НДСВ подкрепя промените в Конституцията
НДСВ подкрепя промените в Конституцията / netinfo

Заместник-председателят на Националното движение "Симеон Втори" Пламен Панайотов в интервю на Кирил Вълчев.

Вестниците пишат, че най-сетне Национално движение "Симеон Втори"ще си смени името. Вярно ли е?

Е, това, както добре е известно, може да бъде решено само на конгрес на НДСВ. Засега не насрочен такъв и в този смисъл въпросът в момента не е от най-актуалните.

Не, вие сте един от водещите политици в партията, един от най-уважаваните нейни представители. Вашето лично мнение какво е, трябва ли да махнете това "Симеон Втори"?

Знаете, че инициативата в това отношение дойде от самия лидер на НДСВ Симеон Сакскобургготски. Знаете също така, че беше разгърната една кампания, бих казал, в рамките на НДСВ като цяло, да се видят какви са възможните решения и кое от тях да се избере като най-рационално. Тази кампания, бих казал, че все още не е приключила, и в този смисъл резултатите от нея не могат и да бъдат огласени.

А пречи ли ви, според вас, името "Симеон Втори" вече? Хайде, това е много недипломатично зададено, може би, като въпрос, но след няколкото скандала, с които беше свързано това име, виждате ли пречка в това, че партията го носи?

Не бих казал, че има такова основание, тъй като знаете, че лидерът на НДСВ, освен всичко друго, е олицетворение и на каузата НДСВ. И в този смисъл НДСВ продължава да бъде политическата партия, която, според мен, отстоява един стабилен политически модел в страната. Този стабилен политически модел предполага наличието на един достатъчно силен либерален център и това си остава основна политическа цел пред НДСВ.

А чул ли сте нещо за това, че Симеон щял да си заминава за Мадрид? Това е заглавието на вестник "Демокрация днес", че той бил взел решение да се оттегли от политическия живот. Сключил сделка със социалистите да не издига кандидат за президент, да подкрепи фактически Георги Първанов и срещу това да му бъде гарантирана възможността да извлича печалби от имуществото си и от договори, сключени по време на неговото управление, цитирам дословно "Демокрация днес".

Това, мисля, че е една от поредните спекулации, които се осъществяват от хора, които често бъркат желаното с действителното.

Т.е. според вас Симеон Сакскобургготски няма никакво намерение да напуска българския политически живот и след смяната на името НДСВ?

Категорично да, лидерът на НДСВ нееднократно е заявявал, че стратегията, която осъществява на НДСВ, не е за ден-два, не е за година-две, а е стратегия, която визира бъдещето на България. И още повече това ще стане ясно след пълноправното ни членство в ЕС, считано от 1 януари 2007 г.

Да не би пък да не ви е казал, както се оказа, че не е казал на никого, че е решил през 2004 г. да не се кандидатира за президент?

Това е също спекулация междувпрочем, тъй като знаете, че, общо взето, въпросът за кандидатирането на президент от страна на НДСВ беше обсъждан дълги месеци наред, и в крайна сметка се стигна до едно, според мен, балансирано и разумно политическо решение.

Всъщност обаче то предизвика доста негативни коментари в пресата. Заглавията са "Царят не даде друг да се кандидатира вместо него". Имаше коментари от собствените ви среди, че Симеон не иска да дразни БСП. С неучастието си в изборите НДСВ показва лоялност към статуквото. А "Капитал" дори излезе със заглавие "НДСВ - няма такава партия".

Да, категорично бих казал, че всички наши опоненти се активизираха достатъчно силно, за да покажат, че едва ли не НДСВ вече няма политическо бъдеще. Да припомня само, г-н Вълчев, че и през 2001 г. ние не излъчихме кандидат за президент, и това съвсем не доведе до крах на политическата формация. Напротив, както виждате, тя се развива и ще продължи да се развива, уверявам ви, по един изключително умерен и стабилен начин.

Хубаво припомняте 2001 г. Тогава НДСВ обаче се държа катоистинска политическа партия и тя подкрепи тогавашния президент Петър Стоянов. Някои казват сега, че така подкрепяте всъщност пак настоящия президент Георги Първанов. "Труд" обяснява това със сделка за имотите.

