ИАБ
ИАБ / netinfo
Интерактив Адвъртайзинг Бюро България е неправителствена организация на водещите интернет медии в България
И организацията на водещите интернет медии в България излезе със становище относно готвените промени в Закона за хазарта. То е адресирано до председателя на Комисията по бюджет и финанси в парламента Менда Стоянова и до председателя на Комисията по култура и медии Вежди Рашидов.

Пълният текст гласи:

ДО Г-ЖА МЕНДА СТОЯНОВА

ПРЕДСЕДАТЕЛ КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ

Г-Н ВЕЖДИ РАШИДОВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА И МЕДИИТЕ

Относно: Закон за изменение и допълнение на Закона за хазарта № 854-01-40 внесен на 11.05.2018 г., вносител г-н Христиан Радев Митев и група народни представители, публикуван на страницата на Народното събрание

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО СТОЯНОВА,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН РАШИДОВ,

Интерактив Адвъртайзинг Бюро България (наричана „IAB България“) е неправителствена организация на водещите Интернет медии в България. IAB България е лицензиран представител на IAB Europe за България. Мисията на организацията е да популяризира преимуществата и възможностите на интерактивния маркетинг и да спомага за ускореното развитие на дигиталния пазар в България, чрез провеждане на специализирани обучения, събития, пазарни проучвания и анализи.

Като организация, защитаваща интересите на българските интернет медии, няма как да пропуснем да коментираме предложенията за промени в законодателството в областта на рекламата на хазартни игри и по-конкретно законопроекта за изменение и допълнение на Закона за хазарта (ЗИДЗХ), внесен от н.п. Христиан Митев и група народни представители.

КРИБ се обяви против готвени рестрикции върху лотарийните игри

На първо място бихме искали да заявим, че предложението не е коментирано със сдружението и нашето мнение не е взето предвид. Като организация на водещите интернет медии[1], считаме че е важно гласът на бизнеса да бъде чут и да бъде взет под внимание при формиране на законовата рамка в областта на рекламата на хазартни игри. Още повече и с оглед спецификата на интернет медиите, считаме, че законопроектът създава възможност за неправилно тълкуване и прилагане както от страна на регулатора, така и от страна на администраторите на интернет сайтове.

Следва да отбележим, че макар през последните години пазарът на интернет реклама да бележи ръст, големите международни платформи като Google и Facebook продължават да доминират на този пазар, като само Facebook привлича 27% от всички приходите от онлайн реклама през 2017 г., а Google около 23%. Третият голям играч е разбира се Youtubе с 11%. С дял от приходите повече от 60%, посочените играчи ще имат възможност да публикуват и излъчват реклама на хазартни игри без да са ограничени от националните правила, което няма как да се прилага за местните администратори. Ето защо, за нас е от особено голямо значение всяко законодателство регулиращо рекламата да бъде съгласувано и обсъдено, което очевидно не е приложено по отношение на ЗИДЗХ.

Без да искаме да се намесваме в политиката на парламента и правителството, бихме искали да предложим своята експертна помощ и експертиза за формулиране на ясни текстове в ЗИДЗХ, които няма да дискриминират местните играчи за сметка на чуждестранните.

Конкретно по законопроекта и извън обстоятелството, че той не е преминал процедура по обществено обсъждане, можем да заявим следното:

1. От Законопроекта не става ясно каква е „разрешената“ реклама на хазартни игри и има ли изобщо такава, както се твърди в мотивите на законопроекта. От една страна чл. 10, ал. 2, т. 1 и 2 от действащия Закон за хазарта допуска обявяване на наименованията на игрите и регистрираната търговска марка на организатора. Това се запазва и от законопроекта. От друга страна обаче, § 2, т. 1 във връзка с § 3 от законопроекта забранява (посредством дефиницията на „непряка реклама“) съобщаването на наименованията на игрите и регистрираната търговска марка на организатора.

И ПФК "Левски" против затягане на рекламата на лотарийни игри

Считаме, че подобни противоречия и неясноти ще попречат на правилното прилагане на закона, както от страна на регулатора, така и от адресатите.

2. С § 2, т. 3 от Законопроекта се отменя чл. 10, ал. 6 от действащия закон. Посочената разпоредба предвижда, че като част от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация се разработват специални правила относно рекламата на хазартни игри. Юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват рекламата, са длъжни да публикуват на сайта си Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, включително за рекламата на хазартни игри. Юридическите лица и едноличните търговци, които публикуват, излъчват или разпространяват рекламата, са длъжни да спазват правилата по предходното изречение.

Следва да посочим, че членовете на IAB България спазват Етичния кодекс на Националния съвет по само регулация, включително Етичните правила за реклама и търговска комуникация на хазартни игри. В тази връзка буди недоумение защо тази работеща, според нас, разпоредба се отменя. В документите, придружаващи законопроекта на практика липсват мотиви за това.

3. Като цяло считаме, че текстовете се нуждаят от сериозно прецизиране, за да могат да бъдат защитени интересите на всички страните – гражданите, рекламодателите, пъблишърите и администраторите. Това може да бъде постигнато ако бъде спазена законовата процедура по обществени консултации, преди приемането. По този начин ще се даде възможност на бизнеса да участва при решаването на стратегически въпроси от значение за сектора на електронните онлайн медии.

Като се надяваме, че нашето становище ще бъде взето предвид оставам,

С уважение,

Христо Христов, председател на Управителния съвет
Интерактив Адвъртайзинг Бюро България

Информация за членовете на IAB България можете на намерите ТУК