Липсата на министерство по туризма, на анализи и стратегия за развитието му, сгрешената методология в събирането и отчитането на данните води до криза в управлението на туристическата индустрия. Това мнение изрази Румен Драганов от Института за анализи в туризма пред БГНЕС.
Според него проблемът изобщо не е в липсата на добра и агресивна реклама. "Имаме концептуална криза - не знаем на какво сме собственици и не знаем как да рекламираме тази собственост с цел да създадем работни места и да подобрим местните икономики. И второ, от гледна точка на туризма ние сме в дълбока управленска криза, тъй като няма министерство. Знаете ли колко е смешно на щандовете в чужбина да пише "икономика и енергетика", нашите контрагенти и туроператори ни се смеят и казват, че не са енергетици, а туристи. Така, че концептуалната и управленската криза в българския туризъм е причината за нашия беден туристически пазар, да вземаме не повече от 7-8% от огромния капацитет на дестинациите с изключителни културни и природни забележителности, и нематериално културно наследство", подчерта Румен Драганов.
Той цитира и разминаващи се данни, които водят до кризата в сектора. В националната статистика са отбелязани само 1900 хотела, в туристическия регистър в МИЕТ има 19 960 обекта, които са категоризирани от общините и министерството. "Обявяваме, че например имаме 3 млрд. евро приходи от туризъм и същевременно нямаме нито 1 лев такъв приход, защото българските туристи не се броят и не са известни какви разходи правят те у нас. Това означава, че не сте нощували в хотел на морето, не сте пили кафе, дошлият в Кърджали не е седнал в ресторанта да се нахрани. БНБ отчита само приходите от международния туризъм. Сгрешена е по принцип аналитичната част, как тогава да се надгражда каквато и да е стратегия, и да се извършва мониторинг, като имаме грешно събиране на данните и неотчитане на онова, което после се сравнява", запита Драганов в интервюто.
Той коментира и често повтаряния шлагер, че у нас няма квалифицирани кадри, работещи в сектора. "По думите му в България годишно преминават милиони туристи, без да има негативен отзвук в чуждите медии по отношение на обслужването, няма и оплаквания от туроператори, работещи с България, които да са поискали компенсации в големи размери заради лошо обслужване. Това означава, че ние не трябва да компрометираме нашите кадри, посочи Драганов.
Според него обаче у нас няма отношение към образованието и подготовката на кадрите за туристическата индустрия, както и към тяхната заетост и трудовите им договори с работодателите. В много от случаите тези хора са абсолютно незащитени от закона и от синдикатите, подчерта експертът.