„Трети пореден период наблюдаваме тенденция за намаляване на общия брой нарушения, включително в сферата на туризма. Ако в предишни периоди в десет и повече процента от случаите нашите проверки констатираха несъответствия, то сега се наблюдава снижаване на този процент. Надявам се, че това е резултат както на активния контрол, така и на превантивната дейност, която осъществяваме". Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
От началото на активния сезон комисията е извършила над 6000 проверки на територията на цялата страна, а по Черноморието над 3000. Маргаритов подчерта, че и през лятото контролът върху качеството на туристическия продукт се разпростира върху територията на цялата страна поради това, че някои от гражданите избират да почиват на планина или на места, където се предоставя друг вид туризъм.
„Обобщените резултати показват, че в между 6 и 8 % от случаите се констатират различен вид нарушения. Най-често те са свързани с липсата на важна информация или предоставянето на заблуждаваща такава при предлагането на услуги в заведения или хотели, в менютата с цените и грамажите на заведенията, както и в търговската мрежа по отношение на цените на стоките при провеждане на промоции", обясни Маргаритов.
Около 80 са забранените от КЗП нелоялни търговски практики в различни сфери от началото на годината.
Председателят на КЗП подчерта, че борбата с опасните стоки е основна задача не само през летния сезон. Той посочи, че в изнесената статистика на Европейската комисия за миналата година България е на пето място по активност в борбата с разпространението на опасни стоки на общия пазар. Маргаритов каза още, че често такива стоки биват задържани още на границата и даде пример със случая от началото на летния сезон, когато бе предотвратен вносът на над 7000 надуваеми артикула.
От началото на годината КЗП е забранила около 80 вида опасни стоки, сред които са както летни артикули, така също детски облекла, стоки за шега и др. Временно е спряно предоставянето на две опасни услуги - батут и водни пързалки в аквапарк поради конструктивни рискове и липса на необходимите документи.
Маргаритов съобщи, че през летния сезон са взети около 30 проби на алкохолни напитки, които се предлагат в олинклузива и нощните заведения. В четири случая има отклонения. „В два от случаите става въпрос за чисто разреждане на алкохола, а в другите два - за проблеми, които са свързани със самото производство на съответната спиртна напитка и с това, че тя или като градус не отговоря на това, за което се продава, или че съдържа различен тип вещества над установените със стандартите норми. Във всички тези случаи няма опасност за живота и здравето на потребителите", добави той.
„Сезонът е добър и сравнително спокоен. Ние ще продължим константно да бъдем там, където е необходимо, за да можем и в следващи периоди да отчетем, че хората са все по-доволни, че все по-малко са тези търговци, които се изкушават да ги лъжат и да спекулират с техните права. Защото, ако сега, и поради фактори, които не са изцяло зависими от нас, ние отчитаме един доста съществен ръст на туристите - по първоначални данни около 20% спрямо предходни периоди, то не по-малко важно е да ги задържим", обобщи Маргаритов.
„Временните приемни, които традиционно разкриваме през лятото по морето и през зимата в планинските ни курорти допълват нашата контролна дейност със своята превантивна роля. Те предоставят информация на туристите за правата им и същевременно дават възможност по най-бърз начин да се извърши проверка при подаден сигнал.", посочи Константин Арабаджиев, член на КЗП.
За първа година сезонните приемни по Черноморието се проведоха съвместно между КЗП и функциониращият към нея Европейски потребителски център. Разкрити бяха и еднодневни „Гишета на пътника" на аерогарите и автогарите във Варна и Бургас, чиято цел е повишаване осведомеността на гражданите относно техните права при пътуване с различни видове транспорт. „Основната част от постъпващите жалби са по повод проблеми с транспорта, като забавени и отменени полети. Едва около 5% са свързани с хотели и ресторанти, докато през миналата година тези случаи бяха около 8%", каза директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов. Той уточни, че ЕПЦ разглежда жалби и сигнали, свързани с казуси с търговци, които са от други европейски държави.
От началото на годината експертите на ЕПЦ - България са били сезирани по 866 случая, което е с около 15% повече в сравнение с миналата година. В КЗП пък от началото на 2016 г. са постъпили над 13 000 жалби и сигнали от граждани.
„Това е свидетелство за друга тенденция - че все повече хора се обръщат към нас с различни проблеми и запитвания, които те имат в битността си на потребители. Ако тази тенденция се запази, това ще означава, че на годишна база ние ще получим около 25 000 жалби, което от една страна означава, че сме търсени и има повишено доверие към институция, а от друга - че към нас се адресира едно очакване, което е отговорност и цел да успяваме да откликнем на всички проблеми, които потребителите изпитват в своето ежедневие. В около 70% от случаите ние сме успели да помогнем на потребителите, тъй като казусите са решени в тяхна полза", посочи Маргаритов.
Около 40% жалбите и сигналите продължават да бъдат в сферата на телекомуникациите и телекомуникационните услуги.
„Ние опитваме и чрез забрана на нелоялни практики, и чрез налагане на санкции за административни нарушения да извършваме съществени пробиви по отношение на натрупани през годините порочни практики на тези търговци. Успяхме почти изцяло да намерим справедливото решение за потребителите, които са се обвързали с по-дългосрочни договори при желанието им да ги прекратят предсрочно и да се освободят от една зависимост", коментира председателят на КЗП.
Около 20% от жалбите и сигналите са за рекламации на битови електроуреди и нелоялни практики в търговската мрежа. Повече от 10% от жалбите пък касаят онлайн търговията. „Отчетения от Националния статистически институт лек спад на ръста в развитието на този пазар в последния тримесечен период, който според мен се дължи на близо 30-те и повече процента, с които през миналата година нарастваше броят на търгуващите онлайн потребители, по-скоро е временно явление. Ние считаме, че онлайн търговията е изключително важен сегмент и трябва да бъде наблюдавана специално. Нещо повече, засилва се и ролята на социалните мрежи. Все повече чрез тях потребителите имат възможност да влязат в чисто търговски взаимоотношения, което ги улеснява в избора им и им дава повече възможности, но от друга страна крие своите рискове", обясни Маргаритов.
Маргаритов посочи, че важен акцент в контролната дейност на комисията през тази есен ще бъдат проверките при продажбата на облекла и принадлежности за учениците. Инспекторите ще следят за опасни стоки и подвеждащи послания при продажбата на дрехи, обувки, раници и пособия за учебния процес.
На фокус от КЗП ще бъдат поставени и финансовите услуги от разстояние. „Рекламите и обществените отношения в тази сфера са все повече, затова ние решихме да извършим задълбочена проверка на финансовите институции, които предоставят този продукт. Основен акцент в проверките ще бъдат наличието на пълна и вярна преддоговорна информация, включително и правото на потребителя да се откаже от договора в 14-дневен срок след сключването му, без да дължи обезщетения и неустойки. Проверките ще включват и предоставянето на ипотечни кредити на потребители, тъй като вече е факт нов специален закон, който урежда тази материя", съобщи Константин Райков, член на КЗП.
КЗП ще поведе и акция в търговската мрежа и онлайн магазините, където се продават гуми за автомобили и фарове за мъгла. Целта е навременно диагностициране на този пазар и отстраняване на евентуалните нарушения още преди да е настъпил периодът на активното търсене на тези продукти, каза още Арабаджиев.