Опозицията и правителството се оказаха в поредния сблъсък – този път заради строежа на магистралата „Русе-Велико Търново“. От "Продължаваме промяната" отправиха обвинения за корупционни надценки, а властта в лицето на премиера Росен Желязков призова за представяне на доказателства, които да бъдат изпратени и до прокуратурата, в противен случай ще бъде разглеждано като „манипулация и дезинформация“.
На брифинг рано сутринта в кулоарите на парламента от ПП заявиха, че виждат корупционна схема в обявената вчера обществена поръчка от Агенция "Пътна инфраструктура" за изграждане на участък от автомагистрала между русенския град Бяла и Велико Търново.
„Свидетели сме на една скандална корупционна схема, лансирана от кабинета "Желязков“, обяви Андрей Цеков.
„Вчера АПИ обяви обществена поръчка за довършване на магистрала между Бяла и Велико Търново – 60 км. , на прогнозна стойност близо 3 млрд. лв – по 50 млн. лв на километър. В края на 2022 г беше сключен договор за изграждане на първия участък от тази магистрала – 76 км, за 1.5 мрд лв.“, поясни депутатът. По думите му инфлацията по данни на НСИ е не повече от 30% в себестойността на пътно-строителните обекти, т.е. една реалистична стойност на новия участък би следвало да е 25-26 млн. лв, а не 50 млн. лв., т.е има заложени 24 млн.лв. "корупционна надбавка на километър". Това са пари, които ще бъдат разходвани на непрозрачен начин, предупредиха от ПП.
„Вероятно, ще бъдем свидетели на възлагане на максимално високата цена“, посочи Андрей Цеков. Според него към момента няма необходимост да се върви на принципа на инженеринг- проектиране-строителство. „Един разумен подход би било да се възложи само проектирането“, изтъкна Цеков.
В момента, по думите му, сме свидетели на рецидив, който наподобява на управлението на първите три кабинета "Борисов".
Става дума за огромни пари от тази "корупционна надбавка", коментира и съпредседателят на ПП Кирил Петков и добави , че с тези средства може да се ремонтира паметникът "Шипка", да се построят нови детски градини в София и др.
„Призовавам регионалния министър Иван Иванов и премиера Желязков и да кажат какво се случва“, настоя той.
ПП–ДБ: 60 км отсечка от АМ „Русе - В. Търново” е с прогнозна стойност от близо 3 млрд. лв.
И отговорът не се забави - правителството реагира на отправените обвинения. „Седмицата е изключително важна и тя поражда възможност за много политически атаки и спекулации към кабинета“ - с тези думи премиерът Росен Желязков започна редовното заседание на Министерския съвет и загатна какво точно визира.
"Сутринта господата Петков и Цеков наведоха някои твърдения, адресирани към този кабинет, които твърдения, ако оставя на страна психо-морфологичния и лингвистичен аспект на политическия наратив, трябва много ясно да бъдат адресирани към отговорните лица, за да бъде отговорено ясно на обществото и да бъдат разсеяни всякакви спекулации, ако има такива. Става дума за твърдения за корупционни надценки в процедурата за автомагистрала Русе-Велико Търново. Това е изключително важен проект от национално значение и има значимост и отвъд границите на България", посочи Желязков по повод нападките от ПП-ДБ по-рано сутринта в кулоарите на парламента, където Андрей Цеков и Кирил Петков определиха случая като скандална корупционна схема.
По думите на премиера това е вертикален коридор и трябва много внимателно да се действа и говори, "не само заради достойнството на този кабинет, но да се посочат всички проблеми, свързани с него и да се разсеят всякакви форми на манипулации".
Властта отговори на атаките за корупционни надценки при магистрала Русе-Търново
Министърът на регионалното развитие Иван Иванов се включи и заяви, че има няколко важни неща, които трябва да бъдат отбелязани, за да знаят и хората за какво става въпрос.
"Първо, това е един от най-сложните участъци за строителство в тази част на България, тъй като това е един от най-тежките възможни райони за строителство. Ще се изграждат три тунела с обща дължина 2 км, няколко моста с височина на стълбите над 30 м, заложено е строителство на подлези, надлези, укрепителни стени, изкопи, насипи. Заложени са и няколко пътни възела, които да осигурят директни връзки в най-натоварените направления, като приблизителната дължина на връзките на възела е над 10 км. Изключително е скъпо строителството. Процедурата, която АПИ пусна за избор на изпълнител, е реално заварена от нас. Във времето цените се повишават", посочи Иванов.
Той подчерта, че първите стъпки в изграждането на този участък са направени още през 2020 г.
"Уважения към Цеков, но не знам откога е почитател на най-ниска цена, защото, като министър, правеше копки с премиера Денков на други два лота, които съвсем не са на най-ниска цена. Ние проявихме истинска колегиалност като оставахме това ръководство на АПИ, назначено от ПП и не разбирам към кого са критиките към тях или кабинета", допълни министър Иванов.
В края премиерът Желязков отново взе думата и призова още в рамките на днешния ден тези, които са отправили обвиненията към тях, да предоставят необходимите факти, с които твърдят, че разполагат, на прокуратурата. "В противен случай с каските пред медиите са форма на политическа дезинформация и манипулация, която цели единствено оправдаване на поведението на опозицията в лицето на ПП-ДБ спрямо приемането и гласуването на държавния бюджет", завърши министър-председателят.
Реакция дойде и от лидера на ГЕРБ-СДС Бойко Борисов. Той също коментира търга на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за изграждането на участъка от магистрала „Русе – Велико Търново“.
