„Държавите, които инвестират най-интензивно в ключова за ЕС инфраструктура, трябва да получават допълнителна подкрепа от европейския бюджет.“ Това предложение направи евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков по време на едно от най-големите събития, посветени на инвестициите в транспортна инфраструктура - „Дните на Паневропейската транспортна мрежа“ в Ротердам.
На събитието присъстваха министри от 22 държави членки, над 2800 експерта в областта на транспорта и изпълнителни директори на транспортни компании.
„Не може да харчим милиарди за пътища, които спестяват 2 часа шофиране, а после да прекараме 12 часа на границата. Ето защо ни трябват гаранции от държавите членки за минимум административни процедури при преминаване и нулева възможност за безпричинно блокиране на граници“, сподели още Новаков.
През новия програмен период Механизмът за свързаност на Европа ще съфинансира инфраструктурни проекти с 24,05 млрд. евро. От тях, 11,3 млрд. са предназначени за страни, които отговарят на условията на Кохезионния фонд. Вече две от обявите за набиране на проекти за 2014-2020 са затворени. От последната обява - 3 стратегически за България проекта за над 470 млн. евро ще бъдат подкрепени.
Според Андрей Новаков, без добре развита инфраструктура в България, пълна транспортна свързаност в Европа е невъзможна. Необходима е обаче повече техническа помощ в регионите и подобряване на синергията в използването на различни инструменти на финансиране- грантове по кохезионните и структурните фондове, Хоризонт 2020 и Европейският фонд за стратегически инвестиции (от него 13% от вече договорените инвестиции ще бъдат за инфраструктура).
„Колкото и да се дигитализира индустрията, винаги ще имаме нужда от все по-добри пътища, все по-големи пристанища и все по-бързи железници“, допълни Андрей Новаков.