Oбщински пари на Пловдив сe наливат в партийни медии
Oбщински пари на Пловдив сe наливат в партийни медии / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Стотици хиляди левове са наливани в касите на близки до бившето управление медии, показва съвместно разследване на Дарик радио и интернет медията "За Пловдив". Първата част от проучването касае кандидатурата на Пловдив за Европейска столица на културата. Фрапиращ е случаят със сайта на партията на бившия кмет Славчо Атанасов PlovdivMedia, с който Община Пловдив е сключвала ежегодни договори за хиляди левове.

За настоящата 2011 г. има договор между Община Пловдив и "Лахезис" ООД на стойност 49 833 лв. без ДДС за "Провеждане на кампания по кандидатурата на град Пловдив за европейска столица на културата в електронна медия". Договорът все още е в сила, тъй като срокът за изпълнението му е до 31.12.2011 година. Според сключения контракт, под който стои подписът на бившия зам.-кмет по културата Петя Гогова, Общината е задължена да превежда по сметка на "Лахезис" ООД близо 6 000 лв. до 7-мо число на всеки календарен месец до края на годината.

Кратка проверка в PlovdivMedia показва, че за периода 17.03.2011 г. (когато е сключен договорът) до октомври 2011 г., са публикувани приблизително 30-40 статии, в които се споменава за кандидатурата на Пловдив за европейска столица на културата. Повечето от тези дописки обаче са свързани с регулярни културни събития в града (напр. Есенния салон на изкуствата), които се отразяват задължително и естествено безвъзмездно от всички регионални печатни, електронни и интернет медии. Публикациите трудно могат да бъдат определени като новини, а други са копирани от различни информационни сайтове. Новини, които да "работят" за идеята и да дават актуална информация за процесa на кандидатстване на Пловдив, реално няма.

Простата аритметика показва, че средната цена за публикуване на една такава дописка излиза на общинския бюджет между 1 250 - 1 660 лв. Бившият зам.-кмет по културата Петя Гогова отказа да участва в предаването на Дарик радио "Предай нататък" с извинението, че е много заета, но в телефонно интервю заяви, че тепърва договори като този "ще намерят своята изразимост".

Договорите са подписани на стойност, близка до 50 хил. лева, за да се избегне процедурата по възлагане на обществени поръчки. В доказателство на това е и този, сключен миналата година през месец март. Той е подписан също с "Лахезис" ООД за обнародване решенията на ОбС в електронен всекидневник. Стойността на договора е 49 200 лв. Още по време на предизборната кампания в ефира на Дарик радио Славчо Атанасов обеща, че ще провери кой е подписал този договор с интернет медията на неговата партия ВМРО-НИЕ, но до момента отговор няма.

По закон решенията на ОбС "се разгласяват на населението чрез средствата за масово осведомяване, интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определeн в правилника на ОбС". Дали управляващите са използвали последната вратичка в закона, тепърва ще стане ясно, но със сигурност PlovdivMedia не е официалният сайт на Община Пловдив.

Новият зам.-кмет по културата Стефан Стоянов определи договора като "странен". Той обеща да го разгледа и да провери обстойно как и защо е сключен.

Членът на Управителния съвет на фондацията "Пловдив - Европейска столица на културата" Емил Миразчиев обяви в ефира на Дарик, че е втрещен от случващото се. Не знам как да коментирам, аз просто онемях от фактите, това е пълен абсурд, допълни той.