„Призовавам наистина значимата гражданска кауза за магистрален път да не бъде използвана за политически цели и да не се правят опити съзнателно да бъдат заблуждавани гражданите, че кметът на общината или областният управител на Видин се опитват да пречат на протестите".
Това заяви областният управител на Видин Албена Георгиева, която на пресконференция днес коментира защо затварянето на международния път Е79 е незаконно. Основната цел на пресконференцията беше да се разясни на видинските граждани какъв напредък е постигнат по проекта за изграждане на трасето Е-79 от Видин до Ботевград.
„Правото на протест е право на всеки български гражданин, но разбира се при спазване на определени правила и норми, залегнали в закона“ - подчерта областният управител. „През изминалите две съботи международният път Е-79 бе затварян с часове наред без да има съответните разрешения за това – уточнявам, че международният път Е-79 е част от републиканската пътна мрежа, собственост на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Кметовете на съответните общини, през които пътят минава, нямат правомощия да дават или да отказват разрешение за протест на този път, нито пък аз, като областен управител, мога да дам разрешение или отказ за подобна проява. Това може да направи единствено собственикът на пътя.
И при двата изминали протеста - и на 27 януари, и на 3 февруари, нито е имало искане за подобна проява, нито е имало разрешение за затваряне на международен път Е-79, както многократно каза председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов“, заяви Албена Георгиева.
„Считам, че организаторите на протеста съвсем съзнателно заблуждават гражданите, че и аз като областен управител, и кметът на община Видин Огнян Ценков пречим на провеждането на протеста. Това категорично не е вярно – никой не би попречил на нормалното провеждане на протест“, категорична беше тя.
Областният управител повтори, че правото на протест и изразяване на мнение е право на всеки един български гражданин – стига, разбира се, да са спазени законите и най-важното, да е гарантирана сигурността и безопасността на участниците в подобни прояви.
„Аз и моят екип като представители на държавната власт, разбира се, че подкрепяме искане за изграждане на магистрален път – проект, върху който се работи и в момента, но няма как да подкрепим действия, които противопоставят нашите съграждани“, заяви Албена Георгиева.
Тя коментира, че в момента от едната страна са пътуващите и превозвачите, които също искат път, но искат и да си свършат работата, а от другата страна са хората, които искрено участват в протеста. „Има огромно недоволство сред превозвачите.
Изминалата събота пътят е бил блокиран за движение повече от 4 часа, в колоните освен леки и тежкотоварни автомобили, е имало и автобуси, пътували са както деца, така и възрастни хора. Образували са се колони от на 4 км и в двете посоки, това е довело до затруднение при движение и затруднение при преминаване на граничен контролно-пропускателен пункт.
Считам това за категорично недопустимо“- каза областният управител. В тази връзка Георгиева се обърна към организаторите на протеста с призив да не бъдат създавани умишлено предпоставки за инциденти.
„Моята абсолютна убеденост е, че главната цел на организаторите е изцяло политическа – дори съм убедена, че широко прокламираната от тях цел магистрала е второстепенна цел. И бих ги призовала да не използват тази наистина значима гражданска кауза за собствени политически цели“, заяви Албена Георгиева.
За хората, които се включват в протеста водени единствено от искреното желание за магистрален път, тя припомни това, което председателят на АПИ съобщи само преди по-малко от месец – че тази година стартират тръжните процедури за избор на изпълнители за строителство и надзор при изграждане на два участъка от цялото трасе, а именно отсечката от Видин до Ружинци, с дължина 52 км, и отсечката от Мездра до Ботевград, с дължина 33 км.
„Осъществяването на проект от подобен мащаб, за стотици милиони левове, изисква много време за техническа подготовка и администриране, много дейности преди реалната работа по проекта. Но аз съм спокойна, защото процедурите вече са факт.
Следващият месец ще бъде стартирана процедурата по избор на изпълнител за направлението Мездра – Ботевград, а през втората половина на годината ще бъде стартирана и процедурата по избор на изпълнител за участъка Видин – Ружинци. Акцентирам на това, че 90% от цялото трасе е магистрален път – тоест две активни ленти и една аварийна лента във всяка посока. Проектът е за изграждане на нова инфраструктура с габарит Г28, тоест автомагистрален път“, подчерта Албена Георгиева.
Областният управител отново подробно описа какво ще представлява бъдещият път и от къде ще минава това изцяло ново трасе, с изпълнението на което транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното влияние на шума и замърсяването на околната среда от тежкотоварния трафик от Дунав мост 2.
Отсечката Видин - Ружинци ще бъде по нов терен и ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока и аварийна лента. Ще започва от четирилентовия обходен път при Дунав мост II. Новото трасе ще се отделя от път І-1 (сегашния Е79) на около 500 м след пътния възел с път ІІ-14 за Видин - Връшка чука. Пътят ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще пресича път ІІІ-141 между гара Срацимир и с. Срацимирово. След това ще продължава между с. Вълчек и съществуващата ж. п. линия Видин - София. Трасето ще пресича съществуващия път І-1, ще обхожда гр. Димово от запад и отново ще пресича път І-1. Продължавайки към с. Ружинци, новият път ще минава на юг от първокласния път между селата Медовница и Орешец. След това отново ще пресича път І-1 и, изнасяйки се на север от І-1, ще завършва преди с. Ружинци при км 58+128.
