98036
Обмислят нови регистрационни талони с чип за автомобилите
Буквите от регистрационните номера на автомобилите вече няма да показват града, в който е регистрирана колата. Това е една от промените, които се подготвят в новия Закон за пътните превозни средства.
Идеята е регистрацията на автомобили да бъде преместена от КАТ в пунктовете за технически преглед, а всеки шофьор да може да регистрира колата си където и да е в страната. Техническите пунктове пък щели да се следят от транспортното министерство.
Ще извадят ли регистрацията на автомобили от КАТ?
Планира се и въвеждане на технически преглед преди първа регистрация на автомобила, чиято цел била да се намали вноса на негодни и стари автомобили. Предвиждат се и нови регистрационни талони с чип, които да съдържат повече информация от сегашните.
Буквите по номерата на автомобилите вероятно ще се запазят, но вече няма да показват града на регистрация, обясни за Дарик зам.-транспортният министър Ангел Попов.
„Регионалният принцип за разпределяне на номерата да отпадне, тъй като това е стара практика, която за нас е неработеща и не допринася с нищо положително. Затова сме решили номерата да си вървят последователно и да няма регионален принцип на изписването им. В чужбина има и регионален принцип, както е в Германия, но там самите региони са колкото една България. Ние се задъхваме по отношение на изписването. Разработили сме няколко варианта - набор от цифри и букви, така че да ни позволи многомилионен начин на комбинации. Това е само за новите автомобили”, обясни Попов.
Какво чака шофьорите с промените в Закона за движение по пътищата?
По план цялата регистрация на нови автомобили пък трябва да бъде преместена от КАТ и да мине в пунктовете за технически преглед. Там щял да се въведе и преглед преди първа регистрация, чиято цел била да се намали броя на негодните и стари автомобили.
„Всички автомобили, които ще правят нова регистрация, независимо от къде са внесени, трябва да направят такъв технически преглед. Трябва да сложим преграда от гледна точка на безопасност и екология на вноса на изключително стари автомобили”, заяви Ангел Попов.
„Сега правим техническа оценка какво трябва да има в един бъдещ пункт и критерии за бъдещите пунктове, където ще минава първата регистрация и техническия преглед към нея”, поясни зам.-министърът. „В момента имаме връзка с всички, но тази система за контрол ще бъде надградена и ние онлайн ще контролираме всички прегледи. Ще контролираме техническото състояние, особено ходовата част и спирачната система”, допълни той.
Номерата ще се поставят в същите пунктове. В един много кратък период, най-вероятно до 72 часа, собственикът на автомобила ще получи и новия тип талон, който е разработен, разясни още Ангел Попов.
Кой има право да ни спре с автомобила за проверка на пътя?
Новите талони пък щели да са с чип и да заменят досегашния малък и голям талон.
„В България има два комплекта регистрационен талон - малък и голям. Съгласно директива ние не сме длъжни да имаме два, но контролните органи в Гърция и Унгария имат право да поискат и двата. И българите имат проблеми, когато пътуват през тези страни”, обясни зам.-министърът.
„Новият талон ще бъде изключително съвременен. Ще има чип, който ще съдържа много общодостъпна информация, например за километража на превозното средство. Ще има и служебна информация за контролните органи в България и Европа”, уточни Ангел Попов.
Ще се явяваме на нов шофьорски изпит след три нарушения на пътя?
Друга планирана промяна е пътните проверки на камиони и автобуси да преминат изцяло към КАТ. В момента част от документацията се проверява от Регионалната дирекция „Автомобилна администрация” (ДАИ).
„Ние проверяваме освен техническото състояние и набора от документи, който се иска - лицензиране, работно време на шофьора и много изисквания съгласно едни регламенти. Колегите от МВР проверяват „Гражданската отговорност” и шофьорската книжка”, поясни Попов.
Идея: По-обстоен технологичен преглед на колите, които влизат в страната
Законопроектът е част от новия Закон за движение по пътищата. Очаква се да бъде публикуван за обществено обсъждане до няколко месеца.