Е, мисля, че е толкова абсурдно твърдяното, че има някаква сделка в случая, че не си заслужава и коментар. По-същественото е друго, че в момента НДСВ не е изразило политическа позиция за подкрепа на нито един от кандидатите. И мисля, че към момента това е нещото, което отговаря на политическите интереси не толкова и само на НДСВ, но и на всички хора, които считат, че НДСВ продължава да представлява политически техните интереси.

Да не би да мислите, че на България не е нужен президент, и заради това НДСВ изобщо не вижда смисъл да подкрепя когото и да било? Да не би пък да се връщате към монархическите устои?

Ни най-малко. Считаме, че на България, разбира се, е нужен президент, и мисля, че първи от НДСВ заявихме още преди около година, че тези избори трябва да се проведат в определен политически контекст, тъй като НДСВ бе политическата сила, която бе сигурна, че е направила всичко необходимо България да бъде член на Европейския съюз още от 1 януари 2007 г. В този смисъл да припомня - само НДСВ, а не друг, инициира да се обсъди широко в обществото идеята изборите за президент този път да бъдат проведени заедно с изборите за Европейски парламент. Това щеше да даде съвсем друг контекст, който отговаря и на политическите виждания в НДСВ, а и сред хората, които НДСВ представлява, и ще продължи да отстоява техните интереси.

Ако това бе станало, тогава вече наистина НДСВ щеше да има всички политически основания да участва активно в тези избори. Докато сега виждате, че изборите са на съвсем друга плоскост и необвързани пряко с това, което е основният, националният интерес пред държавата, а именно да се разсъждава за нейното бъдеще веднага след 1 януари 2007 г.

Затова НДСВ отново е политическата сила, която в този период ще инициира, и това вече беше обявено като решение на политическия ни съвет, една широка дискусия и експертно становище как финансово и организационно да се осигурят националните приоритети на държавата след 1 януари 2007 г. докато другите политически сили са в предизборна кампания.

Добре де, ама нали България трябва да има президент, казвате? Вие лично ще гласувате ли на изборите?

Разбира се, и затова призова и нашият лидер, и такова е и решението на политическия съвет - активно всеки от нас да участва в тези избори, тъй като в крайна сметка това е част от демокрацията.

И кой според вас кандидат е най-близо до либералните идеи? Може да назовете и повече от...

Това, разбира се, ще се види тепърва от гледна точка на платформите, които бъдат застъпени. Засега кампанията е в началото си и не бих могъл да прогнозирам как тя ще се развие и в крайна сметка кои ще са основните акценти, на които всеки един от кандидатите ще заложи.

Е, добре, но дотук, където са заложили. Примерно Георги Първанов либерал ли е? Така, виждате ли близост с либералността?

Ами, г-н Вълчев, аз не бих искал в момента да навлизам в оценка на всеки един от кандидатите, тъй като най-малкото споделих, че кампанията все още по същество е в началото.

Е, нали не очаквате Георги Първанов 5 години да е правил едно и сега да започне да прави друго, да се превърне в либерал, ако не е бил или, ако е бил, да се откаже сега. В смисъл, това е един познат кандидат. Аз за това ви питам. За НДСВ Георги Първанов близък ли е на либералните идеи?

Съгласен съм, че този кандидат е сред познатите. Не бих казал, че повечето и от останалите кандидати са сред непознатите хора в българското общество.

Така ме улеснявате да ви питам и за други.

Да, но по-същественото е друго, г-н Вълчев, че в една предизборна програма винаги е важно на какви цели се залага за един следващ период на управление, независимо за коя институция става дума. И в този смисъл не е достатъчно човек да е запознат с това, което е било. Важно е в крайна сметка какви акценти пред обществото всеки един от кандидатите поставя за бъдещето. Това все още не се е състояло нито като заявления по основни теми на обществото според нас, свързани с членството на България в ЕС, нито са се разгърнали дебатите по тези теми.

