Единственият в света дървен електрически велосипед с вградена в рамката батерия е разработен от варненци. Моделът е кръстен Galex и разполага и с много други екстри, сред които навигация и GPS проследяване. А създателите му го определят като Ролс Ройс на велосипедите.
Бутуковият Galex вече впечатли публиката и бе признат за един от най-красивите на специализираното изложение Eurobike в Германия през август, разкриха от екипа, разработил иновативното превозно средство.
Уникалният велосипед е плод на година и половина труд. Най-голямото предизвикателство се оказва вграждането на батерията в дървената рамка. Тъй като никъде не може да се намери литиево-йонна батерия с такава форма, от екипа разработват специална, сподели пред Дарик Галин Бонев.
Сърцевината на дървената рамка, която носи цялата тежест, е от ясен. Отвън цветът е естествен и се дължи на дървото Пурпурно сърце. Рамката е достатъчно здрава, издръжлива и водоустойчива, като има гаранция от 10 години, уверяват варненските изобретатели.
Ясенът е едно от най-твърдите дървета в света. Изключително трудно се обработва, а при рязане с машина дори излизат искри, разкри Бонев.
Всички компоненти по рамката са направени във Варна, като за оформянето й са ползвани услугите на майстор-мебелист. Ръчна изработка са й кожените грипове (дръжките на кормилото), както и седалката, която е от Италия.
Батерията е вградена в предната долна част на рамката, между предалите и вилката. Пълното й зареждане отнема 3-4 часа. След това велосипедът може да измине 50 км. Батерията може да осигури между 700 и 1000 цикъла на зареждане. Разходите за изминаване на 100 км с електрически велосипед са 20 стотинки, изчислили са създателите на возилото с уникален дiзайн.
Возилото е снабдено с 28-цолови гуми и амортисьор отпред, който може да се заключва. Всички части и механизми са първокласно качество и осигуряват комфортно каране. Дървените колелета возят доста по-меко и комфортно, тъй като дървото абсорбира част от вибрациите.
Сред екстрите, които вдигат цената, са GPS свързаност за проследяване на местоположението на велосипеда, както и навигация за водача. Има възможност вместо верига, задвижването да става с ремък (за по-нисък шум), а другите възможни екстри са луксозни аксесоари.
Дървеният електровелосипед има само два недостатъка - тежи около 24 кг и струва колкото нова кола от нисък клас. В зависимост от екстрите, цената на бутиковото колело варира от 6000 до 9000 евро.
"За някои тази цена може да е стряскаща, но има подобни електрически велосипеди с такава цена. Такива са например планинските, които да доста скъпи. Цената е приемлива за луксозността на стоката", Галин Атанасов. Той разкри, че екипът се цели по-скоро в европейския пазар.
Търсенето на електрически велосипеди в Европа непрекъснато се увеличава. В Германия и Холандия всяко трето колело е електрическо. У нас все още са новост, но все повече хора се интересуват от тях, изтъкна Атанасов.
Това е първият от поредицата дървени електровелосипеди на варненския екип. Занапред те планират оптимизиране на рамката и намаляване на теглото. Всеки следващ модел ще е уникален, тъй като рамката ще бъде с различни цвят и дървесина.