Графичната идентичност на Етнографски музей на открито „Етър“ бе представена в рамките на Типофест 2018. Авторитетният форум се проведе в Пловдив, като част от събитията по проекта „Кирилизация”. Участие взеха едни от най-известните дизайнери в областта на шрифта от Франция, Русия, Украйна, Германия, Нидерландия, Обединеното кралство, Полша, Турция, Дания и България.
Красен Кръстев, автор на проекта за новата визуална идентичност на ЕМО „Етър”, представи резултатите от своята работа.
„Проектът за идентичността на Етнографски музей на открито „Етър” започна с конкурс и моята цел, в началото, бе да установя посока за развитието й. Музеят не е просто място, в което се излагат експонати, а място, в което се съхраняват живи традиции. Там има не само материално, но и нематериално културно наследство. Много елементи, които се събират в един. Самата локация също играе роля. В ЕМО „Етър” има уреди, които са задвижвани с вода – основен елемент, който е необходимо да се има предвид при изготвянето на една визуална идентичност.
Концепцията, която аз трябваше да схематизирам е „Жива традиция”. Ключът към визуализацията й е логото. Логото е логотип, т.е. буквата „Е”, изобразена като имидж, представляваща „Етнографски”, а също така и „Етър”. В нея са закодирани определени съобщения. Например фактът, че този музей събира експонати, които са визуализирани като абстрактни квадратчета, които се движат от ляво надясно и фиксират главна буква „Е”, което показва един процес на обогатяване и събиране. Жива традиция се изобразява със символът на цвете – много деликатен, използван от майсторите. Този символ е и една абстрактна визуализация на водно колело. Не на последно място, квадратчетата изобразяват една стрелка, която сочи към надпис от едната страна. Това подканва към посещение в музея.
Този символ е базиран на различни елементи и декорации, изобразявани от майсторите през годините. Динамичният елемент е базиран на различните видове билки, сини сливи, на народното творчество под формата на торбички, кърпи, багрене на гайтани и др.
Цветовата идентичност също е динамична. Осем основни цвята, плюс бяло и черно и три металика – бронзов, сребърен и меден, които се използват за логото. Многоцветната версия също може да се използва в определени ситуации, защото сама по себе си комуникира разнообразието.
Основният елемент от логото – квадратчето, изгражда основния елемент от логото и това се отнася както за кирилския вариант, така и за латинския.”
Красен Кръстев представи как изглеждат логото и шрифта в различни ситуации – върху рекламни и други материали и информира, че за „Етър”-а е разработен специален шрифт.
От няколко дни на двата входа за Габрово – от Велико Търново и в прохода Шипка, вече са поставени табели, отразяващи новата визуална rрафична идентичност на ЕМО „Етър”. Те правят впечатление със своя стил и естетично оформление.