Един от мобилните оператори е дал уверение да приспадне от таксите времето, в което клиенти от „Аспарухово" не са имали възможност да ползват договорените услуги. Това стана ясно по време на приемна за граждани във Варна на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
Сред засегнатите е Красимир Костов, който до потопа на 19 юни е живял на ул."Моряшка". Тъй като къщата му вече е негодна за живеене, той и семейството му се изнасят да живеят на квартира. Там обаче няма техническа възможност да получи услугата, за която е подписал договор с мобилния оператор.
Отстъпка от сметката ще получат около 400 абонати на въпросния оператор в „Аспарухово", обяви председателят на КРС Веселин Божков. Той пое ангажимент да уговори всички мобилни оператори да осигурят подобна отстъпка за пострадалите от варненския квартал.
„Не е тайна, че дори да няма техническа възможност за предоставяне на някоя услуга, операторите си удържат няколко месеца таксите. Първо, това е несправедливо, и второ, никой не е длъжен, когато не се ползва дадена услуга, да се заплаща", коментира Божков. Той уточни, че подобни случаи има регистрирани в много други градове.
По време на приемната варненка се жалва от 1000 лева сметка за мобилен интернет, натрупана само за ден. Става въпрос за случай от миналата година, в който апликации към услугата са се задействали без знанието на потребителя. Това става докато потърпевшият клиент пътува в чужбина, уточни шефът на КРС.
„Аз винаги съм на принципа, че ако една услуга не се потребява реално, то човек не трябва да плаща. И за мен това е своего рода законна измама", коментира Божков. Той припомни, че от март тази година операторите у нас са задължени, ако няма изрично пожелан по-голям обем на услугата, лимитът за мобилен интернет да бъде 50 лева. При достигане на 80 на сто от лимита, операторът трябва да извести потребителя, който от своя страна да прецени и уведоми изрично за увеличаване на потреблението.
Жалбите, получени в КРС, съществено намаляват. Докато през 2012 г. броят им е бил над 5000, през 2013 г. жалбите са били близо 3300, а от началото на тази година - 1469. Обикновено в около 70 на сто от жалбите се констатира нарушение. Веселин Божков разкри още, че броят на жалбите срещу един от операторите е почти колкото подадените оплаквания срещу останалите, взети заедно.
Най-често гражданите се жалват от надписването на сметки. Често срещани проблеми са незапознаване с всички клаузи по договора и подвеждането от страна на операторите при подписване на договора. Клиентът получава устройство-подарък, при което му се дава за подписване документ, който се оказва договор, даде пример Божков.
Шефът на КРС припомни, че операторите са длъжни да разпечатват договорите с размер 10 пункта на шрифта, а важните клаузи като срок, условия и цени - с размер 12 пункта и удебелен шрифт.
До месец мобилните оператори ще бъдат задължени да публикуват на сайтовете си карта с покритието по населени места. На база на тези карти потребителите ще могат да преценяват по-добре на кого да станат клиент, а при липса на сигнал в район с покритие и да се жалват.