Срещу 1.4 млрд. лева ще пътуваме час по-малко от София до Варна с влак. Това е сумата, която Национална компания „Железопътна инфраструктура" иска от държавата, за да ремонтира линията между София и морската столица. Отделно в стратегията за развитие на БДЖ е предвидена държавна помощ за купуване на нови вагони и погасяване на дългове към кредиторите.
Спирането и пускането на влакове зависи от волята на държавата
Ръководството на БДЖ представи стратегията за развитие на БДЖ за следващите седем години. Планът за оздравяване на железниците предвижда сериозна инвестиция от страна на държавата стана ясно от думите на шефа на БДЖ Владимир Владимиров. В реалистичния вариант, който е и минималната инвестиционна програма, ще са нужни 210 милиона лева за нови вагони.
„В един по-оптимистичен вариант, който ще доведе до цялостно обновление на парка и ще повиши чувствителна качеството на услугата, инвестицията достига до 430 млн. лв.", каза той. По думите му третото направление в стратегията обхваща дълговете към кредиторите на БДЖ. „Разработени са няколко сценария. Същественото е, че в по-песимистичния сценарий държавата ще трябва да подпомогне БДЖ с около 300 млн. лв. за периода от седем години, но при по-оптимистичните сценарии, един от които включва и продажбата на „Товарни превози", сумата може да падне до 134 млн. лв.", каза Владимиров.
Директорът на БДЖ: За реформата трябва търпение и инвестиции
От Национална компания "Железопътна инфраструктура" от своя страна искат от държавата 1.4 милиарда лева за ремонт на линията София-Варна. Ще се търси и решение за губещите линии в страната, каза директорът на дружеството Милчо Ламбрев. Такива са например Горна Оряховица-Елена и Ямбол-Елхово.
„При нас се прокрадват идеите за отдаване на концесия на някои от железопътните линии. Ако това не е възможно, ще се постараем да влезем във взаимоотношения и преговори с общините, на които също може да дадем част от железопътните линии да ги ползват. След това ще вървим към консервация на отделни отсечки, тъй като са губещи, и чак след това ще бъде темата за закриване на отделни жп линии, тоест да демонтираме железния път по трасета, които са губещи", каза Ламбрев.
БДЖ прехвърля губещи линии на общините
В 7-годишната стратегия не се предвижда намаляване на обема превози и спиране на влакове от разписанието. Според плана за целия период трябва да бъдат съкратени общо 1200 служители на Пътнически и Товарни превози. Владимир Владимиров бе категоричен, че това няма да става чрез драстични съкращения, а чрез пенсиониране и естествено текучество.