97065
Ето какво чака шофьорите с промените в Закона за движение по пътищата
Без книжка за три тежки нарушения в рамките на две години предвижда проектът за нов Закон за движение по пътищата, който беше обсъден днес. Новите нормативни актове предвиждат и задължителни каска и жилетка за велосипедистите – предложение, срещу което обаче се обяви неправителствена организация на колоездачите с аргумента, че задължителното носене на каска води по повече тежки наранявания. Оборудване с предпазни колани на автобуси, независимо от възрастта им, очаквано и този текст е част от законовия проект. И още – регистрационен режим за всички автосервизи, регистър на техническите прегледи и електронен технически паспорт на автомобилите.
23 души взеха думата в рамките на двучасовото обсъждане на разделянето на Закона за движение по пътищата на три части. Идеята е сега действащият Закон за движение по пътищата да се раздели на три части, отнасящи се до водачите, пътната инфраструктура и превозните средства.
Разделят правилата за движение по пътищата в три отделни закона
Целта е да е ясна отговорността на различните институции. Сред най-обсъжданите предложения беше санкцията срещу шофьори рецидивисти, която предвижда загуба на правоспособност при извършване на три тежки нарушения в рамките на две години. Такива водачи ще трябва отново да положат изпит и то след като преминат курсове.
На същите курсове ще ходят и водачите, които изчерпат контролните си точки. Нарушителите няма да имат право да се явят на изпит обаче две години след отнемане на свидетелството. Работната група, изработила проекта, се е спряла на седем тежки нарушения, заяви директорът на „Пътна полиция“ комисар Бойко Рановски.
„Движение в насрещното, употреба на алкохол, каране по аварийната лента на автомагистрала, минаване на червен сигнал на светофара, недаване на предимство на пешеходна пътека. Това са най-тежките нарушения. Ако от тези седем се направят три, в рамките на двегодишен срок да се губи правоспособност“, обясни Рановски.
Ще се явяваме на нов шофьорски изпит след три нарушения на пътя?
Глобите за превишена скорост и алкохол не се променят в новия Закон за движение по пътищата. От 100 на 150 лева се увеличава санкцията за неспазване на предимство на пешеходец на пешеходна пътека. Двойно скача наказанието за изхвърляне на отпадъци или предмети по време на движение, както и глобите за недаване на предимство на линейка или автомобил на специален режим и за неправилно паркиране.
Според бъдещия закон за водачите на МПС останалите без шофьорска книжка заради рецидиви на пътя или заради изчерпване на контролните точки и осъдените за шофиране след употреба на алкохол или наркотици ще бъдат подлагани на психологически тестове. Комисар Рановски изтъкна, че проектът за нов закон предвижда психическото състояние да се удостоверява с документ.
„По сега действащия текст пътният полицай трябва да преценява. По новия текст ще се изисква документ, защото не е работа на полицая да преценява. Той работи с документи. В новия текст сме вкарали изискването да се представи необходимият документ“, допълни той.
Само за 10 часа полицаи засякоха над 4500 нарушители с превишена скорост
Извън преценката на контролните органи да е и спазването на дистанция между автомобилите, предвижда проектът за нов Закон за движение по пътищата.
„До момента единствените разпоредби, регламентиращи дистанция, бяха преценка на водачите. Всички водещи държави имат ясно регламентирани изисквания за дистанция за различните видове превозни средства, за различните класове пътища, за да може с технически средства впоследствие да се контролира законодателната разпоредба. Ако нямаме текст в закона какво е допустимо като дистанция, какво е нарушение, няма как да се вложат технически средства“, посочи още Рановски.
Проектозаконът предвижда и задължително носене на жилетки и каски от колоездачите, против което обаче се обявиха от Сдружение „Велоеволюция“ с аргументите, че носенето на каски предпазва главата, но води до по-тежки телесни наранявания, както и че задължителното носене на каски ще затрудни даването на велосипеди под наем.
Транспортното министерство настоява всички автобуси с камери и колани
Задължителното оборудване с колани на автобусите, които извършват междуселищни превози на разстояние повече от 30 километра - тази мярка за подобряване на пътната безопасност, която попадна във фокуса на общественото внимание след тежката катастрофа на АМ „Тракия“, е залегнала в проекта за Закон за пътните превозни средства. Има автобуси, които са технически пригодни да имат колани, но такива не са сложени, заяви заместник-министърът на транспорта Ангел Попов: „Има автобуси, които са до определени години и те технически са пригодени за слагане на колани, но не са им сложени.“
Проектите за нормативни актове предвиждат и регистрационен режим за всички автосервизи, публичен регистър на сервизите с пълна информация за местонахождението, служителите и тяхната квалификация и минимална гаранция за извършените ремонти.
НПО настоява: Правителството спешно да се заеме с пътната безопасност
Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов допълни, че „паралелно с това ще се надгради регистърът на техническите прегледи, като ще се създаде електронен технически паспорт, в който автосервизите и техническите пунктове ще отразяват всички ремонти, технически проверки, промени в конструкцията и регистрирани произшествия. Така ще може да се проследи реалното състояние на всеки автомобил“. Той допълни, че в закона са разписани подробно изискванията за извършването на сделки с автомобили и промяната на собствеността, като се въвежда регистрационен режим при продажбата на нови или втора употреба резервни части.