Вашият колега Милен Велчев, той също е заместник-председател на НДСВ, казва, че само Волен Сидеров не може да разчита на гласовете на хората от НДСВ. Това означава, че например ген. Любен Петров може да разчита. Аз така разчитам това послание, въпреки че той е разполаган в крайното ляво.

Колегата Велчев се е изразил така за Волен Сидеров, тъй като по основните въпроси, вълнуващи НДСВ, и политиката, която НДСВ води. И Волен Сидеров не очакваме сега да заяви други акценти и други приоритети, които да са в подкрепа, да речем, на европейското членство на България и в подкрепа на националните приоритети на страната. Напротив, той засега, предполагам, че това ще е и резултат на неговата кампания, ще иска да оглави т. нар. евроскептицизъм и да се яви алтернатива на членството на България в ЕС. Категорично мога да кажа, че активната част от населението в България, която ние смятаме, че представляваме политически, не е на такава политическа позиция. Затова и г-н Велчев с основание се е застъпил за това симпатизантите на НДСВ да не подкрепят една такава алтернатива пред обществото.

Т.е. все пак виждате в ген. Любен Петров или в проф. Григор Велев и либерали, възможност да бъдат либерали?

Г-н Вълчев, не е важно кой как се обозначава или, в случая конкретно, кой как може да бъде обозначен. По-важно е кой с какъв пакет от мерки, с каква програма и визия за страната, пак повтарям, в рамките на членството й в ЕС ще излезе пред обществото. Това е същественото.

Хайде, като заговорихме за програми, хубаво, че отваряте тази дума, да попрочетем предизборната програма на НДСВ във връзка с обсъждания бюджет. Ще има ли нулева ставка при реинвестиране на печалбата за абсолютно всички случаи, както обещаваше НДСВ? Ще се премахне ли данъчното облагане върху капиталовите печалби и ще се намали ли данъкът върху доходите? Това са три стълба на данъчните, бюджетните обещания на НДСВ.

Това за нас остава ключов въпрос и аз много се радвам, че на току-що проведения съвет на коалицията инициативите на НДСВ в голяма степен срещнаха разбиране и бяха приети от нашите коалиционни партньори. Най-вече съм доволен от факта, че при дискусията дали да се премине към едно последващо намаляване на ставката на данък печалба от 15 на 10 процента, мисля, че и двамата ни коалиционни партньори застъпиха тезата, че това е възможно да стане още през тази година.

Знаете, че първоначалният проект предвиждаше две алтернативи - едната, да се свали данъкът до 12 процента, а другата е именно чрез една възможност 50 процента от инвестициите, направени за съответната година, да бъдат зачетени като преотстъпен данък, съответно да се разискват.

Получи подкрепа първата алтернатива, на която и Политическият съвет на НДСВ застана, тъй като тя според нас балансира в по-голяма степен интересите на бизнеса и дава една по-голяма увереност, едно по-голямо спокойствие за бизнеса. Т.е. да се премине още през следващата година при ставка от 15 на 10 процента.

Добре, ама вие обещавахте нула процента за реинвестиране на печалбата. Тогава сте бъркали в икономическите си анализи, така ли?

Ни най-малко, ни най-малко. Това също е възможна схема, но това означава в крайна сметка, при зачитане на такава нулева ставка при реинвестиране на печалбата, да възникнат много проблеми, които са свързани с администрирането на една такава ставка, т. е. да се види...

А вие не го знаехте това 2005 г., когато писахте програмата си и обещавахте на българския бизнес нула процента, че ще има този проблем?

Г-н Вълчев, това не само не е неизпълнение, което в момента предлагаме и отстояваме пред коалиционните партньори, а е изпълнение даже в повече от това, което сме предлагали чрез предизборната програма. Тъкмо това искам да подчертая. За бизнеса е далеч по-добре ставката по принцип на данък печалба да е по-ниска, отколкото да доказва, при една усложнена процедура, възможността чрез реинвестиране на част от печалбата да води до лишаване, така да се каже, от основание за налагане на данък печалба.

И какво става с намаляване на данъка върху доходите?

Искам да кажа, че в момента ние подхождаме по-радикално дори от това, което сме заложили в предизборната си програма, и се радвам, че нашите партньори приемат такъв подход.

