Новият директор на Операта: Залата в „Борис Христов” е модерна, но с малко места
Новият директор на Операта: Залата в „Борис Христов” е модерна, но с малко места / Фейсбук
Новият директор на Операта: Залата в „Борис Христов” е модерна, но с малко места
67248
Новият директор на Операта: Залата в „Борис Христов” е модерна, но с малко места
  • Новият директор на Операта: Залата в „Борис Христов” е модерна, но с малко места

Сцената на Дома на културата е много уютна и има своите качества, достатъчно съвременна е за нашите нужди. Проблемен е малкият брой зрителски места. Това заяви в предаването „Дарик кафе” новият директор на Пловдивската опера Нина Найденова. Тя допълни, че в условията на делегиран бюджет се нуждаят от 3000 зрители месечно, за да се самоиздържат. Когато салонът предполага около 450 места е невъзможно да се навакса със средствата. Отделно за всяко представление е необходим репетиционен период, което допълнително усложнява нещата, обясни Найденова. По думите й на софийска сцена с едно представление седмично може да се покрият разходите, а в Пловдив са необходими десет.

Надеждата ни е в Античния сезон с всички открити пространства, които предлага, както и включване на възрожденския климат в програмата ни. Ще търсим разрешение от Министерството на културата да превърнем летния сезон в акцент на нашите представления, посочи Найденова. Тя допълни, че Дома на културата предлага много възможности, но за нуждите на Операта те са малко ограничени заради спецификата на дейността им. Ще се опитаме да адаптираме точните пространства, които са ни необходими, каза още Найденова.

Тръпката от сценичния прах е основният мотив, който държи колегите, тъй като финансовите условия в сектора не са задоволителни. Всички знаем, че нашата гилдия не е приоритетна за управлението на държавата. Зависими сме от делегираните бюджети – методика, която бе въведена преди две години и все още не сме се пригодили към нея. Към момента това означава, че единствено продажбата на билети осигурява заплатите на артистите. Трябва да се навакса с мениджмънт – нова визия, иновативни спектакли, с естетика, която е сега, а не в минало музейно време, категорична бе Найденова.

Според нея рекламата на Операта в момента е слаба. Липсва каквато и да е рекламна стратегия и това е една от проблемните зони. Културният продукт, който може да произвежда пловдивската опера и го прави и сега, е много добър, но начинът на представяне пред публика не е атрактивен, подчерта Найденова.

През ноември ще бъде премиерата на Операта на новата сцена на Дома на културата. Два са акцентите -  „Турандот”, която ще се постави за първи път в града по повод 60-ата годишнина на Пловдивското филхармонично дружество, и „Мадам Бътерфлай”, която е била на сцена в един от първите сезони. Предвидени са още галаконцерт „Диригентите на Пловдив”, в който ще участват всички артисти, които са имали принос за развитието на Операта през годините.

Приоритет на новото управление са младите хора. Проектът Стрийт опера ще стартира през декември и ще е насочен към децата между 4 и 14 години. Едно от най-популярните световни заглавия ще бъде поставено на пловдивска сцена – „Хензел и Гретел” от Хумпердинк. Това е опера за деца с мащабите на голям оркестър, обясни Найденова. Другата идея е „Г-жа Опера и г-н Балет”, която ще адаптираме към различните места и публики, за да заразим най-малките с любовта към тези изкуства, допълни тя.

В Пловдив има голям потенциал на модерни тинейджъри. Културният климат, който усещам най-близо до Европа, е точно тук, убедена е Найденова. За младежите между 14 и 24 години можем да предложим един класически „Любовен еликсир”, но представен с четири акордеона, туба и контрабас на улицата, в момента, в който те рисуват своите графити. Целта е да разбием клишето, че операта се случва само на определени места и е нещо непонятно за тях, обясни директорът.

 

В момента състава на Операта наброява 185 души. Привличането на двама диригенти с доста добра кариера – Деян Чобанов и Лучано ди Мартино за директори означава, че разчитам на тях да правят стратегия за развитието на този институт и да привличат изтъкнати музиканти да творят в Пловдив. Целта ни е да направим не само репертоарна, а и програмна дейност. Колективите на хора и оркестъра са в нужния състав, трябва да обновим балетната трупа и да организираме техническите служби. До Нова година ще има яснота за всички промени, посочи още Найденова. Тя подчерта, че е била посрещната топло от колегите в Операта.

Впечатленията ми от работата до момента са изградени на база на едногодишни наблюдения и анализ на моя екип. Залагам на положителните страни на сегашната ситуация – много добър оркестър, ентусиазирани трупи на хора, балета и техническия състав. Не мога да пропусна пловдивската публика, реновираната сграда на Дома на културата, както и 8-те висши училища с близо 40 хиляди студенти. Тези фактори ще благоприятстват за успешното развитие на нашата програмна дейност, убедена е Найденова.

Интервюто можете да чуете от прикачения звуков файл.