С ръст от 60% смартфоните „изяждат“ лаптопа и таблета
С ръст от 60% смартфоните „изяждат“ лаптопа и таблета / ThinkStock/Getty Images

Осем от десетте най-търсени стоки, закупени на изплащане, са по-евтини в сравнение с първата половина на 2014 г.

Смартфоните "изяждат" лаптопите и таблетите, като се превръщат в най-търсената технологична стока, купувана на изплащане в България. През първата половина на 2015 г. покупките на „умни" мобилни телефони са се увеличили с 60% в сравнение със същия период на 2014 г. Така те се изкачиха в класацията на втора позиция, като изместват лаптопите, които паднаха на 3-то място. В същото време се наблюдава по-слабо търсене на мобилни устройства като лаптопи и таблети. През първото полугодие на 2015 г. молбите за закупуване на преносими компютри са намалели с 23%, a на таблети с близо 35%.

По отношение на потребителското търсене се наблюдава и друга тенденция - 8 от 10-те стоки от новото издание на популярната класация "Топ 10 на изплащане" от БНП Париба Лични Финанси, България, са по-евтини в сравнение с победителите от първата половина на 2014 година. Например, цената на най-търсените смартфони е намаляла с 10%, телевизорите са с около 30% по-евтини, а цената на лаптопите е близо с 20% по-ниска. Най-голям е спадът при таблетите - 40%. Тази тенденция може се обясни с това, че все повече българи пазаруват стоки, които са в промоция. Това се потвърждава и от наскоро публикувано изследване, проведено от водеща агенция за пазарни проучвания. Според него близо 20% от оборота на търговците на дребно се осъществява от стоки на промоция.

Целта на „Топ 10 на изплащане" е да даде ясна картина на потребителското търсене. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа продукти, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси, България за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на близо 180 000 молби, получени през първата половина на 2015 г. Около от 60% от тях са за 10-те най-търсени стоки.

Триумфът на смартфоните

След като бяха на трета позиция през първата половина на 2014 г., смартфоните се изкачват до второ място, измествайки традиционните сребърни медалисти - лаптопите. Непрекъснато нарастващото търсене на „умни" телефони беше отчетено за първи път през първото полугодие на 2013 г., когато те дебютираха в "Топ 10 на изплащане" директно на четвъртата позиция. От тогава те са продуктът, който постоянно реализира ръст.

Най-търсеният модел смартфон през първото полугодие на 2015 г. има изключителни характеристики, като: 5.1 инча Full HD дисплей с 16 милиона цвята, 16MP основна камера и 2 MP предна камера, 16 GB вътрешна памет и операционна система Android. Устройството поддържа различни функции като: GPS, четец на електронни книги, TV-out слот и други. Средната цена е 970 лева - 1 050 лева.

Любопитна тенденция е, че смартфоните изместват таблетите. Много хора използват тези преносими устройства за работа извън офиса или за забавление. Сега, с увеличените размери и капацитет на смарт телефоните, потребителите предпочитат да притежават едно портативно устройство, вместо две. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, България, това се дължи на факта, че новите модели са с големи екрани, обикновено около 5.5 инча и мощни процесори. Това позволява на потребителите да използват услуги и приложения, които до скоро бяха удобни за ползване основно през таблети или преносими компютри.

Наред с това, налице е съществена промяна по отношение на дизайна на уеб сайтовете. В момента много компании преработват корпоративните си страници, така че те да отговорят на изискванията за адаптивен дизайн на търсачки като Goоgle и съответно да бъдат по-високо индексирани. Това означава една страница да бъде удобна за разглеждане на всички видове устройства: таблети, мобилни телефони, персонални компютри и др. Така хората могат да сърфират в любимите си сайтове по същия приятен начин, както и ако са пред лаптопа си.

Друг фактор, който увеличава търсенето на смарт телефони, е развитието на мобилните мрежи. В момента всички телекоми инвестират в увеличаване на техния капацитет, особено в предоставянето на достъп до мобилен пренос на данни. Нещо повече, в България вече навлизат и последно поколение 4G мрежи. По този начин страната ни следва световната тенденция в изместването на фокуса на телекомуникационните услуги от мобилен глас към мобилни данни.