В контекста на унгарските събития вие какво мислите, допустимо ли е да се лъже в предизборна кампания, от левицата например? Как бихте погледнали на обещания, които идват отляво и които не се изпълняват?

Да припомня само, г-н Вълчев, в това отношение за нереалистични обещания, за създаване на нереалистични очаквания в обществото от страна на БСП в хода на предизборната кампания ние обръщахме внимание постоянно. И мисля, че към днешна дата определено можем да видим една промяна, според нас, към по-добро от гледна точка икономическата политика и на БСП в рамките на коалицията.

Е, добре, според вас по-добро ли е онези избиратели, които са бедни и искаха да се увеличат данъците на богатите, за да се вдигнат социалните помощи, каквато идея имаше в програмата на БСП, по-добро ли е те сега да разберат, че са гласували за нещо, което няма да стане? И добре ли е да си партньор с такава партия, която е обещавала нещо? Не коментираме по същността си дали тя е била добра идея или не, но която е обещавала нещо, а то не се случва.

Категорично в първото направление бих отговорил с да. Т.е. по-добре е, включително и за симпатизантите и избирателите на БСП, че сега има една балансирана икономическа и финансова политика, която се явява в продължение на предходния 4-годишен мандат.

Това звучи малко като по-добре е да се лъже в предизборната кампания.

Ни най-малко, г-н Вълчев, тъкмо обратното казах. Но, ако позволите, да продължа мисълта си. Защо е по-добре? Защото в крайна сметка, за да има повече пари, включително и за социални програми, трябва да се осигури един по-голям икономически растеж в икономиката и, разбира се, финансова стабилност на държавата.

Обратното би означавало да вървим отново към инфлация и към известния ви период от 1996-1997 г., когато, разбира се, пострадалите в най-съществена степен бяха именно симпатизантите на БСП, колкото и на пръв поглед това да изглежда невероятно. И ако, представете си сега, да речем, на база данъчната система ние, условно казано, увеличим данъчната тежест тъкмо върху активната част от населението, какъв би бил резултатът. Ами че тъкмо тази активна част от населението чрез своите данъци, чрез своите плащания осигурява социалните помощи за голяма част от симпатизантите на БСП. Ако тази част от обществото бъде ударена, условно казано, чрез нови данъчни тежести, то ще се премине очевидно към тяхното укриване в една или друга степен и ще намалее възможността да се осигуряват парите за множество социални програми. В този смисъл НДСВ винаги е било за една стабилна, развиваща се икономика, за да може адекватно да се отговори на социалните нужди на гражданите.

Добре, а вие как си обяснявате, тъй като много разпалено и убедено отстоявате това, че НДСВ изпълнява своите предизборни, даже преизпълнява обещанията си, как си обяснявате, че царят, Симеон Сакскобургготски е освиркан миналата седмица в зала "България" на концерта на 13 септември, което породи толкова аналогии с освиркването на дядо му Фердинанд и това на фона на триумфалното посрещане преди години? Значи би трябвало да бъде аплодиран след това, което прави НДСВ.

Сега, не бих могъл да говоря за конкретния случай. И за да не се произнасям отново във варианта, който предполагам, че е налице, и че става въпрос за провокация, която, убеден съм, се е състояла, нали, в този случай. Но по-същественото е друго, г-н Вълчев. Може би действително не се възприема достатъчно ясно от обществото, поради наша вина, каква е ролята на НДСВ в настоящата управляваща коалиция. В крайна сметка да припомня, че благодарение на НДСВ се отстояват ключови параметри в икономиката и в областта на финансите на страната, за да може тя да бъде достоен член на ЕС. На първо място ще припомня, че благодарение на нас, както и вие започнахте днес своето изказване, се отстоява един нулев бюджетен дефицит, а често пъти даже се отстоява и бюджетен излишък, за да се балансира недобрият, така, търговски дефицит, който страната ни има в момента.

