/ Istock
Обширният анализ на дивите представители на портокаловото семейство показва, че първите видове от рода Citrus са се появили преди около 8 милиона години в днешен южен централен Китай. Предците на рода Citrus може да са пристигнали за първи път в Азия върху Индийската тектонска плоча преди около 25 милиона години, когато тя се е сблъскала с Азиатската плоча, съобщи „Science news”.

Днес по рафтовете на магазините за хранителни стоки има безброй тръпчиви плодове, включително отгледани от човека версии на портокали, лимони и лайм. Но не е ясно къде са се развили техните най-древни предци. Предишни проучвания сочеха места като Североизточна Австралия, Южен Китай или югоизточното подножие на Хималаите. Разбирането на еволюцията на цитрусовите плодове може да помогне на изследователите да създадат устойчиви на суша или болести сортове растения, които все още дават вкусни плодове, казва градинарят Цян Сю.

За да установят произхода на цитрусите, Сю от Аграрния университет Хуажун в Ухан, Китай, и колегите му построяват родословно дърво, използвайки генетичните схеми на 314 цитрусови и свързани с тях растения, които включват 15 вида цитруси. Изследователите също така се отправят на полето, за да открият къде растат дърветата в дивата природа. Най-старите цитрусови плодове - включително C. trifoliata, трилистният портокал - са открити в южната част на Централен Китай, което предполага, че този регион е родното място на вида.

Еволюцията на цитрусите не спира дотук. Екипът установява, че някои видове имат корени в регионите, които са идентифицирани в по-ранните проучвания. Плодовете помело и цитрон изглежда са се появили в подножието на Хималаите, а някои диви лаймове са еволюирали в Австралия.

Изследователите също така потвърждават, че ген, наречен PH4, е свързан с количеството лимонена киселина във всеки плод. PH4 включва протонна помпа, която позволява на лимонената киселина да се натрупва в портокалите и техните роднини. Колкото повече е лимонената киселина, толкова по-пикантен е вкусът.