Близо 30 000 фирми, регистрирани по ДДС в ТД на НАП-Бургас, трябва да изградят дистанционна връзка на фискалните си устройства с Националната агенция за приходите до края на септември 2011 г.
19 000 от тези фирми извършват дейност преди всичко на територията на област Бургас, а ямболските фирми, регистрирани по ДДС, са над 2 500. Броят на касовите апарати на регистрираните по ДДС фирми е значително по-голям. Наредбата за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти задължава всяка компания, която има регистрация по ДДС, да изгради GPRS връзка със сървърите на НАП по подобие на бензиностанциите, които направиха това през януари. До края на март 2012 г. същото изискване трябва да изпълнят всички останали търговци в страната. Според статистика на приходната агенция, в страната 65 дружества вече са монтирали и въвели в експлоатация новите модели касови апарати, които подават автоматично данни в НАП. Общо 3233 са бензиностанциите с успешно изградена връзка.
Според агенцията за приходите, електронната връзка на касовите апарати с НАП има потенциал значително да намали сивия оборот в икономиката. Според анализи близо 70% от всички търговци в страната укриват целия или част от оборота си. Новата система позволява всяко фискално устройство автоматично, и без знанието на собственика си, да подава информация за оборота, натрупан в съответния обект. Паралелно с това има възможност инспекторите на НАП дистанционно по компютърен път да следят продажбите на произволно избран търговец, като по този начин на проверки и ревизии ще бъдат подложени само некоректните дружества. Системата позволява и автоматизирано следене на средните стойности на оборотите на определени групи обекти и може да сигнализира, ако приходите в определен магазин, например, значително намалеят или се увеличат.
Сумата, която търговците ще заплатят за модифицирането на касовите си апарати или за закупуване на нови, се признава за разход за данъчни цели. С парите, платени за изграждане на дистанционната връзка, ще се намали облагаемата с данъци основа. От агенцията подготвят нарочна комуникационна кампания, с която да информират всички регистрирани по ДДС фирми за новите изисквания.