Народният представител за Враца от Патриотичния фронт и член на комисията по образование и наука Красимир Богданов заяви в кулоарите на Народното събрание, че след такъв грандиозен скандал, който разтресе образователната система и цялото българско общество, трябваше да бъде понесена отговорност.
Той обясни, че Патриотите са посочили на срещата си си с проф. Танев конкретните имена на отговорните за скандала с представените учебни планове и програми. В последствие министър-председателят поиска оставката на просветния министър.
"Някои чиновници в МОН са на своите постове от 20 г. Не бива да се вторачваме само в скандалите от последните дни. Добре помним, че подобни неща излизаха и предишни години", каза Богданов и уточни, че скандални предложения е имало по отношение на Ботевата публицистика, стихотворението „Майце си" и десетки други произведения.
"Същите тези чиновници в министерството са замесени и в скандалите от минали години", категоричен е депутатът. Затова и патриотите настояват за оставките на директора на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание" Евгения Константинова, началника на политическия кабинет Мюйессер Солак и заместник-министър Ваня Кастрева.
"Проблемът категорично няма да се реши единствено с оставката на министъра. Трябва да си отиде и целият негов екип", допълни още Богданов. От думите му стана ясно, че Патриотичният фронт ще продължи да отстоява и пред следващия министър предложенията си, които са съобразени със закона за предучилищното и училищното образование. А те са засилване и утвърждаване на духа на патриотизма, утвърждаване на националното самочувствие у българските деца.
"Училището е най-мощният фактор за формирането на съзнанието на младите българи и всеки един министър на образованието трябва да си постави като най-важен приоритет точно това", категоричен е депутатът.
Ето и конкретните искания на ПГ "Патриотичен фронт" към Министъра на Образованието и науката проф. Тодор Танев, свързани със скандалните учебни планове и програми, които ще бъдат поставени и на неговия наследник
І. Нормативни несъответствия
1. Предложените от МОН учебни планове и програми несъответстват на Закона за предучилищното и училищното образование:
Чл. 5. (1) Основните цели на предучилищното и училищното образование са:
1. „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност", и т. 10. „познаване на националните, европейските и световните културни ценности и традиции"
Чл. 75, ал. (5), където е записано, че в процеса на училищното образование може да се изучават и учебни предмети от областта на глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, предприемачеството, управлението на личните финанси и програмирането, защитата на родината, населението и околната среда, учебни предмети, които формират национално самочувствие, патриотичен дух и родолюбие в децата и учениците, като разширяват и допълват съдържание, което присъства интегрирано в други учебни предмети.
По отношение на предложенията за различна терминология в учебниците, в закона е записано:
Чл. 3. (1) Образованието като процес включва обучение, възпитание и социализация.
(2) Образованието е национален приоритет и се реализира в съответствие със
следните принципи:
1. единна държавна образователна политика за осигуряване правото на предучилищно и училищно образование и т. 5. запазване и развитие на българската образователна традиция;
2. Промените противоречат и на Приоритет 8.8 от ПРОГРАМА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА СТАБИЛНО РАЗВИТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ за периода 2014-2018 г., където ясно е записано, че образованието в България трябва да е насочено към „Формиране на национално самочувствие и патриотичен дух сред децата и младежите".
ІІ. Искания по учебното съдържание
Ние настояваме за следните промени:
Начален курс - Възстановяване на учебен предмет „Роден край".
История - Задължителната подготовка да започва и да завършва с История на България.
Основен курс
5 клас - Изучаване на пълния курс по История на България, съобразено с възрастовите възможности на учениците.
6 клас - Изучаване историята на Стария свят и на българските земи в древността.
7 клас - Изучаване на средновековната обща история и българското средновековие.
Първи гимназиален етап
8 клас - Изучаване историята на Новото време, Българско възраждане и следосвобожденския период до Първата световна война.
9 клас - Изучаване на историята на съвременната епоха и най-новата история на България.
10 клас - Изучаване на пълния курс по История на България.
Втори гимназиален етап
11 клас - Изучаване на учебен предмет „История и цивилизация", като част от задължителната подготовка с акцент върху понятия и общочовешки ценности.
Литература
- Запазване на всички изучавани до момента литературни произведения от български автори и българско народно творчество, формиращи национално самосъзнание у българските деца и младежи. Тук не се налага съобразяване с хронологична последователност, за това и не е необходимо разместване на изучаваните произведения в различни класове
География
- Увеличение на предвидения в 5 клас хорариум по География и икономика от 51 на 68 часа.
- Разтоварване на учебното съдържание по География и икономика за 5 клас от прекомерно тежки изисквания, силно смекчаване на нормативните изисквания за придобиване на определени компетентности, очаквани резултати и нови понятия.
- Нормативно гарантиране на възможността учителите по география да могат да водят часове по новите учебни предмети „Предприемачество" и „Гражданско образование".
ІII. Отговорност
ПГ „Патриотичен фронт" настоява за оставката на:
Ваня Кастрева - заместник-министър на образованието и науката,
Мюйессер Солак - началник на политическия кабинет на министъра на образованието и науката,
Евгения Костадинова - директор на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание".