Столична община дава 141 млн. лева за концесия на 18 автобусни линии
Столична община дава 141 млн. лева за концесия на 18 автобусни линии / БГНЕС
Столична община дава 141 млн. лева за концесия на 18 автобусни линии
88772
Столична община дава 141 млн. лева за концесия на 18 автобусни линии
  • Столична община дава 141 млн. лева за концесия на 18 автобусни линии

Столична община ще даде 141 млн. лева за концесия на 18 автобусни линии от градския транспорт. Този път фирмата "МТК Гроуп", която преди осем години не успя да сключи договор с общината, ще обслужва линиите, които се движат по северните части на София.

Заради съдебни процедури, от "Московска"33 са в патова ситуация, тъй като ако не бъде отдадена концесията, общината ще трябва да плати неустойка на фирмата. Един от вносителите на предложението Карлос Контрера от ВМРО посочи, че при сключване на 8-годишен договор общината ще спести близо 4 млн. лева. Според неправителствени организации, обаче линиите трябва да продължат да се обслужват от "Столичния автотранспорт".

Сагата с концесиите е от преди осем години, когато начело на Столична община бе Бойко Борисов. Тогава бяха раздадени линии от градската мрежа на частни превозвачи чрез конкурс. Концесия не получи именно "МТК Гроуп", на която сега общината се кани да даде над 140 млн. лева, за да обслужи 18 линии за 8 години.

Следва дълга съдебна битка, която в момента е на последна инстанция във Върховния касационен съд. "МТК Гроуп" претендира за близо 15 млн. лв. пропуснати ползи. Именно това е и причината за тази концесия.

Според един от вносителите на предложението Карлос Контрера от ВМРО това ще спести допълнителни разходи на общината. "Тази транспортна задача се обслужва от "Автотранспорт" и, ако той продължи за следващите осем години да обслужва, ще бъдат платени не 141 млн. лева, а 144 млн. лева. Идеята на този доклад е освен вкарването на нови автобуси по тези линии, да бъде намалена цената. И цената ще бъде намалена, което означава, че за срока на договора Столична община ще реализира икономия от близо 4 млн. лева", обясни той.

Според Христо Илиев от "Спаси София" линиите могат да се обслужват и от общинското дружество.

"Нашите притеснения са, че е необосновано висока тази цена, тъй като концесионерът ще обслужва линиите за 3 лв. на километър. Това са леки линии, ще се използват къси автобуси и не би трябвало да са толкова високи разходите. Ние не сме убедени, и част от съветниците не са убедени, че това е чиста  концесия. Това е основният проблем",  заяви Иванов.

В проектодоговора е записано, че цената от 3 лв/км може да бъде променена при инфлация или дефлация от над 5% годишно, както и при поскъпване или поевтиняване на горивото от над 20% годишно. За сравнение тези линии, които към момента се обслужват от общинското предприятие струват на общината 3,05 лв/км.