78% от водачите в България използват мобилни устройства, докато шофират, а 14% признават, че са участвали в ПТП, докато са били с телефон в ръка
Тревожната статистика е от проучване на Института за пътна безопасност, проведено между 4 и 20 януари 2025 г. сред 808 водачи в градовете София, Варна, Бургас и Пловдив.
Със заявление по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), МВР предоставя данни, че в периода 2020-2024 г. са установени 80 738 нарушения за използване на мобилен телефон при шофиране. Това прави средно 16 156 нарушения годишно, като през 2024 г. санкционираните водачи надхвърлят 20 000 души.
В България има над 2,5 милиона регистрирани правоспособни водачи, което означава, че едва 0,6% от тях се санкционират годишно за използване на телефон.
В същото време у нас глобата е 50 лв. - най-ниската в цяла Европа, акцентират от ИПБ.
Сравнение с глобите в Европа
Полша: от 50 евро
Австрия: от 50 евро
Швейцария: 90 евро
Белгия: 110 евро
Франция: от 135 евро
Италия: от 165 евро
Испания: от 200 евро
Великобритания: от 230 евро
Холандия: 240 евро
Естония: от 400 евро
Изследването показва още, че водачите все по-често използват смартфоните си по време на движение, за да пишат съобщения. А някои дори гледат видеоклипове.
Всичко това се отразява на шофьора, разсейвайки вниманието му от пътната обстановка и често води до различни пътнотранспортни произшествия. Доказано е, че телефонът в ръката на шофьора пречи на шофирането и увеличава времето за реакция средно с 0.7 секунди.
При скорост от 60 км/ч, например колата изминава 12 метра за въпросните 0.7 секунди. Без значение колко опитен е шофьорът и колко перфектна е спирачната система на колата, няма как разстоянието от 12 метра да бъде наваксано при екстремна ситуация. А често пъти тези 12 метра костват човешки живот.
Рискът е най-голям, когато водачът вдигне телефона си, често при спешни случаи. Разговорът променя поведението на шофьора – той се фокусира само върху пътя напред, пренебрегвайки огледалата и пътните знаци. Превозното средство често забавя скоростта и върви на зигзаг, пресичайки централната линия.