Много хора не знаят, че при пазаруване онлайн имат същите права като в магазин
Много хора не знаят, че при пазаруване онлайн имат същите права като в магазин / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Много хора не знаят, че при пазаруване в интернет имат същите права като в магазин, коментираха от Българска национална асоциация на потребителите. При пазаруване в интернет трябва да се внимава, защото има опасност от измама. Сделките през интернет са съмнителни, ако търговецът помоли да платите по начин, който е невъзможно да се проследи - например Western Union, чрез посредник или през адрес в чужбина, предупреждават експертите. Не е нормално търговците да използват толкова сложен начин за плащане, ако сделката може да стане просто чрез банков превод, коментират специалистите в бранша.

Когато купувате стоки втора употреба на търг или от  човек, който не е професионален търговец, законовата гаранция не важи. Най-важно е да се пази касовия бон. Той е доказателството за датата и мястото на покупката. А ако се стигне до рекламация, трябва да се изисква от търговеца предявеното оплакване в регистъра на рекламациите, обясняват специалистите. Когато стоките се продават на потребителите, те трябва да отговарят на описанието и предназначението си и да  притежават задоволително качество. Ако продуктът се рекламира, той трябва да отговаря на описанието от рекламата. Например шкаф, рекламиран като дъбов, не може да е направен от борова дървесина, поясняват експертите, пише БТА.

Ако продуктът не функционира както трябва, имате право да поискате безплатна поправка или замяна с нов. Ако търговецът не успее да поправи или да замени дефектната стока в рамките на един месец, имате право да се откажете от покупката и да поискате да ви върнат парите. Има възможност да задържите стоката, но да получите отстъпка в цената, в зависимост от сериозността на дефекта. Правата при гаранция не се променят, ако сте закупили стоката с отстъпка, на разпродажба или при други специални условия, обясняват от асоциацията на
потребителите.

Времето, през което продуктът е на поправка се прибавя към общия гаранционен срок. Не е нужно да се ходи до сервиз. Магазинът, в който сте закупили стоката, трябва да придвижи рекламацията ви, съветват от асоциацията.

Търговец или производител могат да предложат на клиента търговска гаранция. Тя може да разшири, но не и да намали правата по законовата гаранция, която в повечето случи е около две години. Например - повечето бойлери се продават с петгодишна търговска гаранция. Гаранцията ясно трябва да посочва за какъв период е и какво включва, защото гаранция за бойлер може да покрива само частите, от които е изработен, но не и да включва целия продукт, обясняват специалистите.

Комисията за защита на потребителите може да наложи санкции, ако търговец не спазва закона. Купувачът може да отнесе оплакването си до помирителна комисия или до съда, припомнят от Българска национална асоциация на потребителите.