Обични в Господа чеда на Светата ни църква, Светлината на Възкресението ярко озарява днес цялата Вселена и чистата радост от победата на изгрелия от гроба Живот ни въздига високо над всичко земно - над всяко страдание, горест и безнадеждност, като преизобилно изпълва душите и сърцата ни, за да възкликнем, тържествувайки: Христос Воскресе. Това се казва в патриаршеското и синодално послание за Възкресение Христово до българския народ, съобщи Българската патриаршия.
В своето послание към вярващите патрирах Неофит и митрополитите от Светия синод на Българската православна църква - Българска патриаршия (БПЦ-БП) подчертават, че животът надви Своя изконен враг, божествената светлина разпръсна мрака и пред нас е единствено празният Господен гроб, като безмълвно свидетелство за безсилието на злото и смъртта. Свидетели на това тържество на Живота сме и ние, които не сме видели, но сме повярвали (Йоан. 20:29), и свидетелството ни е истинно, тъй като то извира дълбоко от нашите сърца. С очите на вярата виждаме и знаем, че всяко тържество на злото и смъртта в този свят са само временни и привидни, тъй като смъртта няма дял в живота, а затова е била и победена от Този, в Когото всички ще оживеем. Надмогната и посрамена, тя вече не е страшна за нас, защото беше "погълната с победа" (1 Кор. 15:54), и вече никой не бива да се бои от смъртта, "понеже Спасовата смърт ни освободи от нея" (Св. Йоан Златоуст, Похвално слово за Пасха).
Благодатният огън слезе в храма на Гроба Господен в Йерусалим
"След Възкресението на Христа Спасителя възкресението от мъртвите стана и наше основание за живот вечен, за който се подготвяме още тук, в този живот, който ни е даруван от Твореца. Защото "както грехът царува, причинявайки смърт, тъй и благодатта. . . се възцари с правда за живот вечен, чрез Иисуса Христа", и този е Божият дар - "живот вечен в Христа Иисуса, нашия Господ" (Рим. 5:21; 6:23). "Аз дойдох - свидетелства Спасителят, за да имат живот, и да имат в изобилие" (Йоан 10:10). И ето че Неговите думи се изпълняват и намират своето потвърждение във всепобедното Му Възкресение от мъртвите, което е залогът и начатъкът за възкресението на всекиго от нас - вярващите в Него като път, истина и живот (срв. Йоан. 14:6)", се посочва в посланието.
В него се отбелязва, че живеем и се спасяваме във времето между Възкресението на Христа и Всеобщото възкресение от мъртвите. Не ни е дадено да знаем "времената или годините, които Отец е положил в Своя власт" (Деян. 1:7). Епохата на Новия Завет е време на любовта, която е съвършено "изпълнение на закона" (Рим. 13:10) и ни е завещана от нашия Господ като основна нравствена ценност, чието изпълнение става възможно в пълнота още тук на земята, в деятелност към Бога и човеците. Сам "Бог е любов, и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога, и Бог - в него" (1 Йоан. 4:16), понеже "любовта Божия се изля в нашите сърца чрез дадения нам Дух Светий" (Рим. 5:5). От любов към човека Сам Бог се въплъти, живя сред човеците и като човек пострада заради нас, за да победи врага на нашето спасение, възкръсвайки от мъртвите. Затова и пътят към възкресението за живот е този на любовта, в подражание на завещания ни от Христа Иисуса вечен и неизменен образец.
Митрополит Гавриил: Великден ще усетят тези, които имат вяра и любов към Господа
Негово светейшество и митрополитите от Светия синод подчертават, че и затова е толкова трудно, когато и днес ставаме свидетели на отсъствието на тази любов. Когато виждаме враждата и омразата между хората, желанието за превъзходство и надмощие над другия да продължават да обсебват човешкия ум, да помрачават Божия образ в човека и да ни отдалечават от Небесния Отец. Трудно ни е да се примирим с това и отказваме да го сторим, и отново свидетелстваме за това колко благ, търпелив и многомилостив е Господ, Който не иска и не търси "смъртта на грешника", но желае "да се отвърне грешникът от пътя си и да бъде жив" (Иез. 33:11).
