Абонатите на топлофикациите имат един месец да обжалват изпратените им от топлинните счетоводители изравнителни сметки за миналия отоплителен сезон. 30-дневният срок започва да тече от момента, в който сметките се връчат на домоуправителя или на упълномощения да контактува с фирмата за дялово разпределение съсед, съобщава „Монитор".
Това означава, че за по-големите градове, като София и Пловдив обжалването на изравнителните сметки ще е възможно най-рано до 5-и август. Заради промяната в Наредбата за топлоснабдяването на 9 юни обаче раздаването им може да се забави. А оттам - и срокът им за обжалване.
За възможността да се жалват от сметката си тази година трябва да са особено внимателни хората, които не са осигурили достъп на фирмата за дялово разпределение. Причината е, че с промените в наредбата се въведоха крути мерки.
Според тях за тези жилища ще се начислява консумация топла вода от 140 литра на човек на денонощие. Това прави по над 4 кубика. Ако се окаже обаче, че сумата от водомерите на всички във входа е по-малка от общия водомер, тогава на неотворилите ще се пишат по 280 литра на човек на ден.
Абсолютно същото важи и за абонатите, които са на база или пък са с повреден или манипулиран водомер. За разлика от тези, които не са осигурили достъп, те нямат никакъв шанс да им се намали сметката, защото не могат да я обжалват. Така ще трябва да платят солена сметка за топла вода. От фирми за топлинно счетоводство довериха, че такива техни клиенти се оплаквали от новите условия, които са влезли в сила без никакво предупреждение.
В провинцията тези проблеми не стоят със същата сила. Първо, защото там почти всички абонати са на месечен отчет. Освен това на част от тях изравнителните сметки бяха изготвени и раздадени преди влизането в сила на промените в наредбата, тоест преди 9-и юни.
Нови мерки срещу неизрядните абонати на Топлофикация
След като изтече единият месец за обжалване пред топлинните счетоводители и те нанесат съответните корекции, сметките се предават на топлофикациите, които ги фактурират и разпращат на клиентите.
Ако няма някакво особено забавяне в София, това обичайно се случва до 15 август.
След тази дата на неосигурилите достъп до жилищата си е даден още един шанс - имат още близо три месеца да си поръчат допълнителен отчет. До промяна на сметката им обаче може да се стигне само ако се съгласи мнозинството от съседите им. Това условие е сложено, защото промяна на една сметка води до промяна на всички останали.
Софиянци с по две фактури
От този месец столичните клиенти на парното ще получават по две сметки всеки месец. В едната ще е сумата за консумираната от тях топлоенергия за парно и топла вода, а във втората - за топлинния счетоводител.
Сумата във втората фактура ще е 1/12 от това, което всеки клиент трябва да плати на топлинния си счетоводител за годината.
Промяната дойде, след като без много шум през ноември миналата година столичната топлофикация и дружествата за дялово разпределение са се договорили за промяна на цените на услугата. Шест месеца по-късно само 5 от 12 топлинни счетоводители в София бяха обявили на сайтовете си новите тарифи. Те варират от 10 до 14 лв. годишно на партида и по 2,40-2,60 лв. на уред.