/ iStock photos/Getty images

Едва в десет училища руски език се изучава като първи профилиращ предмет. В 40 училища имаме паралелки по руски език. Големият процент ученици, които учат руски език, е по линия на втори чужд език - от над двадесет и няколко години в България, в съответствие с европейската препоръка и политика, беше включено в рамковия учебен план изучаването на втори чужд език, в задължителния учебен план. Това означава, че всички ученици изучават втори чужд език и това се случва от девети клас, каза днес пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, попитан за изучаването на руски език в българското училище.

И в момента ние имаме осем пъти повече ученици в девети клас, които изучават руски език, отколкото в осми клас, и това е по линия на втория чужд език. Те са го избрали, защото на една голяма част от учениците им е по-лесно, много по-висок е процентът в професионалните гимназии, в училищата с концентрация на деца от уязвими групи. Беше направена съпоставка, че в България по-висок процент ученици учат руски език, отколкото в Румъния или в Гърция. Това е нормално, традиционно в България се е учило повече руски, азбуката е една и съща. За голяма част от тези деца, особено с по-ниски резултати, е по-лесно да учат руски, отколкото друг език. Образователната система, разбира се, трябва да осигурява възможност за изучаването на различни чужди езици, но не можем на всяко дете да осигурим желанието. Ако в дадена паралелка само едно дете иска да учи италиански език, ние не можем да го осигурим. В общия случай осигуряваме профил италиански език. Много чужди езици са осигурени в българската образователна система, руският език е на трето-четвърто място, каза министър Вълчев. 

Той отбеляза, че ако погледнем повече време назад, броят и процентът на учениците, които изучават руски език, е спаднал. Той е по-голям, отколкото е в останалите европейски страни, но той е традиционно по-голям, защото навремето се учеше руски език, защото българският език е по-близък до руския език. Голям е делът на учениците, които учат втори чужд език руски, до осми клас е много малък процент, а в девети клас скача, когато започва да се учи втори чужд език. Много по-голям е процентът в професионалните гимзии, в училищата с концентрация на деца от уязвими групи, които обикновено са ученици с по-ниски резултати, които предпочитат да учат руски език, защото им е по-лесен, отново поясни образователният министър.

Българското правителство е осъдило руската военна агресия в Украйна, но през ум не ни е минавало да осъдим изучаването на руския език и не можем да поставяме знак на равенство между управлението на една държава и културата, и езика й. В този смисъл не предвиждаме и занапред по никакъв начин да ограничаваме изучаването на руския език. Попитан за произведенията, министър Вълчев отговори, че при всяка промяна в учебните програми има малко или повече промени, но в никакъв случай няма да се подхожда с негативно отношение към световната литература, защото не трябва да се поставя знак за равенство между управлението на една държава и нейния език, култура, културно и литературно наследство.

Министър Красимир Вълчев участва в националната конференция "Иновативно образование и професии на бъдещето", организирана от Висшето училище по телекомуникации и пощи (ВУТП). Във форума участва и председателят на Народното събрание доц. Наталия Киселова.

Димитрина Ветова/БТА