Върховният административен съд остави в сила определението на Комисията за защита на конкуренцията от 2 февруари 2023 г. във връзка с откриването на процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка на медицинските хеликоптери. Това съобщиха то ВАС.
Поръчката е чрез договаряне без предварително обявление с предмет: "Закупуване на санитарни превозни средства за транспорт по въздух (хеликоптери), осигурени с необходимото оборудване и апаратура за нуждите на спешната медицинска помощ", както и искането на дружеството за налагане на временна мярка "спиране на процедурата“.
Административно дело беше образувано пред ВАС по частна жалба на американската компания „Бел Текстрон Инк.“ (Bell Textron Inc.), която обаче не е участник в процедурата на Министерството на здравеопазването.
„Хели мед Сървисиз“: Няма яснота какво правим с медицинските хеликоптери
Именно поради това върховните магистрати приемат за правилни изводите на КЗК, че жалбоподателят не е доказал качеството си на заинтересовано лице, което би могло да оспори решението за откриване на процедурата. Недопустимостта на предявената жалба обуславя и недопустимостта на направеното искане за налагане на временна мярка спиране на процедурата за възлагане на обществената поръчка, поради което правилно то също е оставено без разглеждане от КЗК.
В случая се касае за процедура на договаряне без предварително обявление, която е организирана след неуспешна открита по вид процедура, която е прекратена и която възпроизвежда без съществени изменения първоначалните условия, посочени в обявлението за обществена поръчка, публикувано в рамките на предходната открита процедура. Ето защо следва да се приеме, че предходната открита процедура, от една страна, и последващата процедура на договаряне без предварително обявление, от друга страна, следва да се разглеждат цялостно.
„Възраждане“: Болниците ни нямат летателни площадки и оборудване за медицински хеликоптери
Законодателят изрично е предвидил, че при прекратяване на предходната процедура, когато всички оферти, които отговарят на предварително обявените от възложителя условия, надвишават финансовия ресурс, който той може да осигури, той може да пристъпи към обявяване на процедура на договаряне без предварително обявление, когато се поканят всички участници, чиито оферти в предходна открита или ограничена процедура отговарят на изискванията на възложителя, но надвишават неговия финансов ресурс. Тоест възложителят е длъжен да покани точно тези лица, които са подали оферта в предходна процедура, която при това е отговаряла на изискванията на възложителя.
Жалбоподателят не оспорва обстоятелството, че не е подал никаква оферта в предходната открита по вид процедура. В тази връзка правилно КЗК е отбелязала, че само заявеното намерение за участие в предходна процедура не е достатъчно, за да обоснове качеството на заинтересовано лице. В този смисъл е и цитираното в мотивите на КЗК решение на Европейския съд.
Решението е окончателно.
Поръчката е чрез договаряне без предварително обявление с предмет: "Закупуване на санитарни превозни средства за транспорт по въздух (хеликоптери), осигурени с необходимото оборудване и апаратура за нуждите на спешната медицинска помощ", както и искането на дружеството за налагане на временна мярка "спиране на процедурата“.
Административно дело беше образувано пред ВАС по частна жалба на американската компания „Бел Текстрон Инк.“ (Bell Textron Inc.), която обаче не е участник в процедурата на Министерството на здравеопазването.
„Хели мед Сървисиз“: Няма яснота какво правим с медицинските хеликоптери
Именно поради това върховните магистрати приемат за правилни изводите на КЗК, че жалбоподателят не е доказал качеството си на заинтересовано лице, което би могло да оспори решението за откриване на процедурата. Недопустимостта на предявената жалба обуславя и недопустимостта на направеното искане за налагане на временна мярка спиране на процедурата за възлагане на обществената поръчка, поради което правилно то също е оставено без разглеждане от КЗК.
В случая се касае за процедура на договаряне без предварително обявление, която е организирана след неуспешна открита по вид процедура, която е прекратена и която възпроизвежда без съществени изменения първоначалните условия, посочени в обявлението за обществена поръчка, публикувано в рамките на предходната открита процедура. Ето защо следва да се приеме, че предходната открита процедура, от една страна, и последващата процедура на договаряне без предварително обявление, от друга страна, следва да се разглеждат цялостно.
„Възраждане“: Болниците ни нямат летателни площадки и оборудване за медицински хеликоптери
Законодателят изрично е предвидил, че при прекратяване на предходната процедура, когато всички оферти, които отговарят на предварително обявените от възложителя условия, надвишават финансовия ресурс, който той може да осигури, той може да пристъпи към обявяване на процедура на договаряне без предварително обявление, когато се поканят всички участници, чиито оферти в предходна открита или ограничена процедура отговарят на изискванията на възложителя, но надвишават неговия финансов ресурс. Тоест възложителят е длъжен да покани точно тези лица, които са подали оферта в предходна процедура, която при това е отговаряла на изискванията на възложителя.
Жалбоподателят не оспорва обстоятелството, че не е подал никаква оферта в предходната открита по вид процедура. В тази връзка правилно КЗК е отбелязала, че само заявеното намерение за участие в предходна процедура не е достатъчно, за да обоснове качеството на заинтересовано лице. В този смисъл е и цитираното в мотивите на КЗК решение на Европейския съд.
Решението е окончателно.