В участъка Видин - Ружинци ще има 7 пътни възли, чрез които новото трасе ще се свързва с пътната мрежа и с населените места в региона. Това са: пресичания с път ІІ-12 за връзка с гр. Видин и гр. Брегово и с път ІІ-14 за връзка с гр. Видин, с Войница, Кула и ГКПП „Връшка чука“; п. в. „Видин“ - при отделяне от околовръстния път на гр. Видин; п. в. „Дунавци“ - при пресичането с път ІІІ-1413 за връзка с гр. Дунавци и Синаговци и Грамада; п. в. „Кула“ - при пресичането с път ІІІ-141 за връзка с гара Срацимир и с. Срацимирово и от там към Грамада; п. в. „Макреш“ - при пресичането с път за с. Вълчек и от там за връзка с път ІІІ-1403 към Макреш.
Този пътен възел ще се ползва и за връзка с гр. Димово; п. в. „Бела“ - при пресичането с път І-1 за връзка за гр. Димово, Скомля и Бела. За намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.
Албена Георгиева припомни и думите на министъра на регионалното развитие Николай Нанков, и на председателя на АПИ инж. Атанасов, че през настоящата година ще стартира и предпроектното проучване за тунел под Петрохан, който ще осигури бързото придвижване между София, Монтана и Видин.
Областният управител обърна внимание, че благодарение на добрия диалог с държавата, само през последните две години за пътна инфраструктура в област Видин са вложени десетки милиони левове. Благодарение на този добър диалог Видин е вече академичен град.
Благодарение на този добър диалог бяха отпуснати милиони за ремонт на Видинския драматичен театър, за ремонт на Английската гимназия – ренти, чакани десетки години. Благодарение на този добър диалог ще бъде ремонтирана и Гребната база, Синагогата, и т.н., и т.н.
„Развитието се осъществява чрез диалог и работа - добър диалог между държавната, местната власт и обществото. Развитието не се осъществява с празнодумие, с популизъм, с манипулации. За по-малко от година съм областен управител, но считам, че нашата координация с местната власт и с Правителството е на изключително добро ниво и резултатите са налице“, заяви Албена Георгиева.
На пресконференцията присъстваха и заместник-областните управители на област Видин Анжело Методиев и Елка Георгиева.
Това заяви областният управител на Видин Албена Георгиева, която на пресконференция днес коментира защо затварянето на международния път Е79 е незаконно. Основната цел на пресконференцията беше да се разясни на видинските граждани какъв напредък е постигнат по проекта за изграждане на трасето Е-79 от Видин до Ботевград.
„Правото на протест е право на всеки български гражданин, но разбира се при спазване на определени правила и норми, залегнали в закона“ - подчерта областният управител. „През изминалите две съботи международният път Е-79 бе затварян с часове наред без да има съответните разрешения за това – уточнявам, че международният път Е-79 е част от републиканската пътна мрежа, собственост на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Кметовете на съответните общини, през които пътят минава, нямат правомощия да дават или да отказват разрешение за протест на този път, нито пък аз, като областен управител, мога да дам разрешение или отказ за подобна проява. Това може да направи единствено собственикът на пътя.
И при двата изминали протеста - и на 27 януари, и на 3 февруари, нито е имало искане за подобна проява, нито е имало разрешение за затваряне на международен път Е-79, както многократно каза председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов“, заяви Албена Георгиева.
„Считам, че организаторите на протеста съвсем съзнателно заблуждават гражданите, че и аз като областен управител, и кметът на община Видин Огнян Ценков пречим на провеждането на протеста. Това категорично не е вярно – никой не би попречил на нормалното провеждане на протест“, категорична беше тя.
Областният управител повтори, че правото на протест и изразяване на мнение е право на всеки един български гражданин – стига, разбира се, да са спазени законите и най-важното, да е гарантирана сигурността и безопасността на участниците в подобни прояви.
„Аз и моят екип като представители на държавната власт, разбира се, че подкрепяме искане за изграждане на магистрален път – проект, върху който се работи и в момента, но няма как да подкрепим действия, които противопоставят нашите съграждани“, заяви Албена Георгиева.
Тя коментира, че в момента от едната страна са пътуващите и превозвачите, които също искат път, но искат и да си свършат работата, а от другата страна са хората, които искрено участват в протеста. „Има огромно недоволство сред превозвачите.
Изминалата събота пътят е бил блокиран за движение повече от 4 часа, в колоните освен леки и тежкотоварни автомобили, е имало и автобуси, пътували са както деца, така и възрастни хора. Образували са се колони от на 4 км и в двете посоки, това е довело до затруднение при движение и затруднение при преминаване на граничен контролно-пропускателен пункт.
Считам това за категорично недопустимо“- каза областният управител. В тази връзка Георгиева се обърна към организаторите на протеста с призив да не бъдат създавани умишлено предпоставки за инциденти.
