Шефовете на Deutsche Telekom, Orange, Telefónica и Vodafone призоваха европейските законодатели да окажат натиск върху големите технологични фирми, така че те да се включат в разширяването на интернет инфраструктурата.
Телекомуникационните гиганти обвиняват фирми като Netflix и Youtube, че се възползват от инвестициите им в размер на милиарди, без самите те допринасят финансово.
Това става в момент, в който видео стрийминга, социалните медии и игрите заемат все по-голям дял от честотната лента, което оказва все по-голям натиск върху доставчиците.
Поради това фирми като Vodafone и Orange трябва да влагат сериозни средства, за да ускорят мрежите си, както и да внедрят 5G технологията, за да бъдат в крак с увеличаващото се търсене. Тези действия се отразиха на рентабилността и европейският телекомуникационен сектор нарасна до 52,5 милиарда евро (44 милиарда британски лири) през 2020 година, което е най-големият ръст от 6 години насам.
В отворено писмо, публикувано от Financial Times, ръководителите на телекомуникационните гиганти обясниха, че „тежестта трябва да бъде разпределена по по-пропорционален начин“. Те признаха, че нямат правомощия да се договарят по въпроса и предупредиха, че Европа може да изостане, ако дисбалансът не бъде преодолян.
„Спешно призоваваме законодателите да въведат правила на ниво ЕС, за да превърнат този принцип в реалност“, се казва в писмото, подписано от Хосе Мария Алварес-Палете, председател и главен изпълнителен директор на Telefónica; Тим Хьотгес, главен изпълнителен директор на Deutsche Telekom; Ник Рийд, главен изпълнителен директор на Vodafone; и Стефан Ричард, председател и главен изпълнителен директор на Orange.
До тук се стигна след като миналия месец Европейската комисия публикува предложение за декларация за цифровите права, в което се казва, че „всички участници на пазара, които се възползват от цифровата трансформация… трябва да дават своя справедлив и пропорционален принос към разходите за обществени блага, услуги и инфраструктури“.
През ноември миналата година беше изпратено и писмо, подписано от главните изпълнителни директори на KPN, BT, Telekom Austria, Vivacom, Proximus, Altice Portugal, Telia Company, Swisscom и Telenor.
В съвместното им изявление се казва: „Голяма и нарастваща част от мрежовия трафик се генерира и монетизира от големите технологични платформи, но това изисква непрекъснати, интензивни инвестиции в мрежата и планиране от страна на телекомуникационния сектор“.
„Този модел, който позволява на гражданите на Европейския съюз да берат плодовете на дигиталната трансформация, може да бъде устойчив само ако големите технологични платформи също допринасят справедливо за разходите за мрежата“, е записано в писмото.
Фирмите за видео стрийминг излязоха с насрещно предложение, според което доставчиците да не могат да таксуват компаниите по различен начин въз основа на потребление или съдържание.
Коментирайки този ход, Кестър Ман, директор за потребителите и свързаността в CCS Insight, коментира: „Водещите европейски оператори отдавна се оплакват, че обременяващата регулация ги възпрепятства да си възвърнат по справедлив начин огромните инвестиции в мрежата, а общото им писмо цели единствено да подчертае многото въпроси, повдигани няколко пъти и преди това.
„Все пак, тъй като стойността на свързаността никога досега не е била по-висока, заради ключовата роля, изиграна от операторите по време на пандемията, сега може би е най-добрата възможност за кампания, призоваваща към по-голяма търпимост. Освен това Европейският съюз започна да проявява по-голяма готовност да се изправи срещу технологичните гиганти в опит да защити потребителите“.
„Молбата идва в момент, в който Европа е изправена пред риска да остане още по-назад от САЩ и от водещите азиатски пазари. Тя също така съвпада с друг много силен фискален период за големите американски технологични играчи като Amazon, Meta и Alphabet. За разлика от това, европейските оператори се задоволяват с малко увеличение на разликата между приходите и разходите“.
Контрааргументът на този, изтъкнат от телекомуникационните оператори, е, че те значително се възползват от услугите на големите технологични партньори, тъй като се стремят да надградят до премиум тарифните планове на клиентите си и да диференцират услугите си.