Изпълнителният директор на Нова Броудкастинг Груп Дирк Геркенс
Изпълнителният директор на Нова Броудкастинг Груп Дирк Геркенс / United Media
В компанията работят хора с иновативни идеи, решителност и креативност, заяви главният изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп“ пред Паола Хюсеин в интервю за в. „24 часа“.

Г-н Геркенс, познавате Нова тв от 4 години, които са малка част от 30-годишната й история. Но пък имате възможност точно вие като главен изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг груп“ не само да отпразнувате юбилея заедно с екипа й, но и да начертаете стратегията за бъдещото й развитие. Какво предстои за Нова тв?


Започнах телевизионната си кариера в люксембургска компания, която сега е част от групата на RTL, по същото време, в което е създадена и Нова телевизия в България. Тогава със сигурност е имало разлика между двете компании, но мога да ви уверя, че днес Нова телевизия се прави и функционира по всички световни стандарти. 30-годишният път, който е извървяла, е доста впечатляващ. Една малка телевизия в трудните първи години след демократичните промени тук, и то с излъчване само в столицата, се превърна в най-големия медиен играч в страната. Нова телевизия върви в крак с времето и преминава успешно през всички етапи и трансформации, които технологичните промени ни наложиха. Нещо повече, диктува тенденциите на българския пазар и се превърна в естествен лидер, който днес всички припознават.  Това говори много за екипа – хора с иновативни идеи, решителност и креативност. Работата ми с тях е истинско удоволствие. На базата на натрупания опит сме готови за още иновации и инвестиции в качествено съдържание във всичките ни медийни активи и платформи.

Какво означават 30 години за една медия? В живота на човека това е активната възраст, в която си наясно какво можеш, какво искаш да постигнеш и същевременно имаш знанията и силите да го направиш.

За всеки бизнес 30 години означават солидна основа, върху която можеш спокойно да надграждаш. А за медийна компания, която трябва да расте в един свръх динамичен свят, това означава безкомпромисен професионализъм, далновидно управление и силен характер.  Щастливи сме да бъдем собственици на „Нова Броудкастинг Груп“ и с оптимизъм гледаме към следващите 30 години.

Лятото е време за почивка и ваканция, но не е така за телевизиите, които по това време на годината усилено подготвят и снимат есенната си програма, че дори и част от пролетната. Какво ново ще видим по Нова тв тази есен?

Духът на юбилея ще се усети тази есен. Предстои да изненадаме зрителите с  мащаба на продукциите, които подготвяме. Риалити форматът „Игри на волята“ ще бъде различен - по-екстремен, с по-силни участници и съвсем нови елементи. Легендата „Биг Брадър“ се завръща, както се случи и в много други държави по света. Вие добре знаете, че това е първият риалити формат изобщо в България, който Нова телевизия въвежда преди 20 години. Известният актьор Димитър Рачков пък поема забавлението в третия ни формат – „Пееш или лъжеш“. Не на последно място – новините и публицистиката ще се завърнат през септември в пълния си обем и в обичайния си график. 

Много игри и развлекателни формати се снимат за предстоящия сезон и май са за сметка на сериалите, които преди време бяха абсолютната телевизионна мода. Така ли е наистина? Ще има ли нови български сериали, или продължения на вече утвърдили се по Нова телевизия?

Нова телевизия продължава да подкрепя българското филмопроизводство - и като продуцент на телевизионни сериали, и като медиен партньор на едни от най-хитовите игрални филми в България. Вторият сезон на сериала „Клетката“ в момента е в постпродукционен етап, а за още няколко филмови проекта сме готови да започнем снимачен процес. Залагаме на интересни сюжети в различни жанрове.

Ще има ли летни изненади? С какво ще привличате зрителите до септември? Разбираемо, Европейското първенство по футбол стана причина за високи рейтинги, сега предстои олимпиадата в Париж. Но освен спорт какво предпочита аудиторията?

Европейското първенство по футбол за пореден път показа, че българската аудитория търси и очаква от нас най-доброто спортно съдържание. Данни показват, че над 20% повече зрители са гледали финалния мач тази година, спрямо предишното издание на първенството. Вече стартира efbet  Лига, през август започват още три големи спортни събития в Европа – английската Висша лига, френската Лига 1 и германската Бундеслига. Инвестициите ни в спортно съдържание са сериозни. Преди две години закупихме ексклузивните права за следващото европейското първенство по футбол през 2028 година, както и квалификациите за него и за Световното първенство по футбол през 2026 година. Имаме договор и за изданията на Лигата на нациите до 2027 година.

Когато говорим за предпочитанията на зрителите, те са както навсякъде по света. Телевизионната аудиторията иска да бъде добре информирана, което изисква качествена журналистика и да се забавлява с първокласни развлекателни програми и големи спортни събития.

Има ли нужда от повече новини и актуални предавания, след като политическият живот у нас напоследък е като едно дълго политическо риалити? Как и доколко политиката влияе върху телевизията? Вие като чужденец как възприемате българския политически живот?

Официалните пийпълметрични данни показват, че всички наши публицистични формати и новинарски емисии са трайно предпочитаният източник за населението в активна възраст. В последното проучване на института за изследване на журналистиката „Ройтерс“ отново е отличена работата на нашите журналисти. Според него новините на Нова са най-предпочитаният източник на информация в България. В интернет най-предпочитаният източник за достоверна информация е сайтът ни nova.bg.

Преди месец обявихте, че за първи път Нова тв ще предложи стрийминг на живо от риалити шоуто "Биг Брадър". Как технологиите ще променят начина ни на гледане?
Нова телевизия отдавна е вписана в дигиталното всекидневие на българите. Ние имаме не само зрители, но над 3 милиона дигитални потребители. Те се ангажират с нашите формати във всички дигитални платформи – сайтове, приложения, YouTube, TikTok, Instagram и други. Подходът ни е не просто да адаптираме съдържанието, а да го разширяваме, според интересите на тези нови аудитории. Риалити форматите ни имат официални подкасти, допълнителни серии, игри и предизвикателства. Стриймингът за „Биг Брадър“ е допълнителен епизод, специално разработен за NOVA PLAY. Платформата също ще даде възможност за гласувания, подкасти с всички участници и нещо уникално – за първи път публиката ще може да избере един от участниците в къщата.

Как изглежда днес българският тв пазар? Операторите вече предлагат различен начин на гледане на телевизия - отложено гледане, по заявка. Всичко това как влияе на правенето на телевизия?

Близо 40% от домакинствата в страната имат възможност да гледат телевизионни програми отложено, което променя модела на гледане, но не и начина, по-който ние работим. Вследствие на по-богатото съдържание, до което зрителите имат достъп, в повечето случаи те прекарват и по-дълго време пред телевизионния екран.  

По-сериозният проблем е нелегалното разпространение на програми от недобросъвестни оператори, които не заплащат лицензионните такси. Работим по въвеждането на ясни правила в тази сфера. Пиратството като цяло е значимо тема в България и пречи на новите инвестиции в страната.

Какво от опита на Нова тв може да бъде полезно за "Юнайтед груп", която е собственик на българската медийна група?

Оценяваме опита на българските професионалисти. Нашият стремеж е да наложим България като стратегическо място за заснемане на качествено телевизионно съдържание. Тук могат да се произвеждат много формати. В България вече продуцирахме „Стани богат“ за пазара в Сърбия.
24 часа