Днес стартира публичното обсъждане на работните проекти на трите закона. След разглеждането на всички постъпили предложения, законите ще бъдат публикувани официално за обществено обсъждане. Неправителствените организации, представени на дискусиите, изразиха недоволство, че са имали малко време да се запознаят с текстовете, но министърът на вътрешните работи Валентин Радев ги успокои, че всеки ще получи отговор на предложението си.
23 души взеха думата в рамките на двучасовото обсъждане на разделянето на Закона за движение по пътищата на три части. Идеята е сега действащият Закон за движение по пътищата да се раздели на три части, отнасящи се до водачите, пътната инфраструктура и превозните средства.
Разделят правилата за движение по пътищата в три отделни закона
Целта е да е ясна отговорността на различните институции. Сред най-обсъжданите предложения беше санкцията срещу шофьори рецидивисти, която предвижда загуба на правоспособност при извършване на три тежки нарушения в рамките на две години. Такива водачи ще трябва отново да положат изпит и то след като преминат курсове.
На същите курсове ще ходят и водачите, които изчерпат контролните си точки. Нарушителите няма да имат право да се явят на изпит обаче две години след отнемане на свидетелството. Работната група, изработила проекта, се е спряла на седем тежки нарушения, заяви директорът на „Пътна полиция“ комисар Бойко Рановски.
„Движение в насрещното, употреба на алкохол, каране по аварийната лента на автомагистрала, минаване на червен сигнал на светофара, недаване на предимство на пешеходна пътека. Това са най-тежките нарушения. Ако от тези седем се направят три, в рамките на двегодишен срок да се губи правоспособност“, обясни Рановски.
Ще се явяваме на нов шофьорски изпит след три нарушения на пътя?
Глобите за превишена скорост и алкохол не се променят в новия Закон за движение по пътищата. От 100 на 150 лева се увеличава санкцията за неспазване на предимство на пешеходец на пешеходна пътека. Двойно скача наказанието за изхвърляне на отпадъци или предмети по време на движение, както и глобите за недаване на предимство на линейка или автомобил на специален режим и за неправилно паркиране.
Според бъдещия закон за водачите на МПС останалите без шофьорска книжка заради рецидиви на пътя или заради изчерпване на контролните точки и осъдените за шофиране след употреба на алкохол или наркотици ще бъдат подлагани на психологически тестове. Комисар Рановски изтъкна, че проектът за нов закон предвижда психическото състояние да се удостоверява с документ.
„По сега действащия текст пътният полицай трябва да преценява. По новия текст ще се изисква документ, защото не е работа на полицая да преценява. Той работи с документи. В новия текст сме вкарали изискването да се представи необходимият документ“, допълни той.
Само за 10 часа полицаи засякоха над 4500 нарушители с превишена скорост
Извън преценката на контролните органи да е и спазването на дистанция между автомобилите, предвижда проектът за нов Закон за движение по пътищата.
„До момента единствените разпоредби, регламентиращи дистанция, бяха преценка на водачите. Всички водещи държави имат ясно регламентирани изисквания за дистанция за различните видове превозни средства, за различните класове пътища, за да може с технически средства впоследствие да се контролира законодателната разпоредба. Ако нямаме текст в закона какво е допустимо като дистанция, какво е нарушение, няма как да се вложат технически средства“, посочи още Рановски.
Проектозаконът предвижда и задължително носене на жилетки и каски от колоездачите, против което обаче се обявиха от Сдружение „Велоеволюция“ с аргументите, че носенето на каски предпазва главата, но води до по-тежки телесни наранявания, както и че задължителното носене на каски ще затрудни даването на велосипеди под наем.
Транспортното министерство настоява всички автобуси с камери и колани
Задължителното оборудване с колани на автобусите, които извършват междуселищни превози на разстояние повече от 30 километра - тази мярка за подобряване на пътната безопасност, която попадна във фокуса на общественото внимание след тежката катастрофа на АМ „Тракия“, е залегнала в проекта за Закон за пътните превозни средства. Има автобуси, които са технически пригодни да имат колани, но такива не са сложени, заяви заместник-министърът на транспорта Ангел Попов: „Има автобуси, които са до определени години и те технически са пригодени за слагане на колани, но не са им сложени.“
Проектите за нормативни актове предвиждат и регистрационен режим за всички автосервизи, публичен регистър на сервизите с пълна информация за местонахождението, служителите и тяхната квалификация и минимална гаранция за извършените ремонти.
НПО настоява: Правителството спешно да се заеме с пътната безопасност
Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов допълни, че „паралелно с това ще се надгради регистърът на техническите прегледи, като ще се създаде електронен технически паспорт, в който автосервизите и техническите пунктове ще отразяват всички ремонти, технически проверки, промени в конструкцията и регистрирани произшествия. Така ще може да се проследи реалното състояние на всеки автомобил“. Той допълни, че в закона са разписани подробно изискванията за извършването на сделки с автомобили и промяната на собствеността, като се въвежда регистрационен режим при продажбата на нови или втора употреба резервни части.
Днес стартира публичното обсъждане на работните проекти на трите закона. След разглеждането на всички постъпили предложения, законите ще бъдат публикувани официално за обществено обсъждане. Неправителствените организации, представени на дискусиите, изразиха недоволство, че са имали малко време да се запознаят с текстовете, но министърът на вътрешните работи Валентин Радев ги успокои, че всеки ще получи отговор на предложението си.