Товарен влак дерайлира и се преобърна между гарите Яна и Мусачево. Инцидентът е станал снощи, а причината са кражби на части от жп трасето. Цистерните са били празни, няма и пострадали хора.
От Национална компания железопътна инфраструктура определиха злополуката като терористичен акт. „Имаме дерайлиране на седем вагона, плюс дизелов локомотив. Инцидентът е станал снощи в 22.46 ч. Влакът е бил товарен, с празни цистерни и е пътувал от Яна до Мусачево”, обясни инж. Бисер Минчев, главен ревизор по безопасността в Държавно предприятие „Национална компания Железопътна инфраструктура”. Машинистът на дерайлиралия край гара Яна товарен състав е карал с около 35 км/ч при разрешени за участъка 50 км/ч, посочи той.
По първоначална информация, причината е откраднати скрепителни елементи на железен път. Няма жертви, по първоначална информация. На място отиват министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов и шефът на НКЖИ.
Двамата машинисти на товарния влак са добре, уточни по-късно Милчо Ламбрев, директор на НКЖИ. Те са се разминали само с уплаха. „Хората са усетили какво се случва, но не са могли да реагират по най-бързия начин. Задържали са влака, но той въпреки всичко е излязъл от релсите”, обясни той.
Данаил Папазов: Това е терористичен акт, а ако влакът бе пътнически
Това за мен е чист терористичен акт. Това е опит за убийство на двамата машинисти, каза транспортният министър Данаил Папазов, който заедно с директора на НКЖИ беше на мястото на инцидента. Представете си, ако това беше пътнически влак и вътре имаше 150-200 човека, какво ще да се случи, заяви транспортният министър.
Транспортният министър обясни, че промяната е много важен елемент от Наказателния кодекс. „Всички линейни обекти, които са в страната - мостове, жп линии, да се вземат мерки и да се впише в НК това като много тежко престъпление”, каза Папазов.
Композицията от 18 вагона преди три дни е заминала за гара Кремиковци, където цистерните са били разтоварени от горивото. Вечерта между петък и събота, когато тя се е връщала обратно, се оказва, че около мястото, където стана инцидента, е откраднато скреплението, което държи релсите към траверсите. Те са дървени. Така са откраднати около 170-180 м от двете страни на този участък.
При това положение се нарушава сигурността на железния път и релсите се избутват настрани, локомотивът пада и дерайлира заедно със седем вагона зад него. Милчо Ламбрев заяви, че ако цистерните били пълни, то не се знае какво е щяло да се случи.
„Това за пореден път показва, че е крайно време тези актове, които нашите т.нар. „мургави братя”, които не спират да ни крадат, да бъдат записани като терористични актове в Наказателния кодекс”, посочи директорът на НКЖИ и зададе риторичния въпрос какви последици щеше да има, ако беше пътнически влак.
Предстои т.нар. спасителна операция, при която с кран ще се извадят дерайлиралите цистерни и локомотива. След това ще се възстанови линията. Цялата операция може би ще струва около 200-300 000 лева.