Гражданите трябва да бъдат двойно по-внимателни по време на пазаруването за Коледа и Нова година, защото търговците се възползват от празничното настроение и склонността им да похарчат повече, отколкото по всяко друго време на годината. С такъв апел излизат от Комисията за защита на потребителите.
Специалните оферти от красиво аранжираните витрини на магазините, празнично облечените консултанти и продавачи и коледно-новогодишните брошури, листовки и телевизионни спотове могат да прикриват некоретни търговски трикове.
Една от регистрираните от Комисията за защита на потребителите (КЗП) нелоялни практики по време на празници е пускането на продукт в промоция в ограничени количества, който се рекламира масирано, но когато потребителят отиде в магазина, се оказва, че точно той липсва. Любезен консултант може да предложи подобен продукт, с близки качества и цена, които обаче се различават от тези на рекламирания. Оказва се, че потребителят е привлечен от атрактивна стока на добра цена, а може да си тръгне с алтернативна, която не отговаря напълно на неговите потребности. В такива случаи правилното поведение е клиентът да се откаже от покупка, макар вече да е инвестирал време и средства за посещението на магазина.
Друга примамлива оферта на търговците в навечерието на празници е при пазаруване от даден магазин над определена стойност, клиентът да получи подарък или да има възможност да закупи продукт на преференциална цена, който обаче понякога липсва, но това става ясно едва на касата или на изхода на обекта. Експертите съветват преди да решите да се възползвате от подобна оферта, да се уверите лично, че тя е актуална и че подаръците или продуктите на специална цена са налични. Важно е и да погледнете препоръчителната крайна дата за употреба на промоционалните продукти, тъй като в някои случаи те са с изтичащ срок на годност.
Понякога пък стоки с промоционални цени на етикетите и на специално обособени щандове се маркират на касата с редовните им цени. Потребителите трябва много стриктно да следят дали избраните от тях намалени продукти се таксуват на обявените цени и ако открият разминаване, да сигнализират още на касата.
Търговските трикове за привличане на клиенти по време на празниците, когато се пазаруват подаръци за близките и когато семействата правят по-големите покупки през годината, могат да бъдат най-разнообразни. Затова, важно е потребителите да останат бдителни и да обръщат внимание на всеки детайл от предложенията, съветват от КЗП.