Какви промени в администрацията обеща Иван Портних?
Какви промени в администрацията обеща Иван Портних? / снимка: личен архив

„Затварят бул. „Трети март“ заради мащабен ремонт“, „Край на липсата на места в детските градини“, „Вдигат нови паркинги”, “Варна спечели милиони европари”. Подобни заглавия скоро може да се появят в медиите, ако новият кмет Иван Портних изпълни предизборните си ангажименти.

Обновяване на градската инфраструктура, подпомагане на местната икономика, използване на пълния туристически потенциал на Варна, бяха част от обещанията на новоизбрания градоначалник.  Тяхната поетапна реализация трябва да започне още следващата седмица, когато Иван Портних ще прекрачи прага на общината като кмет.

Първото, което обеща да направи,  е да спре колите в Морската градина. А какви промени да очакваме в администрацията, изхождайки от предизборната му платформа?

Да проветри високата сграда на бул. „Осми приморски полк“ 43. С това обеща да се заеме най-напред Иван Портних, след като официално встъпи в длъжност като кмет на Варна. „В общината има твърде много застоял въздух, трупан от петилетки“, е казвал неведнъж той, ангажирайки се да бъде добър стопанин.

Че големи промени предстоят, спор няма. Очаква се метлата на новия градоначалник да измете малкото останали шефове на дирекции. А дали ще има масова сеч на иначе раздутата администрация, отговорът на доскорошния мениджър:

„Не бройката е толкова проблем, колкото какво всъщност правят тези хора и какъв е качественият ефект. Ако става дума за чисто кадрови подход към съществуващата администрация – всички хора, за които не съм дал негативна оценка до момента, ще имат шанса в работна ситуация да покажат своите качества. Ако те имат потенциал и експертен капацитет, ще бъдат използвани за по-доброто функциониране на администрацията“, е казвал новоизбраният кмет по време на кампанията.

Кои ще влязат в екипа на Портних, все още не се знае. Не е ясно и колко заместници ще назначи, но са известни ресорите на трима от тях. Задължително ще има заместник-кмет по туризма, по европейските фондове и по градоустройството.

Освен с нов кметски екип Варна скоро трябва да се похвали и с електронна община. Амбицията на Портних е издаването на справки, уверения и десетки други документи да може да става след заявка от домашния или служебния ни компютър.

„Живеем в 21-ви век и обслужването на хората в максимална степен трябва да се случва онлайн, за да се пести време. Трябва да се създаде и система, в която хората в реално време да виждат движението на документите си“, е изтъквал многократно Портних.

Сред ангажиментите на 36-годишния градоначалник е откриването на гише за предприемачите, където представителите на бизнеса да могат на едно място да решават всички свои проблеми. Друга негова идея е да има т.нар. бизнес омбудсман. „Тази фигура ще се занимава с проблемите на малкия и средния бизнес. Тези проблеми, които касаят общината или действия на общината“, е пояснявал неведнъж новоизбраният кмет.

Портних обеща да предложи създаването на общински гаранционен фонд, който да бъде в помощ на малките и средните предприятия. Този фонд ще им помага при тегленето на кредити за развиване на бизнеса. Освен това новоизбраният кмет се ангажира да работи и за преразглеждане на всички лицензни режими и такси, като се зарече да изпълни ангажиментите си до края на мандата.