Идеята е регистрацията на автомобили да бъде преместена от КАТ в пунктовете за технически преглед, а всеки шофьор да може да регистрира колата си където и да е в страната. Техническите пунктове пък щели да се следят от транспортното министерство.
Ще извадят ли регистрацията на автомобили от КАТ?
Планира се и въвеждане на технически преглед преди първа регистрация на автомобила, чиято цел била да се намали вноса на негодни и стари автомобили. Предвиждат се и нови регистрационни талони с чип, които да съдържат повече информация от сегашните.
Буквите по номерата на автомобилите вероятно ще се запазят, но вече няма да показват града на регистрация, обясни за Дарик зам.-транспортният министър Ангел Попов.
БГНЕС
„Регионалният принцип за разпределяне на номерата да отпадне, тъй като това е стара практика, която за нас е неработеща и не допринася с нищо положително. Затова сме решили номерата да си вървят последователно и да няма регионален принцип на изписването им. В чужбина има и регионален принцип, както е в Германия, но там самите региони са колкото една България. Ние се задъхваме по отношение на изписването. Разработили сме няколко варианта - набор от цифри и букви, така че да ни позволи многомилионен начин на комбинации. Това е само за новите автомобили”, обясни Попов.
Какво чака шофьорите с промените в Закона за движение по пътищата?
По план цялата регистрация на нови автомобили пък трябва да бъде преместена от КАТ и да мине в пунктовете за технически преглед. Там щял да се въведе и преглед преди първа регистрация, чиято цел била да се намали броя на негодните и стари автомобили.
„Всички автомобили, които ще правят нова регистрация, независимо от къде са внесени, трябва да направят такъв технически преглед. Трябва да сложим преграда от гледна точка на безопасност и екология на вноса на изключително стари автомобили”, заяви Ангел Попов.
БГНЕС
„Сега правим техническа оценка какво трябва да има в един бъдещ пункт и критерии за бъдещите пунктове, където ще минава първата регистрация и техническия преглед към нея”, поясни зам.-министърът. „В момента имаме връзка с всички, но тази система за контрол ще бъде надградена и ние онлайн ще контролираме всички прегледи. Ще контролираме техническото състояние, особено ходовата част и спирачната система”, допълни той.
Номерата ще се поставят в същите пунктове. В един много кратък период, най-вероятно до 72 часа, собственикът на автомобила ще получи и новия тип талон, който е разработен, разясни още Ангел Попов.
Кой има право да ни спре с автомобила за проверка на пътя?
Новите талони пък щели да са с чип и да заменят досегашния малък и голям талон.
„В България има два комплекта регистрационен талон - малък и голям. Съгласно директива ние не сме длъжни да имаме два, но контролните органи в Гърция и Унгария имат право да поискат и двата. И българите имат проблеми, когато пътуват през тези страни”, обясни зам.-министърът.
БГНЕС
„Новият талон ще бъде изключително съвременен. Ще има чип, който ще съдържа много общодостъпна информация, например за километража на превозното средство. Ще има и служебна информация за контролните органи в България и Европа”, уточни Ангел Попов.
Ще се явяваме на нов шофьорски изпит след три нарушения на пътя?
Друга планирана промяна е пътните проверки на камиони и автобуси да преминат изцяло към КАТ. В момента част от документацията се проверява от Регионалната дирекция „Автомобилна администрация” (ДАИ).
„Ние проверяваме освен техническото състояние и набора от документи, който се иска - лицензиране, работно време на шофьора и много изисквания съгласно едни регламенти. Колегите от МВР проверяват „Гражданската отговорност” и шофьорската книжка”, поясни Попов.
БГНЕС, архив
Идея: По-обстоен технологичен преглед на колите, които влизат в страната
Законопроектът е част от новия Закон за движение по пътищата. Очаква се да бъде публикуван за обществено обсъждане до няколко месеца.