Цената на отсечката Бяла – Велико Търново е реална и напълно съпоставима с цената на първите два участъка от АМ „Русе – Велико Търново“, съобщи инж. Йордан Вълчев, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ пред NOVA.
Той обясни, че търгът за първите два отсечки е давал възможност за надвишаване на прогнозната стойност, заложена при обявяване на обществената поръчка и цената, на която са сключени впоследствие договорите е с 68% по-висока от първоначално предвидената. Самата процедура е позволявала да се надвишава цената, но това създава трудност при планиране на бюджета, обясни председателят на УС на АПИ и подчерта, че при настоящия търг няма възможност тази прогнозна стойност да се надвишава.
Той подчерта, че по данни на НСИ цените в строителството са се увеличили с 108% спрямо 2021 г., а третия участък от автомагистралата между Бяла и Велико Търново се характеризира с множество сложни съоръжения – има приблизително 2,1 км тунели, 12 виадукта, 8 пътни възела, 3 от тях са със сериозни размери, включително и пътен възел при пресичането на две автомагистрали – АМ „Хемус“ и АМ „Русе – Велико Търново“, с директни и бързи връзки по най-натоварените направления. Общата дължина само на пътните връзки е над 20 км, което се равнява на още 10 км магистрала. В допълнение е приета и е в сила нова техническа спецификация със завишени технически изисквания за изграждане на пътищата.
Обвинения в корупция – опозиция и правителство в пряк сблъсък заради магистрала „Русе-Търново“
Инж. Вълчев съобщи, че изграждането на отсечката Бяла – Велико Търново се очаква да започне след около 3 години, тъй като преди това трябва да се извърши проектиране, да се направи ПУП и да се отчуждят терените. Новият участък ще с габарит Г27, с по две ленти в посока, което е нормално за подобен терен и позволява скорост до 120 км/ч. Прогнозният срок за завършване на третия участък от АМ „Русе-Велико Търново“ е 2030-2031 г.
В близо 60-километровата отсечка ще бъдат изградени 12 виадукта, 3 тунела, 8 пътни възела, 12 пътни подлези и надлези и 13 селскостопански надлези и подлези.
Трасето е разделено на три подучастъка, за да може да се работи едновременно.
Първият подучастък е с дължина 23,8 км, който е от пътния възел при пресичането на път I-3 Гара Бяла – Плевен (при 76-и км) до пресичането с АМ „Хемус“. В него ще бъдат изградени 5 виадукта, с дължина между 517 м и 757 м, и 4 пътни възела, чрез които ще се осъществява връзката с пътищата от републиканската инфраструктура. Общата дължина на пътните връзки по възлите е 9,1 км. Пътните възли ще бъдат при пресичането с третокласния път III-407 Моравица – Царевец; при пресичането с път III-502 Полски Тръмбеш – Горна Липница; пресичането с път III-504 Самоводене – Алеково; при пресичането с АМ „Хемус“ като очакваната дължина на пътните връзки между двете магистрали, попадащи в участъка, ще е 4,7 км.
Вторият подучастък е с приблизителна дължина 20 км. Започва от пресичането с АМ „Хемус“ и достига до връзката с път I-4 Велико Търново - София. По неговото трасе ще бъдат изградени 3 виадукта. Два от тях са с дължина повече от един километър всеки – съответно 1140 м над река Бохот, 1037 м над жп линията София – Варна и 677 м над р. Росица. В този участък ще има три пътни възела. Чрез тях ще се осъществява връзка с АМ „Хемус“, с третокласния път III-3031 Павликени – Самоводене; с първокласния път I-4 Коритна – Велико Търново. При пресичането на бъдещата автомагистрала с път I-4 е предвидена реконструкция и удвояване на участък от първокласния път с приблизителна дължина от 4 км, както и възможност за изместване на трасето на първокласния път.
Третият подучастък е с дължина 16,2 км. Той е от пресичането с път I-4 Велико Търново – София до път II-55 Дебелец - Нова Загора. В него се предвижда изграждане на 4 виадукта, които са с обща дължина над 3,3 км. Най-дългият над р. Янтра ще е 1,5 км. С друг виадукт от около 940 м ще се преминава над жп линията Русе – Подкова. В този участък ще бъдат изградени и 3 тунела с обща дължина над 2,1 км. Най-дългият е близо 1,3 км, а останалите са съответно по 691 м и 135 м. Предвидени са и три пътни възела чрез които ще се осъществяват връзките с първокласните пътища I-4 Коритна - Велико Търново и път I-5 Русе – Маказа. Третият пътен възел ще е при пресичането с второкласния път II-55 Велико Търново – Нова Загора. Чрез него пътуващите по новата магистрала ще могат да продължат към Прохода на Републиката. В третия участък ще бъде изграден и център за управление на трафика, който ще отговаря за движението по цялото трасе на магистралата.
За отводняването на автомагистралното трасе и отвеждането на скатните води и на водите от окопите ще бъдат изградени 47 водостоци по директното трасе. Заложено е и строителство на армонасипни, подпорни и укрепителни стени с дължина над 1,2 км, дълбоки изкопи и високи насипи.
Планирано е и изграждането на два типа площадки за отдих на шофьорите, които ще бъдат с осветление, водоснабдяване и канализация, санитарни помещения. Те ще се разполагат двустранно през разстояние от 15 до 20 километра. Единият тип ще е на площ от около 13,2 дка и ще е с 44 бр. паркоместа за леки автомобили, 6 автобуса и 66 тежкотоварни превозни средства. Вторият тип ще е на площ от около 24,6 дка и ще е с 44 бр. паркоместа за леки автомобили и 53 места за автобуси и тежкотоварни превозни средства.
Проектното трасе на АМ „Русе – Велико Търново“ е общо 133 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. За първите два участъка – от Русе до Бяла и обход на гр. Бяла договорите за проектирането и строителството, както и за строителния надзор са сключени и в момента изпълнителите работят по изработване на техническите проекти, а в един участък от обхода на Бяла се извършват строителни дейности. Изграждането на АМ „Русе - Велико Търново“ е приоритет както на Агенция „Пътна инфраструктура“, така и на редица национални и европейски институции, работещи за реализирането на проекта предвид международната му значимост, тъй като бъдещата автомагистрала ще осигури пряка връзка Север-Юг между държавите от Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море.