Нашият Бог, Господ Иисус Христос, Който възкръсна от мъртвите, е всесилен и всеблаг. Той има властта да покрие и очисти всеки грях, да изтрие всяка сълза от очите ни и да претвори всяко зло в добро. Бог е абсолютното добро и неизмеримата благост и милост, и човеколюбие. Той е светлина и в Него няма никаква тъмнина, свидетелства светият апостол и евангелист и тайнозрител Йоан (1 Йоан. 1:5). Тъмнината властва само в този свят, но с Христовото Възкресение вече е победена, защото "тъмнината преминава, и истинската светлина вече свети" (1 Йоан. 2:8). Ослепителната светлина на Възкресението преобразява всичко и всекиго и огрява пътя ни към вечния живот, независимо от цялото зло около нас. След утрото на Възкресението злото е преодоляно и обречено, защото бе унищожено най-силното му оръжие - смъртта, чрез която то властва в света (вж. Евр. 2:14).
"Нека радостта, която Възкресението на Спасителя ни носи, да бъде винаги с нас и тази радост бъде пълна! Да живеем с Възкресението и да осъзнаваме дълбоко в сърцата си необратимата промяна, която е настъпила в нашия свят в утрото на Пасха, когато мракът завинаги отстъпи пред Светлината, която той не можеше да обземе (Йоан. 1:5). Врагът на човешкото спасение беше надвит и посрамен. На мястото на отчаянието дойдоха вярата и надеждата и Животът се възцари. Нека следваме Светлината, огряваща пътя ни към вечния живот и Царството Божие, и да работим усърдно за своето спасение. Да не бъдем равнодушни наблюдатели на злото и неправдата, които ни заобикалят, а дейни Господни съработници във всекидневната борба за живота - добротворци и миротворци, достойни за името Христово.
Силата ни е в нашата вяра, защото е вяра във Възкръсналия от мъртвите Син Божи и Син Човешки - Господ и Спасител, и вечен наш Учител Иисус Христос. Него изповядваме, Нему едничък възлагаме надеждите си за спасение и живот вечен, на Него единствено се доверяваме, помнейки, че "под небето няма друго име, на човеци дадено, чрез което трябва да се спасим" (Деян. 4:12).
Отечески поздравяваме с Христовото Възкресение всички верни чеда на Православната ни църква, в Родината и далеч от нея, и благопожелаваме духовен мир и преизобилна пасхална радост!
Благодатта на Възкръсналия Господ Иисус Христос и общението в Светия Дух да бъдат с всички нас! Христос Воскресе!", отправят благослов в своето послание българският патриарх и Софийски митрополит Неофит, и митрополитите от Светия синод на БПЦ-БП.
В своето послание към вярващите патрирах Неофит и митрополитите от Светия синод на Българската православна църква - Българска патриаршия (БПЦ-БП) подчертават, че животът надви Своя изконен враг, божествената светлина разпръсна мрака и пред нас е единствено празният Господен гроб, като безмълвно свидетелство за безсилието на злото и смъртта. Свидетели на това тържество на Живота сме и ние, които не сме видели, но сме повярвали (Йоан. 20:29), и свидетелството ни е истинно, тъй като то извира дълбоко от нашите сърца. С очите на вярата виждаме и знаем, че всяко тържество на злото и смъртта в този свят са само временни и привидни, тъй като смъртта няма дял в живота, а затова е била и победена от Този, в Когото всички ще оживеем. Надмогната и посрамена, тя вече не е страшна за нас, защото беше "погълната с победа" (1 Кор. 15:54), и вече никой не бива да се бои от смъртта, "понеже Спасовата смърт ни освободи от нея" (Св. Йоан Златоуст, Похвално слово за Пасха).
Благодатният огън слезе в храма на Гроба Господен в Йерусалим
"След Възкресението на Христа Спасителя възкресението от мъртвите стана и наше основание за живот вечен, за който се подготвяме още тук, в този живот, който ни е даруван от Твореца. Защото "както грехът царува, причинявайки смърт, тъй и благодатта. . . се възцари с правда за живот вечен, чрез Иисуса Христа", и този е Божият дар - "живот вечен в Христа Иисуса, нашия Господ" (Рим. 5:21; 6:23). "Аз дойдох - свидетелства Спасителят, за да имат живот, и да имат в изобилие" (Йоан 10:10). И ето че Неговите думи се изпълняват и намират своето потвърждение във всепобедното Му Възкресение от мъртвите, което е залогът и начатъкът за възкресението на всекиго от нас - вярващите в Него като път, истина и живот (срв. Йоан. 14:6)", се посочва в посланието.
