Ген. Радев: Авиацията ни можеше да бъде спасена, ако имаше разбиране
Ген. Радев: Авиацията ни можеше да бъде спасена, ако имаше разбиране / БГНЕС
Ген. Радев: Авиацията ни можеше да бъде спасена, ако имаше разбиране
89070
Ген. Радев: Авиацията ни можеше да бъде спасена, ако имаше разбиране
Ген. Радев: Авиацията ни можеше да бъде спасена, ако имаше разбиране
  • Ген. Радев: Авиацията ни можеше да бъде спасена, ако имаше разбиране
  • Ген. Радев: Авиацията ни можеше да бъде спасена, ако имаше разбиране

България е единствената страна в НАТО, която ще заплаща съвместната охрана на небето си. На чуждите пилоти ще плащаме солидни възнаграждения, хотела, кетъринга, транспорта, горивото. Това предвижда концепцията за съвместен еър полисинг, утвърдена от министъра на отбраната Николай Ненчев и изпратена в националното ни военно представителство на алианса.

Бившият командир на Военно въздушните сили о.з. ген.-майор Румен Радев обяви публично днес, 16 дни след оставката си, че това е конкретната причина да напусне поста си. "Този документ нанася тежък удар по мотивацията на българските военни летци", посочи Радев.

Той обясни още, че в момента страната ни няма нито един изправен МиГ 29, който може да лети.

Одобриха и чужди въздушни патрули да могат да пазят небето ни

С пристигналата през юли многобройна експертна група от Полша за рекогносцировка  на летището в Граф Игнатиево и изпратеното от нейна страна към МО техническо споразумение с финансови параметри за започване на съвместно дежурство от началото на септември, реализацията на концепцията е в ход, обяви о.з. ген. Румен Радев. По думите му Концепцията за еър полисинг е неизгоден и унизителен за ВВС документ.

"С него се обявява, че България - по подобие на прибалтийските републики без собствена авиация, кани формирования на сътруднически държави за еърполисинг срещу солидно заплащане, включително хотелско настаняване, кетъринг, транспорт, гориво", обясни генералът.

"Сред съюзниците ни се създава впечатление, че нашата държава няма воля за развитие на собствени отбранителни способности. А предоставя безплатна подготовка на много по-осигурени от нас съюзни авиации. От всички държави със собствена авиация в НАТО единствено Българя е подписала документ, с който кани съюзни държави за съвместен еърполисинг срещу заплащане", разясни позицията си той.

Ген Радев Авиацията ни можеше да бъде спасена ако имаше разбиране
netinfo

О.з. ген. Радев обясни и какво е истинското състояние на ВВС в момента.

"Съгласно техническата документация за експлоатация на самолетите МиГ 29 няма нито един изправен самолет. Тази документация е закон в авиацията и не трябва да лети нито един самолет. А фактът, че имаме летящи самолети, е единствено по инициатива на българските ВВС с поетия риск и отговорност за удължаване на техническия ресурс сами, без това изобщо да е работа на военно-въздушните сили. Нашите летци в авиацията летят пет пъти по-малко от стандартите на НАТО за ефективност и безопасност", обясни той.

Според Румен Радев причините да се стигне до това състояние на бойната ни авиация са "некомпетентност на ръководството на Министерството на отбраната, гарнирано с неглижиране на военната експертиза". "Липса на стратегическо мислене по отношение на бойната ни авиация и откровена наивност за възможностите и условията за нейното развитие. И подчиняване на проблемите на националната сигурност и въздушния суверенитет на идеология, която не искам да коментирам", заяви ген. Радев.

Ген. Радев си тръгва от ВВС с обида: Не може чужда авиация да пази небето ни

Думите на премиера Бойко Борисов за оставката си, Радев коментира: "Бил съм бил политическа фигура. Много ми е интересно кой дава тези дефиниции за мен. Един човек на сайта на чиято партия виси следното описание за самия него "Николай Ненчев е демократ, подготвен за битката с Русия. Има силна воля идеологическа чистота". Лично аз на мястото на премиера не бих се доверил на човек, който афишира идеологическа чистота".

Румен Радев отказа да отговаря на политически въпроси и дали ще се кандидатира за президент.

На въпроса готов ли е да стане върховен главнокомндващ на армията ни, той отговори: "Ако се чувствам неготов, не излитам. Аз съм човек, който обича предизвикателствата и се готви за тях. Никога не съм отказвал излитане, когато се налага".