Икономическите субекти в Европейския съюз губят до 117 млрд. лева годишно от продажбата на фалшификати в 11 основни икономически отрасъла, съобщава офисът на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) в София. Годишните загуби поради фалшифициране и пиратство в България се оценяват на 809 млн. лева, което се равнява на 15,5% от продажбите в тези 11 отрасъла на икономиката, предаде БТА.
Взети заедно, високата стойност, снизходителните присъди и високата възвращаемост на вложените ресурси, определят притегателността на фалшифицирането за престъпните групи, отчитат анализаторите от Службата за интелектуална собственост. Начините на действие на тези групи стават все по-сложни с развитието на технологиите и на каналите за разпространение, наред с разширяването на гамата от продукти, които се фалшифицират.
С промени в закон: Държавата в битка с „кабелните пирати” (ВИДЕО)
Бизнес моделите, които прилагат фалшификаторите, използват предимно интернет за разпространението на продуктите и за рекламиране на разпространението и потреблението на незаконно цифрово съдържание. Интернет сайтовете, които продават фалшифицирани стоки печелят от допълнителните постъпления от реклами, които са както за високо рисково съдържание (съдържание с ограничение за възраст, хазарт и опасен софтуер), така и за законни търговски марки, които по този начин търпят двойни щети от рекламирането на такива сайтове (щетите за собствените им търговски марки, като и вреди от предоставеното доверие за уеб хостинг).
Освен анализите на предлагането на фалшифицирани стоки и пиратско съдържание, EUIPO изследва също и търсенето, т.е. нагласите сред гражданите на ЕС към потребление на стоки и услуги, които нямат права за интелектуална собственост. Сред мотивите за потребителите да купуват фалшифицирани стоки и незаконно да използват съдържание със защитени права са ниските цени, достъпността и не така силното осъдително отношение на обществото към такива действия.
Като ответна мярка на тези тенденции Службата на ЕС за интелектуална собственост, съвместно с публични и частни партньори, предприема и подкрепя действия в отговор на тези предизвикателства. Тези действия варират от предоставяне на носителите на права на информация за нарушенията; работа с Европол по мащабни ответни мерки срещу престъпления срещу интелектуалната собственост; подкрепа за Европейската комисия в борбата с доставката на фалшифицирани стоки за трети страни и в подпомагането на малки и средни предприятия да защитят своите продукти, както и предоставяне на информация на гражданите за наличното законно предлагане на цифрово съдържание и за икономическите и социални последици от купуването на фалшифицирани стоки или до незаконното ползване на цифрово съдържание.
Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички проучени по отношение на обем на продажбите и заетост. Според оценката нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС се равняват приблизително на 55,5 млрд. лева всяка година или на 9,7% от всички продажби. В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 млн. лева годишно или на около 16,2% от продажбите.
Наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13,6 млрд. евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10,6% от всички продажби в отрасъла. В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 млн. лева, което се равнява на 17,6% от всички продажби в отрасъла.
Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост EUIPO е децентрализирана агенция на ЕС със седалище в Аликанте, Испания. Тя управлява регистрацията на марките на Европейския съюз (марки на ЕС) и регистрираните дизайни на Общността (РДО), които осигуряват защита на интелектуалната собственост във всички държави членки на ЕС.
Взети заедно, високата стойност, снизходителните присъди и високата възвращаемост на вложените ресурси, определят притегателността на фалшифицирането за престъпните групи, отчитат анализаторите от Службата за интелектуална собственост. Начините на действие на тези групи стават все по-сложни с развитието на технологиите и на каналите за разпространение, наред с разширяването на гамата от продукти, които се фалшифицират.
С промени в закон: Държавата в битка с „кабелните пирати” (ВИДЕО)
Бизнес моделите, които прилагат фалшификаторите, използват предимно интернет за разпространението на продуктите и за рекламиране на разпространението и потреблението на незаконно цифрово съдържание. Интернет сайтовете, които продават фалшифицирани стоки печелят от допълнителните постъпления от реклами, които са както за високо рисково съдържание (съдържание с ограничение за възраст, хазарт и опасен софтуер), така и за законни търговски марки, които по този начин търпят двойни щети от рекламирането на такива сайтове (щетите за собствените им търговски марки, като и вреди от предоставеното доверие за уеб хостинг).
Освен анализите на предлагането на фалшифицирани стоки и пиратско съдържание, EUIPO изследва също и търсенето, т.е. нагласите сред гражданите на ЕС към потребление на стоки и услуги, които нямат права за интелектуална собственост. Сред мотивите за потребителите да купуват фалшифицирани стоки и незаконно да използват съдържание със защитени права са ниските цени, достъпността и не така силното осъдително отношение на обществото към такива действия.
Като ответна мярка на тези тенденции Службата на ЕС за интелектуална собственост, съвместно с публични и частни партньори, предприема и подкрепя действия в отговор на тези предизвикателства. Тези действия варират от предоставяне на носителите на права на информация за нарушенията; работа с Европол по мащабни ответни мерки срещу престъпления срещу интелектуалната собственост; подкрепа за Европейската комисия в борбата с доставката на фалшифицирани стоки за трети страни и в подпомагането на малки и средни предприятия да защитят своите продукти, както и предоставяне на информация на гражданите за наличното законно предлагане на цифрово съдържание и за икономическите и социални последици от купуването на фалшифицирани стоки или до незаконното ползване на цифрово съдържание.
Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички проучени по отношение на обем на продажбите и заетост. Според оценката нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС се равняват приблизително на 55,5 млрд. лева всяка година или на 9,7% от всички продажби. В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 млн. лева годишно или на около 16,2% от продажбите.
Наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13,6 млрд. евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10,6% от всички продажби в отрасъла. В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 млн. лева, което се равнява на 17,6% от всички продажби в отрасъла.
Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост EUIPO е децентрализирана агенция на ЕС със седалище в Аликанте, Испания. Тя управлява регистрацията на марките на Европейския съюз (марки на ЕС) и регистрираните дизайни на Общността (РДО), които осигуряват защита на интелектуалната собственост във всички държави членки на ЕС.