В сряда от Министерството на отбраната обявиха в писмено съобщение, че "във връзка с некоректните публикации в някои медии относно проекта за "Придобиване на нов тип боен самолет "Служебното правителство нито води, нито има правомощия да води преговори за закупуване на нови осем изтребителя F-16 Block 70".
"Темата за придобиването на следващите F16 трябва да е публична, както беше при закупуването на предишните осем самолета, и мястото на този дебат е в парламента. Това се казва в декларация на ПГ ГЕРБ-СДС", прочетена от Христо Гаджев от трибуната на Народното събрание.
В началото той заяви, че има две важни за страната теми, които се управляват при липса на прозрачност от служебното правителство. Едната е за процедурата по придобиване на нова партида бойни самолети, а другата е свързана с мигрантската вълна.
"От отговор на министъра на отбраната на мой въпрос става ясно, че служебното правителство сега е пратило искане за обвързваща оферта с точни цени и дати на доставка на нови F16", обясни Гаджев.
По думите му отговорът ще е на практика проектодоговор за новите самолети. "След получаването му, Министерският съвет ще внесе в НС проект за инвестиционен разход вече с точните параметри за доставки и цени на оборудване и, ако се приеме от парламента, следващият кабинет ще трябва да подпише договора. Важно е да се знае, че този документ има срок за валидност, с който следващото НС ще трябва да се съобрази", допълни той.
"Впрочем, това е пътната карта, изготвена от правителството на ГЕРБ за следващото редовно правителство, за да има политически разговори", подчерта Гаджев. "Не разбираме защо е цялата тази потайност и вчера пресцентърът на МО опроверга собствения си министър", коментира той.
"Да дойдат и поне в комисията по отбрана да ни запознаят какво са свършили", призоваха от ПГ ГЕРБ-СДС.
Втората тема, по която служебното правителство работи в непрозрачност, според ГЕРБ, е мигрантската и бежанска криза.
"В момента тайно се ремонтират лагери и подготвят нови терени, които да приемат бежанци и мигранти, без прозрачност и отчетност пред българското общество", се казва в декларацията.
"През последните няколко дни министри коментират, че няма средства за управление на кризи, казват как Министерският съвет ще предложи промени между двете четения на актуализирания бюджет, за да се осигурят пари за полиция, армия и приемни центрове", изтъкна Христо Гаджев.
"Изтеглете бюджета, актуализирайте го и го внесете пак, ние ще подходим отговорно в парламента", призова той.
МО: Служебното правителство няма правомощия да води преговори за закупуване на нови изтребители F-16
Междувременно министерството на отбраната предостави следната допълнителна информация във връзка с "публикациите относно проекта за придобиване на нов тип боен самолет":
"Служебното правителство няма правомощия и не води преговори за закупуване на нови осем изтребителя F-16 Block 70. Проектът е един от приоритетните за модернизацията на Въоръжените сили. За неговата реализация в изпълнение на чл. 16, ал. 7а от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, два парламента – 43-и и 44-и, приеха решения, с които са одобрени Проект за инвестиционен разход (ПИР) за „Придобиване на нов тип боен самолет” (Решение на Народното събрание от 2 юни 2016 г., обнародвано в ДВ, бр. 43, от 07.06.2016 г.), а в последствие и неговата актуализация - Актуализиран проект за инвестиционен разход (АПИР) „Придобиване на нов тип боен самолет” (Решение на Народното събрание, обнародвано в ДВ, бр. 51, от 19.06.2018 г.).
Утвърденият от парламента проект е за придобиване на 16 самолета от един тип в една конфигурация. Предвидено е реализацията му да се извърши на два етапа: първи - за придобиване на 8 самолета, и втори - за придобиване на още 8 самолета. В началото на 2019 г. по предложение на Министерския съвет и в резултат на решение на Народното събрание за реализиране на първия етап бяха подписани четири договора между правителствата на България и на САЩ за закупуване на осем самолета F-16 Block 70 и свързаните с тях оборудване, услуги и въоръжение.
Спазвайки сроковете на планираните процеси, заложени от решенията на 43-и и 44-и парламент, за придобиване на общо 16 самолета, Министерството на отбраната продължава подготовката по реализацията на втория етап от проекта. Затова сега единствено възможният подход е изпращане на писмо-запитване за предоставяне на оферта и едва след получаването на отговора, което би отнело от 6 до 8 месеца, може да бъде подготвен ПИР с детайлни и коректни параметри като: цена, обхват, начин на плащане и размер на вноските, срокове за доставка и т.н.
Само след приемането на ПИР от парламента (в случай, че същият бъде приет), може да се пристъпи към подписване на договор, който ще бъде реализиран едва след като Народното събрание го ратифицира и даде зелена светлина на проекта. Т.е. в случая става дума единствено за получаване на задължителна информация за реализиране на проекта.
Според условията на програмата за чуждестранни военни продажби на САЩ, изпращането на такова писмо-заявка не създава никаква правна и финансова обвързаност на министерството за подписване на договор. Крайното решение - кога, при какви условия и на каква цена България ще доокомплектова ескадрилата си с F-16 Block 70 е в правомощията и отговорностите единствено на Народното събрание и на следващо редовно правителство. Същият път бе извървян и при подписването на първия договор", се посочва в писменото съобщение.
