Възстановяването на тел.150 ще доведе до объркване на системата на спешната помощ
Възстановяването на тел.150 ще доведе до объркване на системата на спешната помощ / снимка: БГНЕС, архив

Възстановяването на тел. 150 ще доведе до объркване на системата на спешната помощ, каза в интервю за БТА и.д. директорът на Центъра за спешна медицинска помощ (ЦСМП) София-град д-р Александър Златанов.

Вероятно от 1 септември работещите в ЦСМП ще преминат на 7-часов работен ден. Дежурствата ще останат 12-часови, но при изчисляване на работната заплата ще се има предвид по-малко необходими отработени часове, каза д-р Златанов. По думите му по индиректен начин ще се увеличи възнаграждението на всеки лекар с 15-20%:


Д-р Златанов, от един месец изпълнявате длъжността директор на Центъра за спешна медицинска помощ. Какво заварихте в Центъра и какво променихте?

Заварих криза. Направих някои неща, други започнахме и продължаваме да правим. Имаме стъпки напред, макар други да казват, че отново сме в криза. Кризата е по отношение на очаквания на медиците, най-вече в заплащането. Явно всички са очаквали, че за един месец ще има драстично или поне някакво увеличение на заплатите, което няма как да стане за 30 дни, просто заради процедури, които се спазват при увеличаване на работните заплати. Първото, което направих за месец, е преглед на оборудването на линейките, защото имаше такива, които не бяха оборудвани по стандарта за спешна помощ. По складовете имаше апаратура, която беше извадена, профилактирана и качена в линейката. Сега има 30 напълно оборудвани и взаимозаменяеми санитарни автомобила. Обявих и свободните работни места в Центъра. Търсим активно хора, които да назначим. Към днешна дата има четирим новоназначени лекари и две медицински сестри. Има подадени документи на още толкова, които са в процедура по назначаване. Търся най-добрия вариант за модернизиране на работата по приемане и предаване на адресите за повиквания. Има изготвен план, има уговорки с националната система тел. 112. Целта е да прихванем сигнал от системата на тел.112, а чрез компютър той да бъде предаден в санитарния автомобил. По този начин смятам, че ще се спести време, информацията ще бъде предавана коректно и процесът ще се проследява без да има субективизъм.

Така ще се премахне ли възможността за човешка грешка при приемането и предаването на адреси?

Да, ще се премахне и труд, който сега се изразява в писане на много неща и ще има контрол на процеса във всеки момент. Така ще може да се правят анализи и подобряване на работата, когато се налага.

Липсва ли контрол при подаването, приемането и изпълнението на спешните повиквания?

Сега има контрол, но той може да се подобри значително с въвеждането на тази система. Сега субективната грешка е във висок процент. Сега повикванията и адресите, след като се подаде сигнал от тел.112, се записват „на ръка”. Целта е да се постигне коректно описване на мястото, началото на тръгването и пристигането на линейката, освобождаването на екипа от адреса, пристигането в болница и други. Ще има и
допълнителни неща, които ще трябва да се вършат - при започване и приключване на работа във всяка линейка, ще се въвежда километраж. Така ще има възможност за внимателно проследяване на изминатите километри, изпълнените адреси от всеки екип, както и да се правят съответните подобрения в структурата и организацията на работата.

Преди месец имахте идея да сведете до минимум времето, за което линейките достигат до пациентите - 7 минути. Протестиращите лекари обаче твърдят, че продължават да закъсняват за адресите - на какво се дължи това?

Мисля, че постигнахме положителни резултати в това отношение. „Изнесохме” две бази - в Студентски град и в кв. „Люлин”. При подаден сигнал от тези райони, екипите имат техническата възможност да отидат 10-15 мин. по-рано, отколкото ако са базирани в ЦСМП. Закъснява се, защото наистина наличните екипи са недостатъчни и се получава натрупване на адреси, при което чисто технически не е възможно 15 екипа да изпълнят едновременно 30 подадени адреса. Тогава се отсяват, отива се при безспорно спешните, а останалите адреси остават за изпълнение, когато се освободи екип. Наистина при това положение се получават забавяния.

Протестиращите лекари и медицински сестри настояват за 7-часов работен ден. Възможно ли е това да се изпълни?

