Поддръжката на българските бойни самолети руско производство от фирми, които нямат връзка с производителите на тези самолети е рисковано начинание, при което щетите се измерват в човешки животи, а не във финансови загуби. Това заявява министърът на отбраната Стефан Янев.
Поддържката на българската военна техника от родни компании или такива в страните съюзници от НАТО придобива все по-голямо значение на фона на ескалиращата криза около Украйна, в която Русия е главно действащо лице.
Президентът свиква КСНС
По-голямата част от военната техника на въоръжение в БА остава руско производство, въпреки направените през последните години сериозни постъпки за нейната замяна с натовско оборудване.
Българските ВВС остават зависими от Русия, докато не бъдат доставени новите изтребители Ф-16 Блок 70, което не е изключено да се забави във времето заради общото забавяне на веригите на доставки – една от най-неприятните за световната икономика последици от пандемията на коронавирус. Основният боен самолет остават изтребителите МиГ-29.
Министърът на отбраната Стефан Янев в отговор на депутатски въпрос обясни, че при поддръжката на авиационната техника, освен с изискванията на Закона за обществените поръчки, Министерството на отбраната следва да се съобразява и със сложните правила за авиационна безопасност.
„Това от своя страна е свързано с непрекъснато осъвременяване на експлоатационната и ремонтната документация от производителите и/или конструкторите на самолетите. В тази връзка, поддръжката на бойните самолети от юридически субекти, които поради различни причини нямат или не поддържат връзки с производителите/конструкторите на самолетите е рисковано начинание, при което щетите се измерват в човешки жертви, а не във финансови загуби“, подчертава той.
Янев припомни, че единственото изключение през последните години е бил договорът с полското министерство на отбраната за ремонта на 6 двигателя на изтребителите МиГ-29.
Петков за Украйна: Отбранителната ни стратегия ще е изградена изцяло на база на Българската армия
„Въпреки добрите резултати – договорът беше изпълнен качествено и в срок, полското министерство ни информира, че не е в състояние да поддържа нашите самолети МиГ-29 посредством такъв тип споразумение в бъдеще“, уточни военният министър.