По-евтини, но умни телевизори

Според данните на БНП Париба Лични Финанси, България, през първата половина на 2015 г. българите са закупили на изплащане много по-евтини телевизори в сравнение със същия период на 2014 г. Средната цена на новия победител е 570-620 лева, а най-търсеният телевизор в първата половина на 2014 г. е бил на цена от 840-890 лева. Топмоделът в новото издание на класацията е устройство с размери от 32 инча, докато през първата половина на 2014 г. е бил модел с 40 инчов екран.

Въпреки това, няма съществена разлика по отношение на техническите характеристики на телевизорите. И двете устройства са умни, свързани с интернет и имат HD резолюция. Това показва, че българите искат да използват всички предимства, които съвременните технологии предоставят. Сред тях са: гледане на онлайн видео директно на телевизора, използване на социални мрежи, комуникация чрез различни уеб базирани приложения, като Skype, онлайн покупки и други.

За уютен дом

В новото издание на "Топ 10 на изплащане" мебелите за дома отбелязват значително присъствие. Сред най-търсените стоки са дивани, обзавеждане за спалня и хол. С цел да повишат удобствата и уюта на дома си, потребителите купуват на изплащане и перални, хладилници и готварски печки. През първата половина на 2015 г. на изплащане са закупени и стоки като бойлери, матраци и климатици. Те са в непосредствена близост до продуктите, победители в "Топ 10 на изплащане" и някои от тях имат потенциал да влязат в следващото издание на класацията.

Диваните отбелязват най-значителен ръст в рамките на класацията. Подадените молби за тези стоки са нараснали с около 30% на годишна база и се изкачват в класацията от 8 на 5 място. Появата на холните гарнитури в рейтинга е знак, че българите инвестират в повишаването на качеството на живот в домовете си.

Във връзка с новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане" изпълнителният директор на БНП Париба Лични Финанси, България Мишел Фуйе заяви: "Наблюдаваме постоянно нарастващи интерес към покупките на мобилни телефони. Това доказва, че българите следват развитието на технологиите и са готови да се възползват от предимствата, които те им предоставят. Все по-широкото навлизане на тези устройства ще промени много бизнес сектори, които ще трябва да се адаптират към новите тенденции, за да продължат развитието си. Сред тях са: финансите, търговията на дребно, маркетинга, медиите, развлекателният бизнес, издателската дейност и други. Това ще доведе и до промяна в начина, по който хората избират и купуват стоки. Ние сме един от основните двигатели в развитието на онлайн търговията в България, като в момента потребителският ни кредит за покупка на стоки на изплащане се предлага във всички електронни магазини на нашите партньори. Така осигуряваме на потребителите удобна възможност за пазаруване, като по този начин подкрепяме и ръста на бизнеса на нашите партньори."

Класацията „Топ 10 на изплащане" подрежда най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа продукти, според постъпилите молби за потребителски кредит за покупка на стоки на изплащане от БНП Париба Лични Финанси, България. Тя може да се счита за показателна за пазара у нас, тъй като компанията е лидер в сектора на потребителско кредитиране с пазарен дял от над 1/3 и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити. Клиентите на компанията са над 1.3 милион души Компанията разполага и с най-голямата дистрибуционна мрежа в страната, чрез която предлага услугите си в над 3 000 обекта, включително собствена клонова мрежа от 40 търговски офиса в цялата страна.

Новото издание е базирано на молбите за финансиране на близо 180 000 стоки за първата половина на 2015 г. Почти 60% от тях са за 10-те най-търсени стоки. Молбите бяха групирани по продукти, преброени и анализирани и така бяха определени 10-те най-търсени групи продукти у нас. По същия метод бяха изведени и най-търсените модели във всяка група. Като „търсена" се определя стока, за която е получена молба за кредит.

Единадесетото издание на класацията „Топ 10 на изплащане" от БНП Париба Лични Финанси, България ще бъде през месец януари 2016 г.