На второ място, отстоява се разбирането да не се допусне едно необосновано разходване на държавния резерв. На трето място, отстоява се разбирането, че трябва да продължат стабилните отношения с Международния валутен фонд, а не те да бъдат прекратени, каквато идея имаше от 1 септември тази година. На четвърто място, както виждате, не се допуска да се увеличи данъчната тежест върху гражданите, които са активната част от населението. Това са все толкова значими неща, определящи в крайна сметка живота в страната във всички сфери, че който не ги отчита, че са благодарение на политическите усилия на НДСВ, действително не си дава сметка за стойността от участието на НДСВ в управляващата коалиция.

Т.е. вие, става ясно, сте в управлението, за да пречите на зулуми на БСП?

Става ясно, че ние сме за това, както обявихме и чрез програмата на правителството, за една приемственост в политиката, която се води през последните 4 години, и която политика в крайна сметка дава възможност на държавата да върви напред, което впрочем беше и нашето основно политическо послание на предходните избори...

И ние сме убедени, че сега основният интерес пред българското общество, и с това искам да акцентирам върху още нещо, което според нас е важно от гледна точка на предложенията, които НДСВ прави през последните дни, сме убедени, че най-важното за обществото е то да се подготви за едно достойно членство в лицето на всеки български гражданин в ЕС, а това означава, според нас, да се даде възможност на повече хора да участват със свои индивидуални проекти, да кандидатстват по програмите за финансиране на ЕС. Защото какво се наблюдава във момента, г-н Вълчев? Ние осигурихме, на база преговори с Европейската комисия, това, което бъде договорено догодина, да може да се реализира още две години след това, т.е. да имаме един допълнителен, гарантиращ механизъм, че парите, които бъдат договорени, ще се усвоят реално. Но как да бъдат усвоени дори и в един 3-годишен период, ако те въобще не бъдат договорени?

Затова именно НДСВ сега излиза с идеята да се обособи по възможност една специализирана програма с начален ресурс от 20 млн. лева, които пари да бъдат на разположение на всеки български гражданин, който би искал да бъде подпомогнат, с цел подготовка на проект, който да бъде договорен в рамките на още следващата година.

А къде ще е тази програма? Към кое министерство?

Даже не бих казал, нали, че трябва да бъде към определено министерство някоя от агенциите, които управляват европейските пари.

Разбира се, то ще се контролира, според нас, от Министерството на финансите. Но по-важно е да стане ясно, че това е един публичен фонд, условно казано, който ще способства именно да се осигури, на първо място, договарянето, а след това да е възможно усвояването, защото ние сега какво казваме - ще усвоим 5, 10, 15, 20 процента от европейските пари. И как ще усвоим дори и такъв процент, ако парите въобще не бъдат договорени?

Добре, тази идея, тя одобрена ли е? Какво е казал Станишев на срещата със Сакскобургготски и Доган?

Сега, ние предложихме и тази идея с оглед на разходната част на бюджета, за разлика от другите идеи, които споменах, и са свързани с приходната част на бюджета, а именно намаляването на данък печалба, съответно, разбира се, и други идеи, които сме огласили вече, а именно да се намали с още 6 процента осигурителната тежест, но специално идеята за 20-милионния фонд, мисля, че среща също подкрепа сред нашите коалиционни партньори, и се възприе, така, мисля, достатъчно положително, защото вече и конкретните сметки, които тепърва предстои да осъществи Министерството на финансите на база тази политическа идея, да доведат до окончателното й приемане.

Та просто казано - Станишев е казал "да" на Сакскобургготски за такъв фонд от 20 млн. лева?

Мисля, че политическата воля е налице, но е важно, разбира се, и конкретните сметки на Министерството на финансите да бъдат представени на вниманието на съвета на коалицията.

Т.е. може да стане "Царят дава, пъдарят не дава"?

Е, не дай боже да се стигне до такова нещо.

Позиция на НДСВ ли е да не бъдат подкрепени конституционните промени, срещу които възрази правосъдният министър Георги Петканов? Става дума за контрол на съдебната власт от инспекторат, избиран от парламента, или това е лично негово мнение?

