/ колаж снимки - БГНЕС, Istock, БТА

Социалните мрежи играят ключова роля в ежедневието на милиарди хора по света, предоставяйки платформи за комуникация, споделяне на съдържание и изграждане на общности. Наскоро не малка част от така наречените тех магнати присъстваха на клетвата на Доналд Тръмп като президент на САЩ в Капитолия. Което може да подскаже за все по-голямата роля, която тези медии ще играят в живота на милиарди хора.

Ето класация на десетте най-популярни социални мрежи към момента, заедно с информация за броя на потребителите и състоянието на техните собственици.

Facebook: С над 2.8 милиарда месечни активни потребители, Facebook е водещата социална мрежа в света. Собственикът на компанията, Марк Зукърбърг, има лично състояние, оценявано на около 223 милиарда долара към края на януари 2025.

Марк Зукърбърг и Присила Чан
Gulliver/Getty Images

YouTube: Като платформа за видео споделяне, YouTube има около 2.3 милиарда потребители. Тя е собственост на Google, чийто съосновател Лари Пейдж притежава състояние от приблизително 164 милиарда долара.

Youtube
iStock/Getty Images

WhatsApp: Със своите 2 милиарда потребители, WhatsApp е една от най-популярните платформи за съобщения. Тя също е собственост на Facebook и съответно на Марк Зукърбърг, който знаем, че в момента е третия най-богат човек в света.

Instagram: С над 1.4 милиарда потребители, Instagram е предпочитана платформа за споделяне на снимки и видеа. Тя е част от семейството на Мета, управлявано от Зукърбърг.

Фейсбук и Инстаграм
БТА

TikTok: С около 1 милиард потребители, TikTok набра бърза популярност с кратките си видеа. Платформата е собственост на китайската компания ByteDance, чийто основател, Джан Иминг, има състояние от около 60 милиарда долара.

WeChat: Със своите 1.2 милиарда потребители, WeChat е водещата социална мрежа в Китай. Тя е собственост на Tencent, ръководена от Ма Хуатенг, чийто капитал се оценява на около 50 милиарда долара.

LinkedIn: С над 740 милиона потребители, LinkedIn е водещата професионална мрежа. Тя е собственост на Microsoft, чийто съосновател Бил Гейтс има състояние от около 130 милиарда долара.

социални мрежи
iStock/Getty Images

Snapchat: С около 500 милиона потребители, Snapchat е популярна сред младите хора за споделяне на снимки и кратки видеа. Съоснователят на компанията, Евън Шпигел, притежава състояние от около 10 милиарда долара.

Pinterest: С над 450 милиона потребители, Pinterest е платформа за споделяне на идеи и вдъхновения. Съоснователят Бен Зилберман има състояние от около 3 милиарда долара.

Reddit: С около 430 милиона потребители, Reddit е форумна платформа за обсъждане на разнообразни теми. Съоснователят Алексис Оханян (съпруг на Серина Уилямс) има състояние от около 150 милиона долара.

Серина Уилямс
Gulliver/Getty Images

Къде се нарежда X на Илон Мъск

Туитър лого
БТА

X или бившата Twitter изостава значително от гигантите като Facebook, Instagram, и TikTok по броя на активните месечни потребители (около 550 милиона). Тя обаче трудно може да попадне в класация. Ето какви са причините:

Нишов фокус:
Докато платформите като Facebook и Instagram са масови и привличат потребители с различни интереси, X е по-силно ориентирана към новини, публични дискусии и бързо разпространяване на информация, което я прави популярна сред журналисти, политици и компании, но не толкова атрактивна за по-широката аудитория.

Сравнително по-малко потребители:
С приблизително 550 милиона потребители месечно, X просто не достига милиардните числа на платформи като Facebook (3 милиарда) или TikTok (1.6 милиарда).

Промени и противоречия:
След като Илон Мъск купи платформата, промени като ребрандирането в X, въвеждането на платената абонаментна услуга X Premium (преди Twitter Blue) и новата политика за управление на съдържанието предизвикаха противоречиви реакции. Част от потребителите напуснаха платформата в полза на алтернативи като Threads (Meta) или Mastodon.

Липса на доминация в определени демографски групи:
Платформи като TikTok и Instagram са много по-популярни сред младите хора, докато X има по-голямо присъствие сред професионалисти и по-възрастна аудитория.

Тръмп и Мъск
БТА

И макар X да не е в топ 5 по потребители, тя все още играе огромна роля като социална мрежа за реалновременна информация и дискусии, което я прави уникална и важна за дигиталния свят.

Колко пари печелят собствениците на най-популярните социални мрежи

 

Собствениците на топ социалните мрежи печелят значителни суми годишно, главно от рекламни приходи, абонаменти, продажба на данни (в някои случаи) и други платени услуги, предлагани чрез платформите. Приблизителните изчисления показват, че годишната им печалба през 2024 година е била 250 милиарда долара.

Ето приблизителен преглед на приходите и как се генерират тези печалби:

Основни източници на приходи от социални мрежи:

 

  1. Рекламни приходи

    • Доминиращ източник за повечето социални мрежи. Те печелят от компании, които плащат за показване на реклами пред целева аудитория.
    • Facebook, Instagram, YouTube и TikTok са лидерите в тази категория.
  2. Абонаменти и премиум услуги

    • Някои мрежи предлагат платени версии с добавени функции (напр. YouTube Premium, X Premium).
  3. Продажба на данни и аналитични услуги

    • Приходи от споделяне на анонимизирани данни с трети страни или предлагане на аналитични инструменти за рекламодатели.
  4. Платформи за електронна търговия

    • Включване на шопинг функции директно в платформите (напр. Instagram Shop, Facebook Marketplace).

 

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня