Минимум 210 млн. лева инвестиции са нужни през следващите 7 години, за да се повиши качеството на предлаганата от БДЖ услуга. Това коментира в интервю за Дарик изпълнителният директор на холдинга Владимир Владимиров.
Той обясни, че ръководството на БДЖ е планирало по-плавни промени в дружеството, но единствено проблемът с орязаната субсидия е бил причина за спирането на влакове, което предизвика и протести.
Владимиров подчерта, че стопираното съкращаване на влакове и хора не означава отказ от реформа в БДЖ, а напротив - тя ще бъде проведена като стъпи на подготвяния план за оздравяване и развитие на „Пътнически превози" и на „Товарни превози". План, който ще бъде със 7-годишен хоризонт, за да обхване инвестиционната програма и проблема със задълженията към банките кредитори.
„Нашите планове не предвиждаха да вървим в тази посока, а по един много по-плавен начин да се опитаме да спрем нерантабилни влакове и да оптимизираме дейността на „Пътнически превози", коментира шефът на БДЖ на въпрос не е ли било грешна стъпка спирането на влакове в началото на месеца.
Ексшефът на БДЖ говорел непрофесионално за субсидията
Владимир Владимиров определи като „непрофесионален подход" действията на своя предшественик Християн Кръстев, който преди дни коментира пред Дарик, че е напълно неоснователно да бъдат спирани 140 влака заради намаляването на субсидията на БДЖ с 40 млн. лева. Кръстев посочи, че за сравнение през 2014 година също са отделени 44 милиона лева от субсидията за погасяване на кредити, а това не е довело до спиране на влакове.
Владимиров се позова на субсидията за миналата година като показа документи и писма, подписани от Кръстев. „Хората, които твърдят, че „Пътнически превози" могат да се оправят със 140 млн. лева са искали същата субсидия като нас сега, даже по-голяма в началото", отбеляза той.
За тази година капиталовият трансфер от 30 млн. лв. е същият, субсидията - 140 млн. лв. плюс обещаните от финансовото министерство още 40 млн. лева, стават 180 млн., т.е. има 9 млн. лв., които държавата дава в повече на „Пътнически превози" с тази корекция, поясни настоящият шеф на холдинга.
Реформите не влизат в глух коловоз, а търсят подкрепа за 7-годишен хоризонт
Владимир Владимиров е категоричен, че не става въпрос за спиране на реформите след решенията, взети миналата седмица на заседанието на транспортната парламентарна комисия. „Много съм доволен от това решение, защото ако не беше върната субсидията, проблемът щеше да е огромен и трябваше да водим дружеството към фалит", повтори отново той.
„Това обаче изобщо не означава, че реформата в БДЖ няма да се случи. Тя ще се случи, но по първоначалния начин, по който искахме - в момента се прави план за оздравяване и развитие и за „Пътнически превози", и за „Товарни превози", каза Владимир Владимиров. Като уточни, че този план ще бъде със 7-годишен хоризонт, като в него ще се включи инвестиционната програма и проблемите с погасяването на задълженията към банките кредитори.
Идеята е планът да се даде на всички партии, институции и граждански организации, за да се базират реформите върху него при възможно най-голямо съгласие. „Ако този план, който представим, бъде приет и се реализира, съм убеден, че в рамките на тези седем години БДЖ ще стане средноевропейска железница", увери Владимиров.
Преди дни транспортният министър Ивайло Московски призна, че по време на първия мандат на ГЕРБ Симеон Дянков го е излъгал за БДЖ и не е подписал договора със Световната банка, въпреки направените съкращения. Владимиров, който тогава отново ръководеше холдинга, коментира, че планът за оздравяване на железницата е бил реален, от него е имало реални резултати, но той не е бил довършен.
Търпение и инвестиции - цената на промените в БДЖ
„Ако бъде приет планът и мерките започнат да се реализират, цената е търпение. Но при всички положения българското общество трябва да е готово да направи инвестиции в БДЖ и аз говоря за тази инвестиция от 210 млн. лв. в рамките на следващите 7 години", коментира още изпълнителният директор на холдинга.
Тези 210 млн. ще се натрупат за седемте години от капиталовия трансфер в бюджета от 30 млн. лв., които БДЖ получава всяка година. От железницата се надяват с решение на парламента да бъде приет планът за стабилизиране и развитие на БДЖ и вътре да бъде посочена тази седемгодишна инвестиционна рамка.
„Тези пари ще бъдат инвестирани в нови мотрисни влакове, които ще могат да се движат по-бързо по трасетата, които в момента се ремонтират по линията София-Бургас. С тази инвестиция ще бъдат спечелени 25 млн. лв. приходи според разчетите ни", обясни Владимир Владимиров.
„Товарни превози" с шансове при тежки реформи и добро управление
По отношение на „Товарни превози" шефът на БДЖ посочи, че се работи по два варианта - приватизация и оздравителен план с план за развитие на „Товарни превози".
„Въпреки тежкото си състояние, въпреки че е винаги на загуба от 2007 г.„Товарни превози" продължава да има основен пазарен дял, да бъде дружеството с най-големите ресурси. Ако се управлява чисто мениджърски, това дружество има ресурса да разработи такава стратегия, че да продължи да бъде доминиращо дружество. Но това минава през много тежки реформи", обясни Владимир Владимиров.
Според него статуквото в железниците се крепи заради непопулярните мерки, а винаги „когато започнат реформи в БДЖ се завърта цикъл от избори". „Дори опозиционните партии в момента ще бъдат поставени в деликатна ситуация, ако се провеждат резки и непопулярни мерки и ако няма консенсус между партиите", обясни шефът на холдинга.
Чуйте цялото интервю с изпълнителния директор на БДЖ