НДСВ като цяло подкрепя настоящите промени в конституцията. Искам да бъда съвсем ясен и точен по отношение на промените в рамките на четвъртата поправка, които касаят създаването на тази нова институция - инспекторат към Висшия съдебен съвет. Сега, кое е специфичното, което трябва да се разбере от българските граждани? Според нас за първи път имаме прецедент в процеса на европейската интеграция. В какъв смисъл? Вие като юрист прекрасно ще ме разберете. Едно от основните направления в процеса на европейската интеграция - сближаването на българското право с правото на ЕС.

Това сближаване се осъществява обикновено по два начина - единият е чрез приемане на модели, които са заложени в регламенти и директиви на ЕС, а вторият начин е приемането на прецедент, когато няма, нали, общностно право, приемането на прецедент в едно правно решение от държава - член на ЕС. За първи път ние сме изправени пред нещо уникално, в смисъл няма нито една държава - член на ЕС, която да е регламентирала такава институция в своята правна система.

Това значи - много лошо. По-добре да правим както правят европейските държави.

Ами, това какво означава, г-н Вълчев? Че ние в момента приемаме, че бихме могли по един твърде специфичен начин да постигнем онзи резултат, който във всички държави - членки на ЕС се постига по друг начин, т.е. търсим сходство в резултата, макар условията в България да се счита в момента, че са толкова специфични, че налагат наличието на една такава институция.

А защо не караме по-просто, г-н Панайотов, да си караме по начина, който карат европейските държави?

Сега, това, разбира се, отваря възможност, вие сте абсолютно прав, ако утре-вдругиден видим на практика, че новата институция, вместо да води до този целен резултат, който да е сходен с резултата от прилагането на друг тип мерки в страните - членки на ЕС, доведе до проблеми, то ние да имаме основанието, разбира се, да преоценим сегашното решение и в крайна сметка да постигнем действително целените резултати, защото целените резултати какви са? В крайна сметка да имаме едно по-качествено, по-ефективно и справедливо правосъдие. Това очакват българските граждани.

От всичко разбрах аз, г-н Панайотов, че ще сменяте Георги Петканов, нали, защото той говори точно противното на това, което вие обяснявате? Той не е съгласен. Той подкрепи позициите на съдебната власт.

Напротив, и министър Петканов, и НДСВ, и управляващата коалиция застават единодушно... министър Петканов присъства на последното заседание на съвета на коалицията и е част от взетото общо политическо решение, а именно да подкрепим тези поправки в конституцията.

Т.е. за инспекторат, избиран от парламента към Висшия съдебен съвет?

Точно така. И характерното за този инспекторат е, че той е един информиращ и иницииращ орган, без да може да решава кадрови или други въпроси от името и за сметка на Висшия съдебен съвет. Това трябва много дебело да се подчертае....

Да, и вие го обяснявате, че сега ще го направим и после ще го махнем, ако не работи, понеже никъде го няма и не се знае дали ще работи.

Ни най-малко не предпоставям такова решение. Само искам да кажа, че наистина това е един по-специфичен случай на сближаване, условно казано, на българското с европейското право. Но във връзка с конституционните промени, като става дума, г-н Вълчев, ако позволите, бих акцентирал и върху още нещо, което е важно от гледна точка на НДСВ, а струва ми се и от гледна точка на мнозинството на българските граждани. Чрез тази четвърта поправка се осъществява нещо, което ние не успяхме в крайна сметка да осъществим чрез третата поправка, и според нас най-важното е, че се осъществява финансовата децентрализация.

При това, обърнете внимание, ще се даде възможност общините да определят, на първо място, и размера на конкретните данъци, а не само на конкретните такси, както беше досега, но и второ, което е не по-малко важно според нас, дава се възможност за първи път видовете такси, разбира се, в... измежду тези, които са изчерпателно посочени в един законов списък, самите видове такси да се избират и в този смисъл да се осъществяват в рамките на региона на всяка една община в зависимост от спецификата й. Това е един наистина значим, нов момент на конституционно равнище, който ще даде възможност според нас да се осъществява това, което се осъществява в цяла Европа, а именно Европа на регионите, България на регионите, България на специфичните интереси на населението, сближаване на властта с българските граждани.