Протестиращите настояват и чукат на отворена врата, защото още със самото си идване тук, аз заявих, че във възможно първия момент, който вероятно ще бъде от 1 септември - 1 октомври, работещите ще преминат на 7-часов работен ден. Това, че не са преминали с години на такъв режим, е огромна грешка и е отнела доста привилегии и пари от работещите.Напълно изпълнимо е. В момента се извършва подготовка за преминаването към такъв намален работен ден. Консултирам реда, по който това да стане, така че да не се отрази и на графиците на работа. Подготовката ще трае един или два месеца. Най-вероятно от 1 септември ще бъдат на 7-часов работен ден. Дежурствата ще си останат 12-часови, но при изчисляване на работната заплата ще се има предвид по-малко необходими отработени часове. Проста сметка показва, че по индиректен начин ще се увеличи възнаграждението на всеки лекар с 15-20%. Интересно ми е защо този ресурс е спестяван дълги години? Надявам се и дотогава да заработи по-добре схемата за назначаване на нови хора - месечно да назначаваме поне по 7-8 медицински лица. Това означава, че за 10 месеца ще назначим 70-80 нови хора.

Каква е средната заплата на лекарите и медицинските сестри, работещи в Центъра?

Средната заплата по документи е различна за лекарите. Тъй като са с различен трудов стаж и с една или две специалности. Основното възнаграждение варира между 650 и 1000 лева стартова заплата. Към тях се прибавя и допълнително материално стимулиране. С него заплатата може да достигне и до 3000 лева.

Ако свободните работни места в ЦСМП бъдат заети, това означава ли, че средствата за допълнително материално стимулиране ще бъдат премахнати, тъй като сега те се разпределят от незаети щатни бройки?

Да, точно това означава. Чисто стратегически не е толкова добре да се запълнят всички места в ЦСМП София-град, защото ще отпадне и резервът за допълнително материално стимулиране. Говоря за разумно повишаване на броя на екипите и лекарите, така че на дежурство да има 20-25 екипа. Това е реално постижимо и ще се облекчи работата на всички.

Какво е Вашето мнение за идеята за възстановяване на тел.150? Ще бъде ли облекчение за хората?

Няма да бъде облекчение нито за пациентите, нито за работещите в „Спешна помощ”. Едно подобряване на работата на тел.112 е напълно достатъчна. На този етап тел. 150 даже би объркало нещата, защото подозирам, че за един и същ адрес ще бъдат подавани сигнали и на двата телефона и ще се изпращат по две линейки на едно място.

Преди месец имаше изготвен списък с 90 лекари, изявили желание да подпомогнат работата на Центъра. Какво се случи с този списък?

Това бяха лекари от столични общински, държавни и частни болници. При възможна тогавашна ситуация да напуснат медиците от „Спешна помощ” и да останем без хора. Това беше екшън-план, за да може, ако се стигне до крайни действия, да се покрие спешността в София. Тази идея претърпя развитие - тези хора да дават дежурства без да се отказват от основната си работа в болниците, за да подпомогнат нашите екипи и ако им хареса, да останат на половин работен ден. Към този момент обаче нямаме хора от болниците, работещи в ЦСМП.

Това на какво се дължи - на ниско заплащане или има други причини?

И на ниско заплащане, да. И на процесите, които се развиват в спешната помощ - несигурност. Има бити лекари, което стресира човек, който иска да започне работа при нас. Освен това всяко ново начало е стрес. Заплащането не е атрактивно - вярно е, има и напрежение, в което те ще попаднат, има даже физически малтретирани лекари. Съвсем нормално и логично е тези хора да се замислят дали да започнат доброволно работа в системата на спешната помощ.

Има ли възможност да се увеличи заплащането на работещите в ЦСМП?

Въпросът е към хората, от които зависи - премиер, финансов министър. Доколкото знам, министър Таня Андреева е договорила и има такива разчети за увеличаване на основната работна заплата на работещите в спешната помощ от 1 януари 2015 г.

Сега ЦСМП разполага с близо 90 млн. лв. на година. Какъв ресурс е необходим, за да работи системата спокойно?


Само ресурсът не решава нещата. И по 20 да се умножи ресурсът, работата няма да стане спокойна, защото ще има добро възнаграждение, но същото натоварване.