Борисов посочи, че по време на неговото управление магистралата е струвала 1,2 милиарда лева и отбеляза, че в момента за този проект отговаря министър Иванов.
Сблъсъкът на позициите се разрасна, след като от „Продължаваме Промяната“ отговориха на отговора на премиера.
„Премиерът Желязков, за мое учудване, се превърна в един защитник на непрозрачни схеми, по които се разходват публичните средства“, заяви депутатът Андрей Цеков.
„За да не съм голословен ще обясня - по време на кабинета "Денков" всички поръчки, които бяха обявяване от АПИ, бяха обявявани по критерий най-ниска цена. Сега сме изправени пред поръчка, която се обявява по критерий 40% оценка на техническо предложение, което е "Кой е написал най-доброто есе как ще построи една магистрала" и 60% цена. Другото, което прави впечатление, е фрапантната разлика в цените между два договора - един действащ, сключен през 2022 г., и един бъдещ, който ще бъде сключен вероятно тази година. Два пъти и половина разлика - 20 милиона срещу 50 милиона“, посочи още той.
Андрей Цеков: Премиерът Желязков се превърна в един защитник на непрозрачни схеми
Депутатът обясни, че е чул аргументите на регионалния министър Иван Иванов, че е много сложно строителството.
"Ако погледнем един участък от строящата се магистрала и един от бъдещата - те са абсолютно идентични. Става въпрос за първите участъци. 3000 метра мостове и виадукти. Точно толкова в първия участък на едната, точно толкова и в първия участък на втората. Разликата - в едната цена 20 млн., в другата - 50 млн. Единствената причина за такава драстична разлика в цените е, че не се цели реално строителство при реални пазарни цени, а се целят задкулисни схеми", посочи още Цеков.
Кирил Петков от своя страна допълни, че неговото правителство е паднало поради същото предложение.
"От АПИ бяха предложили 40 процента качествен критерий, а аз го наричам корупционно есе, аз казах твърдо не и тогава падна правителството. Тук се обръщам с грижа към премиера. Сега е моментът да каже твърдо не на такъв тип схеми. Пусне ли тези 40% качествен критерий, нормално е, че ще откраднат половината магистрала. Затова той трябва да каже твърдо не. Ако Борисов и Пеевски му предлагат такива схеми и той се чувства задължен, тук е моментът да се еманципира. Той трябва да каже най-ниската цена", допълни Петков.
В късния следобед позиция за разразилия се спор изпратиха и от Агенция "Пътна инфраструктура".
"Във връзка с изказването на председателя на Кирил Петков, че „всички обществени поръчки от АПИ по времето на кабинета Денков бяха обявявани на най-ниска цена“. Кратка справка на случаен принцип показва следната тенденция, която законът допуска, но реално не се стига до това договорите да бъдат сключени на най-ниска цена: Практика в посочения период е била да се обявява обществена поръчка на най-ниска цена, която обаче реално никога не се спазва, защото кандидатстващите за изпълнение не са били длъжни да спазват посочената прогнозна цена. Пример за това е проектът за реконструкция на Дунав мост. В документацията на поръчката може да се види, че прогнозната стойност, която дава възложителят АПИ, е 20 895 000 лв. без ДДС. Договорът за изпълнение обаче е сключен на цена 37 397 689,73 лв. Тази практика с обявяване на най-ниска цена, но сключване на договор на значително по-висока стойност, се повтаря и при други проекти. Същото е видно и при поръчка за изграждане на шумозащитни съоръжения на АМ „Струма”. Обявената прогнозна стойност е 1 855 700,00 лева без ДДС, а договорът е сключен за двойно повече - 3 835 488,83 лв. без ДДС. За изграждане на нов мост на река Черкезица се дава прогнозна стойност от 1 436 840,00 лв. без ДДС, а се изпълнява за 2 430 106,85 лв.", посочиха от АПИ.
"Горните примери ясно показват, че по този начин се обезсмисля определянето на прогнозна стойност от възложителя, каквото всъщност е изискването на чл.21 от ЗОП и води до невъзможност за правилно планиране и ефективно разходване на публичните ресурси. Всичко това е възможен и законов подход за обявяване на обществена поръчка, но практиката показва, че реално винаги се стига до значително по-високи цени, затова и при обществената поръчка за пътя Русе – Велико Търново възложителят ползва друг критерий за възлагане - оптимално съотношение качество/цена, при което предложенията се оценяват въз основа на цена, както и на показатели, включващи качествени аспекти, свързани с предмета на обществената поръчка. Този критерий е един от нормативно регламентираните по Закона за обществените поръчки, при който се дава възможност за избор на изпълнител, предлагащ най-добро съотношение между качество и цена на изпълнението. Освен това, при определяне на прогнозната стойност е посочено, че тя е и пределна, т.е. – участниците при подготовка на офертата си не могат да надвишават определената от възложителя прогнозна стойност на поръчката. По този начин възложителят има и по-голям контрол и предвидимост на разходите, които са планирани за даден обект и съответно заложени в бюджета и бюджетната прогноза", допълниха от агенцията.
"Ползването на този критерий дава възможност на възложителя да избере не само най-икономически изгодна оферта, но и такава, която дават по-високо качество. Освен това в конкретната поръчка превес е даден на цената, тъй като съотношението е 60/40 -цена/качество. Тук възниква и въпросът защо тази процедура, която касае толкова значим обект за хората в региона, като АМ „Русе – Велико Търново“ не е бил обявен на най-ниска цена по времето на кабинета Денков? Такава процедура е била подготвена по това време, но така и не е проведена в този период", посочиха още от Агенция "Пътна инфраструктура".