След направен задълбочен анализ Министерският съвет подкрепи становище към Европейската комисия по предложени от "Газпром" ангажименти по дело АТ. 39816 - "Газпром", съобщиха от пресслужбата на кабинета.
Българската страна приема предложението за приключване на делото по реда на Чл.9 от Регламент (ЕО) номер 1/2003, ако одобрените от ЕК ангажименти предлагат бързо и трайно решение на опасенията от злоупотреба с господстващо положение от страна на "Газпром". Становището е, че ангажиментите следва да създадат модел на равнопоставено договаряне с "Газпром" и ясен и обективен контролен механизъм, включително за разрешаване на спорове, който да гарантира спазване на пазарните принципи.
България иска допълнителна информация по предложенията на "Газпром"
В предложения вид ангажиментите са стъпка в тази посока, но имат нужда от съществено изменение. Поради множеството неясноти в предложението на "Газпром", заинтересованите български дружества "Български енергиен холдинг" ЕАД, "Булгаргаз" ЕАД и "Булгартрансгаз" ЕАД са в контакт с ЕК за получаване на допълнителна информация.
Очакваме в рамките на пазарния тест на ангажиментите, извършван от ЕК, поставените въпроси да бъдат изяснени и в партньорски дух да бъде намерено решение на идентифицираните рискове. Към момента ангажиментите не предлагат достатъчно гаранции за изпълнение на клаузите за пазарно ценообразуване. Не са предвидени функции на контролиращия управител в тази връзка, а механизмът за уреждане на спорове е оставен непроменен.
Неприемливо е, че сега ангажиментите изглежда предвиждат неравнопоставеност между газовите дружества от Централна и Източна Европа, които ще имат право да променят точката си на доставка с такава на българската граница, докато "Булгаргаз" и всеки друг български търговец, който купува газ от "Газпром", няма да има възможност да доставя газ в точки на доставка на тези държави. Непропорционално изглежда и поставянето на ангажиментите на "Газпром" в зависимост от това дали "Булгартрансгаз" ще поеме отговорност за качеството на природния газ вместо "Газпром".
България има нужда от допълнителна информация за предвидената в ангажиментите възможност "Газпром" да промени точката на доставка "Негру Вода" с друга точка на доставка на границата на България. Настояваме ангажиментите да бъдат преработени в тази част, като изключат дори съмнение, че промени на маршрутите за доставка и транзит на природен газ са приети или мълчаливо подкрепени от ЕК в противоречие с действащите договори.
С оглед на сигурността на доставките, за България е важно промени на точките на доставка да бъдат обсъждани само след внимателен анализ дали количествата природен газ за страната и съседните държави са гарантирани, по какъв маршрут и срещу какви транзитни такси. Осигуряването на директни доставки през Черно море до България и оттам до държавите от Югоизточна Европа би допринесло за политическата и икономическата стабилност в региона.
От гледна точка на газовите пазари, директни доставки до България биха имали предимството, че ще поставят в условия на конкуренция както източниците на природен газ (Русия и очакваните доставки от Каспийския регион), така и маршрутите за транзит до Европа.
Българската страна приема предложението за приключване на делото по реда на Чл.9 от Регламент (ЕО) номер 1/2003, ако одобрените от ЕК ангажименти предлагат бързо и трайно решение на опасенията от злоупотреба с господстващо положение от страна на "Газпром". Становището е, че ангажиментите следва да създадат модел на равнопоставено договаряне с "Газпром" и ясен и обективен контролен механизъм, включително за разрешаване на спорове, който да гарантира спазване на пазарните принципи.
България иска допълнителна информация по предложенията на "Газпром"
В предложения вид ангажиментите са стъпка в тази посока, но имат нужда от съществено изменение. Поради множеството неясноти в предложението на "Газпром", заинтересованите български дружества "Български енергиен холдинг" ЕАД, "Булгаргаз" ЕАД и "Булгартрансгаз" ЕАД са в контакт с ЕК за получаване на допълнителна информация.
Очакваме в рамките на пазарния тест на ангажиментите, извършван от ЕК, поставените въпроси да бъдат изяснени и в партньорски дух да бъде намерено решение на идентифицираните рискове. Към момента ангажиментите не предлагат достатъчно гаранции за изпълнение на клаузите за пазарно ценообразуване. Не са предвидени функции на контролиращия управител в тази връзка, а механизмът за уреждане на спорове е оставен непроменен.
Неприемливо е, че сега ангажиментите изглежда предвиждат неравнопоставеност между газовите дружества от Централна и Източна Европа, които ще имат право да променят точката си на доставка с такава на българската граница, докато "Булгаргаз" и всеки друг български търговец, който купува газ от "Газпром", няма да има възможност да доставя газ в точки на доставка на тези държави. Непропорционално изглежда и поставянето на ангажиментите на "Газпром" в зависимост от това дали "Булгартрансгаз" ще поеме отговорност за качеството на природния газ вместо "Газпром".
БГНЕС, архив
България има нужда от допълнителна информация за предвидената в ангажиментите възможност "Газпром" да промени точката на доставка "Негру Вода" с друга точка на доставка на границата на България. Настояваме ангажиментите да бъдат преработени в тази част, като изключат дори съмнение, че промени на маршрутите за доставка и транзит на природен газ са приети или мълчаливо подкрепени от ЕК в противоречие с действащите договори.
С оглед на сигурността на доставките, за България е важно промени на точките на доставка да бъдат обсъждани само след внимателен анализ дали количествата природен газ за страната и съседните държави са гарантирани, по какъв маршрут и срещу какви транзитни такси. Осигуряването на директни доставки през Черно море до България и оттам до държавите от Югоизточна Европа би допринесло за политическата и икономическата стабилност в региона.
БГНЕС, архив
От гледна точка на газовите пазари, директни доставки до България биха имали предимството, че ще поставят в условия на конкуренция както източниците на природен газ (Русия и очакваните доставки от Каспийския регион), така и маршрутите за транзит до Европа.