Сложният език в листовките за шофьори раждал корупцията
Сложният език в листовките за шофьори раждал корупцията / Sofia Photo Agency, архив
Сложният език в листовките за шофьори раждал корупцията
89623
Сложният език в листовките за шофьори раждал корупцията
Защо автоинструкторите ще излязат на протест на 20 октомври?
Сложният език в листовките за шофьори раждал корупцията
Защо автоинструкторите ще излязат на протест на 20 октомври?
  • Сложният език в листовките за шофьори раждал корупцията
  • Защо автоинструкторите ще излязат на протест на 20 октомври?
  • Сложният език в листовките за шофьори раждал корупцията
  • Защо автоинструкторите ще излязат на протест на 20 октомври?

По-опростени въпроси в теоретичния изпит за придобиване на шофьорска книжка. За това настояват от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Автоинструкторите са категорични, че въпросите в листовките са прекалено усложнени и объркващи, а част от тях са просто излишни. Така например вместо "протекторен рисунък" може да бъде казано грайфер, и вместо "пътепоказател" - мигач. Именно в масива с въпроси от бранша откриват една от основните причини за корупционни практики при листовките.

В листовките за придобиване на шофьорска книжка има редица въпроси, на които и правоспособните водачи не могат да отговорят, каза председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев и даде пример:

Автошколите на протест заради новите правила за изпит на кандидат-шофьорите

"Кои от изброените показатели се използват за определяне на мотоциклетите, които принадлежат към категория А2? Отношението работен обем-тегло, мощността на двигателя, отношението мощност-тегло, работният обем на двигателя. Ако не може да отговорите, може да се окаже, че този въпрос е достатъчен, за да бъде вашата оценка на изпита "Не", обобщи той.

Освен ненужни въпроси в листовките има и много подвеждащи такива, заяви още Георгиев и отново даде пример:

"Водач, който е участник в ПТП, съобразно необходимостта уведомява за произшествието: органите за контрол на МВР, администрацията на общината, на чиято територия е пътното произшествие, собствениците на имуществото, което е повредено в резултат на произшествието, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Тя задължително трябва да присъства".

"Отговорът на този въпрос е много прост - телефон 112. Защо трябва да извиваме ръцете на хората. Целта на тези въпроси не е да се разбере дали бъдещият водач знае какво трябва да направи при дадена конкретна ситуация, а целта на този въпрос е да го обърка. И той дори да знае, да бъде объркан", обясни Георгиев.

Ще препитват кандидат-шофьорите само в кабинети на ДАИ

От бранша са на мнение, че въпросите освен всичко друго, са прекалено и излишно усложнени.

"Колко трябва да бъде дълбочината на протекторния рисунък на гумата, за да може тя да е годна за експлоатация", аргументира се отново с пример Красимир Георгиев. "Този човек, който е завършил осми клас, основно образование, иди му обяснявай какво е протекторен рисунък. Но той знае, ако му се каже "Колко трябва да бъде дълбочината на грайфера на гумата?", той веднага ще отговори, защото знае какво е грайфер", поясни той.

Красимир Георгиев е категоричен, че високият стил не е подходящ за такова масово обучение като това за придобиване на шофьорска книжка, още повече, че за да получиш свидетелство за управление е нужно единствено основно образование.