/ ThinkStock/Getty Images
Астрономи съобщиха, че са изчислили точно масата на Млечния път за първи път, използвайки нови набори от данни, които включват теглото на тъмната материя.

В сътрудничество между НАСА и наблюдателния съд на Европейската космическа агенция „Гая“, екип от експерти изчисли, че нашата галактика е около 1,5 трилиона слънчеви маси.

В Млечния път може да има милиарди планети-скитници

Предварителни оценки показват, че масата на Млечния път варира между 500 милиарда и 3 трилиона пъти масата на Слънцето.

Несигурността произтича главно от различни методи, използвани за измерване на тъмната материя (която не абсорбира или отразява светлина) и се смята, че съставлява почти 90 процента от материята във Вселената.

Учени откриха край Млечния път звезди, родили се в друга галактика

"Ние просто не можем да открием тъмната материя директно", казва Лора Уоткинс от базираната в Германия Европейска южна обсерватория. "Това е, което води до настоящата несигурност в масата на Млечния път, е, че не можете да измервате точно това, което не можете да видите."

За да преодолее това, екипът измери скоростта на кълбовидните купове - плътни групи от звезди, които обикалят около галактиката на огромни разстояния.

Сблъсък отпреди 10 милиарда години е оформил Млечния път

"Колкото по-масивна е галактиката, толкова по-бързо нейните кълбовидни купове се движат под действието на нейната гравитация", казва Н. Уин Еванс от Института по астрономия към университета в Кеймбридж.

Изследователите са успели да използват данните, събрани от сондата „Гая“ и телескопа „Хъбъл“ на НАСА, за да измерят страничното движение на куповете. От това те могат да изчислят общата им скорост, от което и тяхната маса.

Млечният път се сблъскал с галактика джудже в древността

Млечният път, галактиката, която съдържа Слънчевата система, в която е и Земята, е дом на до 400 милиарда звезди и около 100 милиарда планети.

За още любопитни новини и снимки харесайте страницата на Dariknews.bg във Facebook тук