От днес в Куба влезе в сила свободен режим за продажба на нови и стари автомобили от държавни компании, предаде ИТАР-ТАСС.
Той бе въведен в съответствие с указ, публикуван на 31 декември в кубинския Държавен вестник. В документа се описват условията на тази нова мярка за икономическа либерализация, предприета от комунистическия режим, пише БТА.
Физическите лица - кубинци и чужденци, които имат постоянно местожителство в Куба - ще могат да закупуват няколко вида автомобили, гласи указът. Към него има няколко страници норми и правила, определящи по-конкретно цените на вносните моторни превозни средства.
Досега само дипломатите, чуждестранните предприятия и малък брой кубинци, разполагащи със специални привилегии, можеха да се сдобият с вносни автомобили. Затова сега две трети от всички автомобили в Куба са американски модели отпреди революцията от 1959 г. или съветски от 70-те и 80-те години на 20-и век. От днес държавни предприятия ще внасят автомобили и ще ги продават с 20-процентова такса на фирми, които ще ги препродават с 8 процента надценка и 10 процента специален данък. Всичко това ще увеличи крайната цена на вносните автомобили с около 50 процента.
Куба няма автомобилна промишленост, посочва ИТАР-ТАСС.
През есента на 2011 г. кубинските власти въведоха опростен режим на покупко-продажба на моторни превозни средства втора ръка. Цените на частния пазар обаче не могат да оставят страничния наблюдател равнодушен, отбелязва ИТАР-ТАСС. Така например, цената на "Москвич 2140" "в добро състояние" - емблематичен модел съветски автомобил, спрян от производство в далечната 1988 г. - достига умопомрачителните 9 хиляди долара. За сравнение средната месечна заплата в Куба се равнява на около 20 долара.