Минута невнимание на пътя може да струва живот
Минута невнимание на пътя може да струва живот / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Минута невнимание на пътя може да струва живот
53582
Минута невнимание на пътя може да струва живот
  • Минута невнимание на пътя може да струва живот

Минута невнимание на пътя може да струва живот. Тази максима е известна на всички ни, но повечето от нас понякога пренебрегват безопасността на пътя. Това се отнася и за шофьорите, и за пешеходците. Може би заради това след почти всеки тежък инцидент се заговаря за законови промени, които да направят наказанията по-тежки и да ни направят по-внимателни на пътя. Една такава промяна бе приета на първо четене в парламента. Според новите текстове, ако един шофьор премине на червен светофар или не спре на пешеходна пътека, ще получи глоба от 200 лева и книжката му ще бъде отнета за месец. Ще има ли ефект подобна промяна?

Сигурно на всеки от нас се е случвало да стои в началото на пешеходна пътека и да се чуди - да стъпи на платното или да изчака наближаващият автомобил да отмине пътеката и тогава да пресече спокойно. Често се случва и изнервени шофьори да спрат в последния момент и да правят знаци на пешеходеца да премине, ако може - по-бързо.

Всеки път една такава ситуация е предпоставка за инцидент и вероятно всеки от нас ще се сети поне за един такъв и веднага ще възникне спор: пешеходецът ли е пресичал неправилно, или шофьорът не е спазил правилника.

Подобна е ситуацията и с малката Марина, която през март пострада тежко на пешеходна пътека в столицата. Първоначалната версия беше, че 9-годишното момиче се е отскубнало от ръката на дядо си и е изтичало на пътя. Бащата на детето обаче смята, че причината за тежкия инцидент е друга.

Денят на изписването на Марина от болница съвпадна с промените в закона. Пред Дарик нейният баща Марин Ташков заяви, че текстовете трябва да се допълнят с още едно задължение - нарушителите да полагат обществено полезен труд в места с хора, пострадали от катастрофи, за да може хората да се сблъскат с това, преди да са го причинили. Според него с гласуваните от парламента законови промени, според които шофьор, който мине на червено или не спре на пешеходна пътека, да се наказва с глоба от 200 лева, а книжката му да се отнема за един месец, броят на инцидентите ще намалее, но това има едно "предисловие": "Да може катаджиите да не увеличат мизата на рекета, защото много добре знаем какво става по пътищата и с какво се занимават голяма част от катаджиите".

Шефът на КАТ Алекси Стратиев смята, че отнемането на шофьорската книжка не трябва да бъде вписано в закона. Според него и пешеходците, и автомобилистите трябва да се страхуват не от глобата, а от евентуалното произшествие: "Аз смятам, че наказанията в България по принцип са ниски, но все пак те трябва да бъдат и балансирани. И мисля, че по-важното нещо от наказанието е контролът. Един обективен контрол би гарантирал спазването на правилата за движение, а не само високите глоби. Защото, тръгнем ли по този път за завишаване на санкциите, би трябвало да стигнем до извода, че ако наложим глоба за това нарушение, например 1000 лева, няма да има такива нарушения. Обективно погледнато не е възможно да се случи. Така че ми се струва, особено по отношение на лишаването, доста висока санкция, като се има предвид това, че все пак контролът трябва да бъде обективен. Доста спорно е дали са нарушили или не са правата на пешеходеца. Отнемането на книжката не означава, че този, на когото е отнета, няма да кара. Процентът на неправоспособните водачи, в която категория попадат и тези с отнети книжки, които допускат произшествия със загинали, е два пъти по-голям, отколкото след употреба на алкохол. Т.е. около 10-11% от загиналите са от неправоспособни водачи, включително и тези, които са лишени от това право. Така че, изпълнението на тази мярка зависи от този, на когото е наложена - той винаги разполага с възможността дори да е без свидетелство да управлява".

Преминаването на червен светофар и не спирането на пешеходна пътека не са сред най-честите фактори за пътни произшествия, смята Алекси Стратиев: "Пешеходците са уязвими участници в движението. За миналата година около 170 загинали, като 20 от тях са загинали на пешеходна пътека. Трябва да се регламентира взаимоотношението водач-пешеходец, това са едни и същи хора - веднъж е водач, втори път е пешеходец. Да се завишат санкциите към водача, но мисля, че лишаването не е необходимо, но и да се завишат санкциите към пешеходците". Миналата година за неправилно пресичане са глобени няколко хиляди пешеходци. "Въпреки всичко, дисциплината и на пешеходците не е достатъчна".

Проверка на Дарик показа, че повечето хора подкрепят по-строгите наказания за нарушителите на пътя, но настояват и за по-високи санкции за пешеходците, които не пресичат правилно.

Според председателя на Съюза на автомобилистите в България Георги Янакиев по-сериозните наказания за шофьорите, които не спират на пешеходна пътека или преминат на червен светофар, са правилно решение: "Това е сериозна глоба и всеки би се замислил. Да не говорим, че може и "да останете на трупчета", което е още по-жестоко. Като се има предвид, че в много семейства и за много хора автомобилът не е лукс, а е средство, което помага на работата, на бизнеса, това е едно много голямо наказание".

Каквито и да са санкциите и глобите на пътя, те са нищо пред смърт, причинена от катастрофа. А само едно мъничко допълнително усилие - като спиране на пешеходна пътека или на червен светофар, може да спаси живот.