До неделя пробиват обходният път край с. Тикале, близо 8 млн. лева трябват за укрепването на свлачището. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който инспектира срутището тази сутрин.
Заради огромно срутище пътят Смолян - Мадан остава затворен
Дейностите за укрепване на свлачището се планира да приключат до края на годината, а самите мерки ще бъдат представени на 19 март от сформираната работна експертна група с ръководител доц. д-р Стефчо Стойнев. Геолозите препоръчват на този етап да не се преминава към разчистване на пътното платно от рухналите скални късове, тъй като свлачищните процеси не са затихнали.
До неделя ще приключи пробиването на новото трасе Орешец-Влахово с дължина около 1,4 км. Този маршрут е обходен на засегнатия от свлачището участък от пътя Смолян-Мадан. Изграждането на обходното трасе ще струва около 500 000 лв. по предварителни разчети. До 10 дни ще приключи и самото асфалтиране на обходния маршрут, след което ще бъде възстановен достъпът на 11-те села в региона, както и нормалното движение по пътя Смолян - Мадан - Златоград. След начертаването на мерките започват укрепителните мероприятия по свлачището и аварийно-възстановителните работи.
Спешно умуват за транспортен достъп в района на смолянското свлачище
Работната експертна група е предложила да се осигури устойчивостта на склона с превантивни мерки, така че да се ограничи развитието на свлачищния процес нагоре, посочи доц. д-р Стефчо Стойнев. По негова оценка индикациите в това отношение са положителни, тъй като мониторинговата система показва, че няма допълнителна активизация на свлачищния процес нагоре по склона. Това означава, че засега не е застрашена електрическата и ВиК инфраструктура в зоната.
Доц. Стойнев е категоричен, че на този етап не трябва да се разчистват скалните маси от пътното платно, защото вътре в свлачищното тяло има все още процеси на движение. Тези процеси затихват според доц. Стойнев, но ако се предприемат действия към разчистване, се рискува да тръгне скалният пакет, който се е откъснал. Мнението на геолозите и проектантите е, че пътят е затрупан, но е здрав. Нашата цел е да запазим инфраструктурата, след което да препоръчаме мерки, чрез които да започне възстановяването на пътя, допълни доц. Стойнев. Той смята, че прокарването на обходния път е най-доброто решение в този момент.
Огромно свлачище блокира пътя Смолян - Мадан
За първи път от десетки години имаме толкова голямо, внезапно възникнало свлачище на републикански път, посочи министър Нанков. Той се позовава на мнения на геолози, че това свлачище е изключително внезапно и инцидентно събитие, повлияно от климатичните условия, преовлажнавяне на почвата, обилните валежи и снеготопене. Трябва да се помисли по-глобално по темата за превенция, за създаване на инструмент, който да подпомага и да предотвратява последствията от подобни процеси, заяви регионалният министър. По думите му през миналата седмица има регистрирани 20 новоактивирани свлачища в страната.
Министър Нанков призовава местните жители да бъдат търпеливи още една седмица, а докато се завърши обходният маршрут, да се ограничи преминаването на хора през пътния участък, засегнат от свлачището.
Заради огромно срутище пътят Смолян - Мадан остава затворен
Дейностите за укрепване на свлачището се планира да приключат до края на годината, а самите мерки ще бъдат представени на 19 март от сформираната работна експертна група с ръководител доц. д-р Стефчо Стойнев. Геолозите препоръчват на този етап да не се преминава към разчистване на пътното платно от рухналите скални късове, тъй като свлачищните процеси не са затихнали.
До неделя ще приключи пробиването на новото трасе Орешец-Влахово с дължина около 1,4 км. Този маршрут е обходен на засегнатия от свлачището участък от пътя Смолян-Мадан. Изграждането на обходното трасе ще струва около 500 000 лв. по предварителни разчети. До 10 дни ще приключи и самото асфалтиране на обходния маршрут, след което ще бъде възстановен достъпът на 11-те села в региона, както и нормалното движение по пътя Смолян - Мадан - Златоград. След начертаването на мерките започват укрепителните мероприятия по свлачището и аварийно-възстановителните работи.
Спешно умуват за транспортен достъп в района на смолянското свлачище
Работната експертна група е предложила да се осигури устойчивостта на склона с превантивни мерки, така че да се ограничи развитието на свлачищния процес нагоре, посочи доц. д-р Стефчо Стойнев. По негова оценка индикациите в това отношение са положителни, тъй като мониторинговата система показва, че няма допълнителна активизация на свлачищния процес нагоре по склона. Това означава, че засега не е застрашена електрическата и ВиК инфраструктура в зоната.
Доц. Стойнев е категоричен, че на този етап не трябва да се разчистват скалните маси от пътното платно, защото вътре в свлачищното тяло има все още процеси на движение. Тези процеси затихват според доц. Стойнев, но ако се предприемат действия към разчистване, се рискува да тръгне скалният пакет, който се е откъснал. Мнението на геолозите и проектантите е, че пътят е затрупан, но е здрав. Нашата цел е да запазим инфраструктурата, след което да препоръчаме мерки, чрез които да започне възстановяването на пътя, допълни доц. Стойнев. Той смята, че прокарването на обходния път е най-доброто решение в този момент.
Огромно свлачище блокира пътя Смолян - Мадан
За първи път от десетки години имаме толкова голямо, внезапно възникнало свлачище на републикански път, посочи министър Нанков. Той се позовава на мнения на геолози, че това свлачище е изключително внезапно и инцидентно събитие, повлияно от климатичните условия, преовлажнавяне на почвата, обилните валежи и снеготопене. Трябва да се помисли по-глобално по темата за превенция, за създаване на инструмент, който да подпомага и да предотвратява последствията от подобни процеси, заяви регионалният министър. По думите му през миналата седмица има регистрирани 20 новоактивирани свлачища в страната.
Министър Нанков призовава местните жители да бъдат търпеливи още една седмица, а докато се завърши обходният маршрут, да се ограничи преминаването на хора през пътния участък, засегнат от свлачището.