Започна представянето на производството на чешката фирма "СОР Либхави" в Ритуалната зала на Община Габрово. 30 модела автобуси предлага дружеството, а от 2000 г. те се задвижват комбинирано - с ток и друг тип гориво.
"Бъдещето е на транспортните средства, които се движат на ток", каза Индржих Худи, представител на СОР Либхави".
Дружеството разширява пазарите си в страни от ЕС, като дневното производство е на 4 броя автобуси. Тази година само за нуждите на Чешката република са произведени 150 броя автобуси.
Превозните средства се захранват с метан и ток.
Индржих Худи не се ангажира да даде мнение дали в Габрово трябва да се развива тролейбусен или друг тип транспорт. Той се мотивира с различните условия в отделните държави и населени места.
Г-н Худи даде пример с Чехия, където от тази година се въвежда данък върху метана. Според него в бъдеще ще се стимулира транспортът, задвижван на ток. Това, според Ирджи Худи, дава предимства на представяния от него в Габрово продукт - електробус.
Модерно превозно средство, което не замърсява околната среда и може да се ползва за вътрешен транспорт, но е подходящо и за транспортиране на хора в туристически области, защитени национални паркове и планински курорти.
Инвестицията в един електробус на чешкото дружество се възвръща за 6-7 години.Той е два пъти по-скъп от дизелов автобус и малко по-евтин от тролейбус. Но няма нужда от първоначална инвестиция в мрежа. Инвестицията в електробус се възвръща заради икономичността на превозното средство.
Четири години е експлоатационния период на батерията за електробус. Досега най-малък разход за България фирмата е постигнала в Пазарджик - 0,575 киловат часа на километър.
"Не искам да правя от цената на батерията тайна. Тя е 80 000 евро, като в нея е включена цялата система за обслужване - от зареждането на батерията, през наблюдението и дистанционното управление", каза Индржих Худи.
От думите му стана ясно, че в повечето случаи след 4 години батерията има някаква техническа повреда, а не е загубила свойствата си. С всяко превозно средство се доставя зарядно за бавно зареждане. С него може да се пътува от един трифазен контакт до друг. През деня могат да се правят бързи междинни зареждания, а през другото време да се извърши основното зареждане.