Шофьорски курсове, които са обявени на промоционални цени от по 250 лева, произвеждат убийци на пътя. Причината е, че зад по-ниската сума се крие уловка за кандидат-водачите.
Вместо задължителните по закон 31 часа, които ще получат като обучение срещу примерно 500 лева, те шофират най-много десет. Така школата спестява пари, а младите шофьори получават книжки без да са се подготвили достатъчно добре.
Опресняват безплатно на шофьорите правилата за движение
„Не са карали нито на тъмно, нито на мокро, нито на магистрала. След това взимат книжка и излизат на пътя, където виждате какво се случва”, обясни пред „Монитор” Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали в катастрофи.
Само на Коледа при тежка катастрофа край Враца загинаха петима души, а други двама бяха тежко ранени. Ден преди това трима младежи от Харманли също намериха смъртта си заради висока скорост - близо 220 км/ч в населено място.
И двете основни причини за тежките инциденти са несъобразената скорост и недостатъчно добрата подготовка на водачите. „Кандидат-шофьорите сами се съгласяват да се разписват в листовете за проведено обучение. След всяко шофиране те трябва да попълнят документ, в който да отбележат колко време са шофирали. В повечето случаи това е най-много час на ден, за да могат да се вземат повече курсисти. В листовете обаче записват, че са карали по над 4-5 часа, и се подписват”, признават пред изданието от голяма столична школа за обучение на шофьори.
Кандидат-шофьорите ще се учат да кормуват повече часове
От там поясниха, че нелоялните им колеги са основно по-малки фирми, които бързо искат да натрупат капитали за сметка на обучението. По този начин обаче те пускали напълно неподготвени кадри.
„Имахме един случай на младо момче, което беше изкарало на документи курс от 31 часа, но дойде при нас с молба за допълнителни часове, тъй като не се чувствал добре подготвен. Оказа се, че той дори не може да потегли с колата, не познаваше скоростите и бъркаше педалите. Попитахме го колко време е карал, а той обясни, че се записал по обява от интернет. Цената била 200 лева, но той карал едва 2 часа и след това му придвижили документите за изпита”, разказаха шокирани автоинструктори.
Автоинструктори предлагат част от теоретичните часове да се взимат онлайн
Самите те дори настоявали за въвеждането на специални устройства, които да следят курсистите и по време на обучението им. „Изпитите се записват с видеокамери, но никой не записва начина на провеждане на обучението”, казаха от бранша.
Владимир Тодоров обясни какво представляват тези устройства, те ще бъдат персонални за всеки курсист. „В почти цяла Европа се използват тези устройства. Те проследяват часовете по кормуване, проследяват маршрута и не могат да бъдат манипулирани. Нещо като черната кутия на самолета”, обясни той.
Ще поеме ли държавата изцяло шофьорските изпити?
За въвеждането им обаче ще трябва да има контролен орган, който да ги следи, както и промяна в закона, който да задължи школите да ги използват. Затова от бранша дори готвят предложения за тези промени, за да се спре практиката едни фирми да изпълняват стриктно това, за което получават пари, а други да печелят на гърба на кандидат-шофьорите и да ги пускат неподготвени на пътя.
Вместо задължителните по закон 31 часа, които ще получат като обучение срещу примерно 500 лева, те шофират най-много десет. Така школата спестява пари, а младите шофьори получават книжки без да са се подготвили достатъчно добре.
Опресняват безплатно на шофьорите правилата за движение
„Не са карали нито на тъмно, нито на мокро, нито на магистрала. След това взимат книжка и излизат на пътя, където виждате какво се случва”, обясни пред „Монитор” Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали в катастрофи.
Само на Коледа при тежка катастрофа край Враца загинаха петима души, а други двама бяха тежко ранени. Ден преди това трима младежи от Харманли също намериха смъртта си заради висока скорост - близо 220 км/ч в населено място.
И двете основни причини за тежките инциденти са несъобразената скорост и недостатъчно добрата подготовка на водачите. „Кандидат-шофьорите сами се съгласяват да се разписват в листовете за проведено обучение. След всяко шофиране те трябва да попълнят документ, в който да отбележат колко време са шофирали. В повечето случаи това е най-много час на ден, за да могат да се вземат повече курсисти. В листовете обаче записват, че са карали по над 4-5 часа, и се подписват”, признават пред изданието от голяма столична школа за обучение на шофьори.
Кандидат-шофьорите ще се учат да кормуват повече часове
От там поясниха, че нелоялните им колеги са основно по-малки фирми, които бързо искат да натрупат капитали за сметка на обучението. По този начин обаче те пускали напълно неподготвени кадри.
„Имахме един случай на младо момче, което беше изкарало на документи курс от 31 часа, но дойде при нас с молба за допълнителни часове, тъй като не се чувствал добре подготвен. Оказа се, че той дори не може да потегли с колата, не познаваше скоростите и бъркаше педалите. Попитахме го колко време е карал, а той обясни, че се записал по обява от интернет. Цената била 200 лева, но той карал едва 2 часа и след това му придвижили документите за изпита”, разказаха шокирани автоинструктори.
Автоинструктори предлагат част от теоретичните часове да се взимат онлайн
Самите те дори настоявали за въвеждането на специални устройства, които да следят курсистите и по време на обучението им. „Изпитите се записват с видеокамери, но никой не записва начина на провеждане на обучението”, казаха от бранша.
Владимир Тодоров обясни какво представляват тези устройства, те ще бъдат персонални за всеки курсист. „В почти цяла Европа се използват тези устройства. Те проследяват часовете по кормуване, проследяват маршрута и не могат да бъдат манипулирани. Нещо като черната кутия на самолета”, обясни той.
Ще поеме ли държавата изцяло шофьорските изпити?
За въвеждането им обаче ще трябва да има контролен орган, който да ги следи, както и промяна в закона, който да задължи школите да ги използват. Затова от бранша дори готвят предложения за тези промени, за да се спре практиката едни фирми да изпълняват стриктно това, за което получават пари, а други да печелят на гърба на кандидат-шофьорите и да ги пускат неподготвени на пътя.