/ iStock/Getty Images
Израелска фирма в отбранителната промишленост  представи дистанционно управляем въоръжен робот, за който твърди, че може да патрулира бойни зони, да проследява опити за проникване и да открива огън. Безпилотната машина е най-новото попълнение в света на дроновите технологии, които бързо променят облика на съвременното бойно поле.

Привържениците на полуавтономните машини казват, че те ще позволят на армиите да предпазят войниците си, а критиците се страхуват, че това е поредната опасна стъпка към това да се позволи на роботи да вземат жизнено важни решения.

Европа иска забрана за роботи убийци (ВИДЕО)

Роботът с четириколесно задвижване, който беше представен вчера, е разработка на държавната фирма "Израел аероспейс индъстрис" /ИАИ/.

Той се управлява чрез електронен таблет и може да носи две картечници, камери и сензори, каза Рани Авни, заместник-директор на отдела на компанията за автономни системи. Роботът може да събира разузнавателна информация за войски, да изнася ранени войници, да носи припаси и да нанася удари по близки цели.

Той е най-високотехнологичната от десетината безпилотни машини, разработени от дъщерното дружество на ИАИ "Елта системс" през последните 15 години.

Израелските военни в момента използват подобна, но по-малка машина, наречена "Ягуар", за патрулиране на границата с ивицата Газа и помощ за спазване на блокадата, която Израел наложи през 2007 г., след като малката територия беше превзета от ислямистката военна групировка "Хамас".

В Газа живеят 2 милиона палестинци, които до голяма степен не могат да я напускат заради блокадата, подкрепяна донякъде и от Египет. В граничния район често има протести, понякога палестински бойци или отчаяни работници се опитват да проникнат в Израел.

Според сайта на израелската армия полуавтономният "Ягуар" е оборудван с картечница и е предназначен да намали излагането на войници на опасност при патрулиране на неспокойната граница между Газа и Израел. Той един от многото инструменти, включително дронове, въоръжени с управляеми ракети, които дават на израелските военни огромно технологично превъзходство над "Хамас".

Безпилотни наземни машини се използват все повече от други армии, включително тези на САЩ, Великобритания и Русия. Задачите им включват логистична поддръжка, разминиране и стрелба с оръжие.
 
Таблетът позволява ръчно управление на машината. Но много от функциите й, включително системата за движение и наблюдение, могат да работят и автономно.

"С всяка мисия устройството събира повече данни, от които то после се учи за бъдещите си мисии", каза Йони Гедж, експерт по операциите в отдела по роботика на компанията.

Критици изразиха притеснения, че роботизираните оръжия биха могли сами да решат, може би по погрешка, да открият огън по мишени. Според компанията има машини с такива характеристики, сами да преценява кога да открият огън, но те не се предлагат на клиенти.

"Възможно е самото оръжие да действа напълно автономно, но днес решението е на ползвателя", каза Авни. "Зрелостта на системата или на ползвателя все още не е на това ниво".

Бони Дохърти, старши изследовател от отдела на "Хюман райтс уоч", който се занимава с оръжейните въпроси, каза, че подобни оръжия будят безпокойство, защото не може да им се има доверие, че ще различат бойци от цивилни, или ще взимат правилни решения за пораженията, които техните атаки биха причинили на намиращи се в близост цивилни.

"Машините не могат да разберат ценността на човешкия живот, което по същество накърнява човешкото достойнство и нарушава законите за защита на правата на човека", каза Дохърти. В доклад от 2012 г., Дохърти, която е лекторка в юридическия факултет на Харвард, призова напълно автоматизираните оръжия да бъдат забранени с международен закон.

Специализираното в областта на отбраната списание "Джейнс" каза, че разработките на автономни наземни машини изостават от разработките на автономни летателни апарати и плавателни съдове, защото движението по суша е много по-сложно от навигацията по вода или въздух. В материала се казва, че за разлика от открития океан, наземните машини трябва да се справят с "дупки на пътя" и да знаят точно колко сила трябва да приложат, за да преодолеят физическо препятствие.

Технологията в самоуправляващите се машини също поражда притеснения. Производителят на електрически коли "Тесла", както и други компании, бяха свързани със серия от инциденти с фатален изход, включително злополука в Аризона от 2018 г., когато жена беше ударена от кола, карала на автопилот.

Израелският дрон беше представен на тазседмичното международно търговско изложение на въоръжения "Дифенс енд секюрити систем интернешънъл" в Лондон.
БТА