„Моята абсолютна убеденост е, че главната цел на организаторите е изцяло политическа – дори съм убедена, че широко прокламираната от тях цел магистрала е второстепенна цел. И бих ги призовала да не използват тази наистина значима гражданска кауза за собствени политически цели“, заяви Албена Георгиева.
За хората, които се включват в протеста водени единствено от искреното желание за магистрален път, тя припомни това, което председателят на АПИ съобщи само преди по-малко от месец – че тази година стартират тръжните процедури за избор на изпълнители за строителство и надзор при изграждане на два участъка от цялото трасе, а именно отсечката от Видин до Ружинци, с дължина 52 км, и отсечката от Мездра до Ботевград, с дължина 33 км.
„Осъществяването на проект от подобен мащаб, за стотици милиони левове, изисква много време за техническа подготовка и администриране, много дейности преди реалната работа по проекта. Но аз съм спокойна, защото процедурите вече са факт.
Следващият месец ще бъде стартирана процедурата по избор на изпълнител за направлението Мездра – Ботевград, а през втората половина на годината ще бъде стартирана и процедурата по избор на изпълнител за участъка Видин – Ружинци. Акцентирам на това, че 90% от цялото трасе е магистрален път – тоест две активни ленти и една аварийна лента във всяка посока. Проектът е за изграждане на нова инфраструктура с габарит Г28, тоест автомагистрален път“, подчерта Албена Георгиева.
Областният управител отново подробно описа какво ще представлява бъдещият път и от къде ще минава това изцяло ново трасе, с изпълнението на което транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното влияние на шума и замърсяването на околната среда от тежкотоварния трафик от Дунав мост 2.
Отсечката Видин - Ружинци ще бъде по нов терен и ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока и аварийна лента. Ще започва от четирилентовия обходен път при Дунав мост II. Новото трасе ще се отделя от път І-1 (сегашния Е79) на около 500 м след пътния възел с път ІІ-14 за Видин - Връшка чука. Пътят ще преминава източно от Новоселци и Слана бара, а след това между Дунавци, Търняне и Синаговци. Продължавайки към Димово, трасето ще се насочва на изток от Ивановци и ще пресича път ІІІ-141 между гара Срацимир и с. Срацимирово. След това ще продължава между с. Вълчек и съществуващата ж. п. линия Видин - София. Трасето ще пресича съществуващия път І-1, ще обхожда гр. Димово от запад и отново ще пресича път І-1. Продължавайки към с. Ружинци, новият път ще минава на юг от първокласния път между селата Медовница и Орешец. След това отново ще пресича път І-1 и, изнасяйки се на север от І-1, ще завършва преди с. Ружинци при км 58+128.
В участъка Видин - Ружинци ще има 7 пътни възли, чрез които новото трасе ще се свързва с пътната мрежа и с населените места в региона. Това са: пресичания с път ІІ-12 за връзка с гр. Видин и гр. Брегово и с път ІІ-14 за връзка с гр. Видин, с Войница, Кула и ГКПП „Връшка чука“; п. в. „Видин“ - при отделяне от околовръстния път на гр. Видин; п. в. „Дунавци“ - при пресичането с път ІІІ-1413 за връзка с гр. Дунавци и Синаговци и Грамада; п. в. „Кула“ - при пресичането с път ІІІ-141 за връзка с гара Срацимир и с. Срацимирово и от там към Грамада; п. в. „Макреш“ - при пресичането с път за с. Вълчек и от там за връзка с път ІІІ-1403 към Макреш.
Този пътен възел ще се ползва и за връзка с гр. Димово; п. в. „Бела“ - при пресичането с път І-1 за връзка за гр. Димово, Скомля и Бела. За намаляване на шума ще бъдат монтирани и шумозащитни съоръжения по участъците в близост до населените места.
Албена Георгиева припомни и думите на министъра на регионалното развитие Николай Нанков, и на председателя на АПИ инж. Атанасов, че през настоящата година ще стартира и предпроектното проучване за тунел под Петрохан, който ще осигури бързото придвижване между София, Монтана и Видин.
Областният управител обърна внимание, че благодарение на добрия диалог с държавата, само през последните две години за пътна инфраструктура в област Видин са вложени десетки милиони левове. Благодарение на този добър диалог Видин е вече академичен град.
Благодарение на този добър диалог бяха отпуснати милиони за ремонт на Видинския драматичен театър, за ремонт на Английската гимназия – ренти, чакани десетки години. Благодарение на този добър диалог ще бъде ремонтирана и Гребната база, Синагогата, и т.н., и т.н.
„Развитието се осъществява чрез диалог и работа - добър диалог между държавната, местната власт и обществото. Развитието не се осъществява с празнодумие, с популизъм, с манипулации. За по-малко от година съм областен управител, но считам, че нашата координация с местната власт и с Правителството е на изключително добро ниво и резултатите са налице“, заяви Албена Георгиева.
На пресконференцията присъстваха и заместник-областните управители на област Видин Анжело Методиев и Елка Георгиева.