В него се отбелязва, че живеем и се спасяваме във времето между Възкресението на Христа и Всеобщото възкресение от мъртвите. Не ни е дадено да знаем "времената или годините, които Отец е положил в Своя власт" (Деян. 1:7). Епохата на Новия Завет е време на любовта, която е съвършено "изпълнение на закона" (Рим. 13:10) и ни е завещана от нашия Господ като основна нравствена ценност, чието изпълнение става възможно в пълнота още тук на земята, в деятелност към Бога и човеците. Сам "Бог е любов, и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога, и Бог - в него" (1 Йоан. 4:16), понеже "любовта Божия се изля в нашите сърца чрез дадения нам Дух Светий" (Рим. 5:5). От любов към човека Сам Бог се въплъти, живя сред човеците и като човек пострада заради нас, за да победи врага на нашето спасение, възкръсвайки от мъртвите. Затова и пътят към възкресението за живот е този на любовта, в подражание на завещания ни от Христа Иисуса вечен и неизменен образец.
Митрополит Гавриил: Великден ще усетят тези, които имат вяра и любов към Господа
Негово светейшество и митрополитите от Светия синод подчертават, че и затова е толкова трудно, когато и днес ставаме свидетели на отсъствието на тази любов. Когато виждаме враждата и омразата между хората, желанието за превъзходство и надмощие над другия да продължават да обсебват човешкия ум, да помрачават Божия образ в човека и да ни отдалечават от Небесния Отец. Трудно ни е да се примирим с това и отказваме да го сторим, и отново свидетелстваме за това колко благ, търпелив и многомилостив е Господ, Който не иска и не търси "смъртта на грешника", но желае "да се отвърне грешникът от пътя си и да бъде жив" (Иез. 33:11).
Нашият Бог, Господ Иисус Христос, Който възкръсна от мъртвите, е всесилен и всеблаг. Той има властта да покрие и очисти всеки грях, да изтрие всяка сълза от очите ни и да претвори всяко зло в добро. Бог е абсолютното добро и неизмеримата благост и милост, и човеколюбие. Той е светлина и в Него няма никаква тъмнина, свидетелства светият апостол и евангелист и тайнозрител Йоан (1 Йоан. 1:5). Тъмнината властва само в този свят, но с Христовото Възкресение вече е победена, защото "тъмнината преминава, и истинската светлина вече свети" (1 Йоан. 2:8). Ослепителната светлина на Възкресението преобразява всичко и всекиго и огрява пътя ни към вечния живот, независимо от цялото зло около нас. След утрото на Възкресението злото е преодоляно и обречено, защото бе унищожено най-силното му оръжие - смъртта, чрез която то властва в света (вж. Евр. 2:14).
"Нека радостта, която Възкресението на Спасителя ни носи, да бъде винаги с нас и тази радост бъде пълна! Да живеем с Възкресението и да осъзнаваме дълбоко в сърцата си необратимата промяна, която е настъпила в нашия свят в утрото на Пасха, когато мракът завинаги отстъпи пред Светлината, която той не можеше да обземе (Йоан. 1:5). Врагът на човешкото спасение беше надвит и посрамен. На мястото на отчаянието дойдоха вярата и надеждата и Животът се възцари. Нека следваме Светлината, огряваща пътя ни към вечния живот и Царството Божие, и да работим усърдно за своето спасение. Да не бъдем равнодушни наблюдатели на злото и неправдата, които ни заобикалят, а дейни Господни съработници във всекидневната борба за живота - добротворци и миротворци, достойни за името Христово.
Силата ни е в нашата вяра, защото е вяра във Възкръсналия от мъртвите Син Божи и Син Човешки - Господ и Спасител, и вечен наш Учител Иисус Христос. Него изповядваме, Нему едничък възлагаме надеждите си за спасение и живот вечен, на Него единствено се доверяваме, помнейки, че "под небето няма друго име, на човеци дадено, чрез което трябва да се спасим" (Деян. 4:12).
Отечески поздравяваме с Христовото Възкресение всички верни чеда на Православната ни църква, в Родината и далеч от нея, и благопожелаваме духовен мир и преизобилна пасхална радост!
Благодатта на Възкръсналия Господ Иисус Христос и общението в Светия Дух да бъдат с всички нас! Христос Воскресе!", отправят благослов в своето послание българският патриарх и Софийски митрополит Неофит, и митрополитите от Светия синод на БПЦ-БП.