Предствител на РСК с въпрос към министър Ненчев за договора за ремонт на МиГ-овете
Предствител на РСК с въпрос към министър Ненчев за договора за ремонт на МиГ-овете / снимка: БГНЕС, архив

Има ли клауза в договора с Полша за ремонт на двигателите на МиГ-овете за поставяне на нови резервни части, тъй като, когато той летя за Полша да го подпише, същия ден РСК "МиГ" получи писмо от поляците с покана за преговори за доставка на резервни части, на което корпорацията отказа.

Този въпрос към министъра на отбраната отправи чрез изявление пред медиите в парламента представителят на руската самолетостроителна корпорация - вторият български космонавт Александър Александров. Руската страна предупреди поляците, съобщи още той, ако не прекратят договора с България, няма никога да получат резервни части.

Москва: Позицията на София за МиГ-овете е в разрез с договореностите

Силно обезпокоени сме, подчерта Александров, че българската авиация е поставена на колене и това е последната стъпка за унищожаването й. По думите му, Полша няма лиценз и документация за ремонт. Ремонт, уточни представителят на РСК, може да се прави само от завода-производител и генералния конструктор. Такъв завод доскоро имахме в Пловдив, той вече няма лиценз, но може да се договори такъв от Министерството на отбраната, отбеляза вторият български космонавт.

Александров призова депутатите "да гласуват с главите си" и да не поставят под въпрос безопасността на нашите пилоти.

България и Полша подписаха договора за ремонт на МиГ-29

В уведомление от 9 юли т.г. до българския военен министър, раздадено на журналистите от независимия депутат Велизар Енчев, Федералната служба за военно-техническо сътрудничество обръща внимание, че полската страна не е "провеждала сертификация на производството си и не й е предлагана актуализирана техническа документация за извършване на дейности по капитален ремонт на двигателите. Качеството на извършвания ремонт на територията на Република Полша не осигурява безопасност при бъдещата експлоатация на самолетите. Както показва световната практика, ремонтът, удължаването на ресурса, модернизацията на авиационната техника може да се извършва на необходимото ниво само от официалния създател, производител, носещ пълната отговорност за своята продукция".

Ремонт на МиГ-29 струва еднакво в Полша и в Русия, но Русия дава по-дълга гаранция

Александър Александров припомни, че миналата година руската корпорация, без ратификация от НС, е ремонтирала 8 двигателя, а сега за 6 се иска такава.
Ако действително се ратифицира споразумението и стане злополука, ще се размие отговорността, министър Ненчев ще си измие ръцете с НС, смята представителят на РСК "МиГ" за България.

Източник: БТА