"Темата за придобиването на следващите F16 трябва да е публична, както беше при закупуването на предишните осем самолета, и мястото на този дебат е в парламента. Това се казва в декларация на ПГ ГЕРБ-СДС", прочетена от Христо Гаджев от трибуната на Народното събрание.
В началото той заяви, че има две важни за страната теми, които се управляват при липса на прозрачност от служебното правителство. Едната е за процедурата по придобиване на нова партида бойни самолети, а другата е свързана с мигрантската вълна.
"От отговор на министъра на отбраната на мой въпрос става ясно, че служебното правителство сега е пратило искане за обвързваща оферта с точни цени и дати на доставка на нови F16", обясни Гаджев.
По думите му отговорът ще е на практика проектодоговор за новите самолети. "След получаването му, Министерският съвет ще внесе в НС проект за инвестиционен разход вече с точните параметри за доставки и цени на оборудване и, ако се приеме от парламента, следващият кабинет ще трябва да подпише договора. Важно е да се знае, че този документ има срок за валидност, с който следващото НС ще трябва да се съобрази", допълни той.
"Впрочем, това е пътната карта, изготвена от правителството на ГЕРБ за следващото редовно правителство, за да има политически разговори", подчерта Гаджев. "Не разбираме защо е цялата тази потайност и вчера пресцентърът на МО опроверга собствения си министър", коментира той.
"Да дойдат и поне в комисията по отбрана да ни запознаят какво са свършили", призоваха от ПГ ГЕРБ-СДС.
Втората тема, по която служебното правителство работи в непрозрачност, според ГЕРБ, е мигрантската и бежанска криза.
"В момента тайно се ремонтират лагери и подготвят нови терени, които да приемат бежанци и мигранти, без прозрачност и отчетност пред българското общество", се казва в декларацията.
"През последните няколко дни министри коментират, че няма средства за управление на кризи, казват как Министерският съвет ще предложи промени между двете четения на актуализирания бюджет, за да се осигурят пари за полиция, армия и приемни центрове", изтъкна Христо Гаджев.
"Изтеглете бюджета, актуализирайте го и го внесете пак, ние ще подходим отговорно в парламента", призова той.
МО: Служебното правителство няма правомощия да води преговори за закупуване на нови изтребители F-16
Междувременно министерството на отбраната предостави следната допълнителна информация във връзка с "публикациите относно проекта за придобиване на нов тип боен самолет":
"Служебното правителство няма правомощия и не води преговори за закупуване на нови осем изтребителя F-16 Block 70. Проектът е един от приоритетните за модернизацията на Въоръжените сили. За неговата реализация в изпълнение на чл. 16, ал. 7а от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, два парламента – 43-и и 44-и, приеха решения, с които са одобрени Проект за инвестиционен разход (ПИР) за „Придобиване на нов тип боен самолет” (Решение на Народното събрание от 2 юни 2016 г., обнародвано в ДВ, бр. 43, от 07.06.2016 г.), а в последствие и неговата актуализация - Актуализиран проект за инвестиционен разход (АПИР) „Придобиване на нов тип боен самолет” (Решение на Народното събрание, обнародвано в ДВ, бр. 51, от 19.06.2018 г.).
Утвърденият от парламента проект е за придобиване на 16 самолета от един тип в една конфигурация. Предвидено е реализацията му да се извърши на два етапа: първи - за придобиване на 8 самолета, и втори - за придобиване на още 8 самолета. В началото на 2019 г. по предложение на Министерския съвет и в резултат на решение на Народното събрание за реализиране на първия етап бяха подписани четири договора между правителствата на България и на САЩ за закупуване на осем самолета F-16 Block 70 и свързаните с тях оборудване, услуги и въоръжение.
Спазвайки сроковете на планираните процеси, заложени от решенията на 43-и и 44-и парламент, за придобиване на общо 16 самолета, Министерството на отбраната продължава подготовката по реализацията на втория етап от проекта. Затова сега единствено възможният подход е изпращане на писмо-запитване за предоставяне на оферта и едва след получаването на отговора, което би отнело от 6 до 8 месеца, може да бъде подготвен ПИР с детайлни и коректни параметри като: цена, обхват, начин на плащане и размер на вноските, срокове за доставка и т.н.
Само след приемането на ПИР от парламента (в случай, че същият бъде приет), може да се пристъпи към подписване на договор, който ще бъде реализиран едва след като Народното събрание го ратифицира и даде зелена светлина на проекта. Т.е. в случая става дума единствено за получаване на задължителна информация за реализиране на проекта.
Според условията на програмата за чуждестранни военни продажби на САЩ, изпращането на такова писмо-заявка не създава никаква правна и финансова обвързаност на министерството за подписване на договор. Крайното решение - кога, при какви условия и на каква цена България ще доокомплектова ескадрилата си с F-16 Block 70 е в правомощията и отговорностите единствено на Народното събрание и на следващо редовно правителство. Същият път бе извървян и при подписването на първия договор", се посочва в писменото съобщение.