Днес е необикновен за потребителите петък - Черният петък. Убийствени промоции. Невиждани намаления. Или просто ден, когато потребителите имат шанс да се сдобият с мечтаните стоки на изгодни цени. Европейският потребителски център ни дава няколко важни съвета при онлайн пазаруване.
ГДБОП предупреждава за „Черния петък“ и предстоящите празници
Уловки при онлайн покупки
В последните години все повече и повече хора се възползват от промоциите, които се пускат на Черен петък. За съжаление обаче винаги има и търговци, които могат да се опитат да ги измамят.
Заради това е важно потребителите да избират електронни магазини, които познават или предварително са проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност.
Ако все пак попаднете на некоректен търговец, то може да поискате от банката оспорване на плащането (т.нар. chargeback). Нашият съвет е да го направите писмено, за да получите и официален отговор. За тази процедура обаче банката може да начисли такса.
14 дни период за размисъл
Имате 14 дни период за размисъл, в който може да върнете продукта си, купен онлайн. Това важи и ако сте го купили на Черния петък (предвидени са изключения за някои поръчки като например резервации в хотел или стоки, свързани с хигиената). След като върнете покупката, търговецът е длъжен да ви възстанови заплатената сума в рамките на други 14 дни.
Офертите за „Черния петък” крият рискове - вижте какви
Повредена стока
Ако телевизорът или хладилникът, купени на Черния петък, се повредят, имате право да поискате от продавача да ги ремонтира. Гаранцията на всяка стока, купена от търговец в ЕС, Исландия или Норвегия, е до 2 години.
Ако продуктът се развали, трябва да се обърнете именно към продавача, който е задължен да ви съдейства и да го приведе в съответствие с договора за продажба в рамките на 30 дни.
Преди Черния петък: полезни съвети при пазаруване онлайн
И още бонус съвети:
1. Уверете се, че цената е коректно обявена. Ако пазарувате в евро или друга валута, направете сметката си предварително. Вижте в другите сайтове дали няма да намерите по-евтино телевизора или тостера, който сте си избрали.
2. Проверете за скрити такси – например за валутен превод, за доставка, за опаковане.
3. Проверете за достатъчно надеждни доказателства, че стоките са безопасни – и това важи не само за материала, от който са изработени детските играчки, но и за вашите дрехи или купата за храна на кучето.
4. Прочетете общите условия - важно е да сте наясно със срока за доставка (обикновено заради Черния петък той е по-дълъг от нормалното), както и за условията за връщане на продукта, ако не ви хареса или си промените решението.
5. Знайте своите права, но и задължения! Предварителната проверка и повишено внимание могат да бъдат началото на една добра инвестиция за деня на големите покупки. Ако решите, че ще връщате стоката, тя не трябва да бъде ползвана и е необходимо да осигурите безопасното й пристигане обратно при търговеца.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК. Там очакваме и вашите коментари.
ГДБОП предупреждава за „Черния петък“ и предстоящите празници
Уловки при онлайн покупки
В последните години все повече и повече хора се възползват от промоциите, които се пускат на Черен петък. За съжаление обаче винаги има и търговци, които могат да се опитат да ги измамят.
Заради това е важно потребителите да избират електронни магазини, които познават или предварително са проучили. В адреса на линка трябва да има S (https), както и катинарче, което е знак за сигурност.
Ако все пак попаднете на некоректен търговец, то може да поискате от банката оспорване на плащането (т.нар. chargeback). Нашият съвет е да го направите писмено, за да получите и официален отговор. За тази процедура обаче банката може да начисли такса.
14 дни период за размисъл
Имате 14 дни период за размисъл, в който може да върнете продукта си, купен онлайн. Това важи и ако сте го купили на Черния петък (предвидени са изключения за някои поръчки като например резервации в хотел или стоки, свързани с хигиената). След като върнете покупката, търговецът е длъжен да ви възстанови заплатената сума в рамките на други 14 дни.
Офертите за „Черния петък” крият рискове - вижте какви
Повредена стока
Ако телевизорът или хладилникът, купени на Черния петък, се повредят, имате право да поискате от продавача да ги ремонтира. Гаранцията на всяка стока, купена от търговец в ЕС, Исландия или Норвегия, е до 2 години.
Ако продуктът се развали, трябва да се обърнете именно към продавача, който е задължен да ви съдейства и да го приведе в съответствие с договора за продажба в рамките на 30 дни.
Преди Черния петък: полезни съвети при пазаруване онлайн
И още бонус съвети:
1. Уверете се, че цената е коректно обявена. Ако пазарувате в евро или друга валута, направете сметката си предварително. Вижте в другите сайтове дали няма да намерите по-евтино телевизора или тостера, който сте си избрали.
2. Проверете за скрити такси – например за валутен превод, за доставка, за опаковане.
3. Проверете за достатъчно надеждни доказателства, че стоките са безопасни – и това важи не само за материала, от който са изработени детските играчки, но и за вашите дрехи или купата за храна на кучето.
4. Прочетете общите условия - важно е да сте наясно със срока за доставка (обикновено заради Черния петък той е по-дълъг от нормалното), както и за условията за връщане на продукта, ако не ви хареса или си промените решението.
5. Знайте своите права, но и задължения! Предварителната проверка и повишено внимание могат да бъдат началото на една добра инвестиция за деня на големите покупки. Ако решите, че ще връщате стоката, тя не трябва да бъде ползвана и е необходимо да осигурите безопасното й пристигане обратно при търговеца.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК. Там очакваме и вашите коментари.